توسعه پوشش بیمه زنان خانه‌دار برنامه‌ای راهبردی از تأمین اجتماعی

بیمه زنان خانه‌دار یکی از طرح‌های اساسی سازمان تأمین اجتماعی در راستای اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است که اکنون با اجرای این طرح بخشی از زنان نیازمند بیمه برای استفاده از خدمات سه‌گانه سازمان از آن بهره‌مند هستند.

به گزارش آتیه آنلاین، اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پس از ابلاغ در دستور کار سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفت که اکنون یکی از برنامه‌های محقق شده آن بیمه زنان خانه‌دار برای حمایت از این گروه از زنان به عنوان جامعه هدف محسوب می‌شود.

سازمان تأمین اجتماعی که در راستای اصل ۲۹ قانون اساسی برای تعمیم و گسترش خدمات بیمه‌ای خود تکالیفی دارد در دولت سیزدهم با اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی و در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به این موضوع جامه عمل پوشانده است تا زنان خانه‌دار بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

طرح بیمه فراگیر که از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم زمینه اجرایی پیدا کرده است برای بیمه دانشجویان و زنان خانه‌دار در قالب بیمه اختیاری و صاحبان حرف و مشاغل آزاد امکان بهره‌مندی این گروه‌های هدف را از خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی فراهم کرده است.

اکنون براساس آخرین آمارها و داده‌ها بیش از ۴۲۰ هزار زن خانه‌دار در راستای اجرای این طرح فراگیر از بیمه تأمین اجتماعی برخوردار شده‌اند که به طور یقین در آینده تعداد بیشتری از زنان با آگاهی از مزایای این بیمه، به جمع بیمه‌شدگان این سازمان افزوده خواهند شد.

بیمه زنان خانه‌دار در راستای تحقق سیاست‌های کلی جمعیت

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی هم در این‌باره گفته است: سازمان در دوره جدید مدیریتی، طرح پوشش بیمه فراگیر خانوار ایرانی را طراحی و اجرا کرده است که تا امروز حدود ۴۲۰ هزار نفر از زنان خانه‌دار در کل‌کشور تحت پوشش بیمه زنان خانه‌دار ایرانی قرار گرفته‌اند.

به گفته میرهاشم موسوی این موضوع گام بزرگی در راستای تحقق سیاست‌های کلی جمعیت و کمک بزرگی در موضوع مهم قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت کشور بوده است.

موسوی معتقد است تصویب و ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس شورای اسلامی نیز ریل‌گذاری مناسب برای حرکت شتابان در مسیر بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود کشور در مسیر پیشگیری از آثار زیانبار پیری جمعیت بر حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی ایجاد کرده است.

توسعه پوشش بیمه‌ای هدف اصلی تأمین اجتماعی

تأمین اجتماعی یکی از برنامه‌های اساسی و راهبردی خود را برای تأمین منابع و اجرای تعهدات را پوشش افراد فاقد بیمه برنامه‌ریزی کرده است که اکنون بیش از ۴۵ میلیون بیمه شده از خدمات این سازمان بهره‌مند هستند.

از آنجا که منابع سازمان تأمین اجتماعی از طریق دریافت حق بیمه از بیمه‌شدگان تأمین می‌شود به طور یقین اجرای طرح‌هایی همچون بیمه زنان خانه‌دار زمینه گسترش و توسعه پوشش بیمه‌ای را به عنوان یکی از اهداف راهبردی این سازمان و افزایش منابع بیشتر دنبال می‌کند.

رئیس اداره بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تأمین اجتماعی هم در این‌باره در گفتگو با آتیه‌آنلاین می‌گوید: طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی با هدف گسترش پوشش بیمه‌ای به آحاد مردم جامعه و فراهم کردن امکان تحت پوشش قرار گرفتن تمامی اعضای خانواده در قالب یکی از انواع بیمه شامل زنان خانه‌دار، دانشجویان، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و ادامه بیمه به ‌طور اختیاری به‌عنوان یکی از برنامه‌های تحولی حوزه بیمه‌ای سازمان است.

مجید ملکی با اشاره به اینکه این طرح در سال ۱۴۰۱ با هدف جذب یک میلیون نفر بیمه شده از سوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ابلاغ و عملیاتی شد، می‌افزاید: در سال گذشته ۹۹۴ هزار و ۴۸۴ قرارداد از انواع بیمه‌های یاد شده منعقد شده است. با توجه به اینکه انعقاد قرارداد و پرداخت حق‌ بیمه افراد بیمه ‌شده به صورت اختیاری است بنابراین تداوم و استمرار در پرداخت حق‌بیمه متغیر است، به این صورت که پرداخت حق‌ بیمه بین یک تا ۱۲ ماه از اختیارات بیمه شدگان موصوف خواهد بود.

رئیس اداره بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تأمین اجتماعی می‌گوید: یکی از آثار مثبت اجرای این طرح علاوه بر امکان برخورداری بیمه ‌شدگان ذیربط از تعهدات و خدمات سازمان، ترویج امر بیمه در بستر جامعه بوده است. برنامه موردنظر به عنوان برنامه عملیاتی دارای اولویت با هدف انعقاد قرارداد بیمه به تعداد ۵۰۰ هزار نفر نیز در سال ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.

ملکی ادامه می‌دهد: در همین راستا علاوه بر استفاده از ظرفیت کارگزاری‌های رسمی سازمان تأمین اجتماعی، نسبت به انعقاد تفاهم‌نامه بازاریابی رسانه‌ای با تمرکز بر بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویان با سازمان صدا و سیما به منظور تبلیغات گسترده‌تر طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی و به تبع آن فرهنگ‌سازی بیشتر اقدام شده است.

شرایط بهره‌مندی زنان از بیمه زنان خانه‌دار

با توجه به آمار بیش از ۱۲ میلیون زن خانه‌دار در کشور ضرورت بیمه این گروه از جامعه هدف بیشتر احساس می‌شد که سازمان تأمین اجتماعی با اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده امکان بهره‌مندی زنان از این خدمات سه‌گانه سازمان را فراهم کرده است.

براساس برنامه‌ریزی انجام شده همه زنان خانه‌دار مجرد و متاهل بین سنین ۱۸ تا ۵۰ سال امکان پوشش بیمه‌ای تأمین اجتماعی را دارند تا از خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی استفاده کنند.

اکنون زنان خانه‌دار با سه نرخ ۱۲ درصد برای برخورداری از حمایت بازنشستگی، حق بیمه ۱۴ درصد با بهره‌مندی از خدمات بازنشستگی، فوت و پرداخت مستمری به بازماندگان واجد شرایط و ۱۸ درصد برای خدماتی همچون بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی امکان استفاده از خدمات تأمین اجتماعی را دارند.

کد خبر: 60289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =