نزول بورس در اولین روز هفته

 بورس تهران در معاملات روز شنبه «سی‌ام اردیبهشت» با کاهش بیش از ۲۳ هزار واحدی روبرو شد.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در اولین روز معاملاتی بازار سهام در هفته جاری، شاخص کل بورس با ۲۳ هزار و ۳۲۴ واحد کاهش کانال ۲.۳ میلیون واحدی را از دست داد و در رقم دو میلیون و ۲۹۸ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با ۴.۱۱۲ واحد نزول در رقم ۷۶۰ هزار و ۹۷۴ واحد ایستاد. در این بازار یک میلیون معامله به ارزش ۱۰۶ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال انجام شد.

همچنین نمادهای فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص کل بورس گذاشتند.

از سویی امروز شاخص فرابورس نیز با کاهشی ۱۶۶ واحدی کانال ۲۹ هزار واحد را از دست داد و در رقم ۲۸ هزار و ۹۱۶ واحد ایستاد. در این بازار ۴۵۶ هزار معامله انجام شد که ۳۹۱ هزار و ۷۳۴ میلیارد ریال ارزش داشت و نمادهای پلیمر آریاساسول، پالایش نفت لاوان و پالایش نفت شیراز نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص فرابورس گذاشتند.

این درحالیست که بازار سهام، مقایسه روندهای شکل گرفته در ۲ سال گذشته در بازارهای موازی نشان می‌دهد که بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲ می‌تواند گوی سبقت را از سایر بازارها ربوده و بیشترین بازدهی را در بین همه بازارهای سرمایه‌گذاری به ثبت رساند.

در این میان اولویت دادن به واحدهای تولیدی و تامین انرژی مورد نیاز آنها در فصل تابستان، تسهیل صادرات شرکت‌ها و همچنین به حداقل رساندن قیمت‌گذاری به صورت ویژه حائز اهمیت است. در داخل بازار سهام هم اتخاذ تصمیماتی منطقی و با ثبات در راستای کنترل و کاهش هیجاناتی که در مقاطعی ممکن است دامن‌گیر بازار شود ضروری به نظر می‌رسید.

ذکر این نکته ضروری است که مشکل بازار سهام این است که به محض شکل‌گیری روند صعودی در بازار، همه نگران تکرار نیمه نخست سال ۱۳۹۹ و همزمان با شروع اصلاح قیمتی در بازار همه نگران تکرار نیمه دوم سال ۱۳۹۹ و افت پردامنه سهام شرکت‌ها می‌شوند، اما واقعیت نشان می‌دهد که فضای فعلی بازار سرمایه و پارامترهای تاثیرگذار بر آن، تفاوت بنیادی با ۲ سال گذشته دارد و تکرار اتفاقات آن سال دور از ذهن به نظر می‌رسد.

کد خبر: 60320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =