سنجش فشارخون کارکنان بخش مدیریت درمان تامین‌اجتماعی اصفهان

به مناسبت روز جهانی فشار خون بالا، سنجش فشار خون کارکنان بخش مدیریت درمان تامین‌اجتماعی اصفهان انجام شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روابط عمومی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان اصفهان، رییس اداره بیماری‌های مزمن و سالمندی مدیریت درمان تامین‌اجتماعی استان اصفهان با اشاره به سنجش خون کارکنان به مناسبت روزجهانی فشارخون گفت: طبق مطالعات جهانی، فشارخون بالا خطر مهم مرگ و ناتوانی در دنیا را به دنبال دارد.

غلامی افزود: یکی از موانع مهم در کنترل مؤثر فشارخون بالا عدم اطلاع مردم از بالا بودن میزان فشارخون خودشان است. در حالی که اقدامات ساده‌ای برای ادغام ارزیابی معمول فشارخون در ارائه خدمات بهداشتی درمانی، مدارس، دانشگاه‌ها، محل‌های کار، جامعه و نیز تمام جوامع وجود دارد که می‌تواند نقش مهمی در شناسایی و درمان این بیماری داشته باشد.

وی با بیان اینکه اتحادیه جهانی فشارخون، سالانه روز جهانی فشارخون را ترویج می‌کند، افزود: امسال پیام روز جهانی؛ "فشارخون خود را دقیق اندازه گیری کنید" و به دنبال آن پیام هفته ملی کشوری؛ "با اندازه‌گیری دقیق فشارخون و کنترل آن عمر طولانی تر داشته باشید" با هدف افزایش آگاهی از فشارخون بالا در کل جمعیت در سراسر دنیا است و بر اندازه‌گیری دقیق فشارخون تاکید دارد.

رئیس اداره بیماری‌های مزمن و سالمندی مدیریت درمان تامین‌اجتماعی استان اصفهان ادامه داد: برای افزایش آگاهی از فشارخون بالا، دو جزء حیاتی؛ یکی برپایی برنامه‌های غربالگری اجتماعی با ظرفیت بالا برای تشخیص فشارخون بالا در افراد در معرض خطر و دیگری ترویج اندازه‌گیری معمول فشارخون توسط کارکنان حرفه‌ای بهداشتی در تمام برخوردهای بالینی وجود دارد.

وی گفت: براساس آخرین نتایج پیمایش ملی بیماری‌های غیرواگیر ۱۳۹۹ در استان اصفهان، ۳/۱ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال دراستان اصفهان فشارخون بالا داشته و درخطر عوارض جدی این بیماری هستند یعنی از هر ۳ اصفهانی یک نفر مبتلا است. این در حالی است که ۳۳ درصد آنها از ابتلا به این بیماری خبر نداشته و فقط ۵۷ % از آنها که خبر دارند دارو مصرف می کنند. ۴۳ درصد بقیه که اطلاع دارند تحت درمان دارویی نیستند و زیر بار درمان دارویی به قول خود نمی روند. از افرادی که دارو مصرف می‌کنند فقط ۴۰ % موارد آنها فشارخون درحد مطلوب است یعنی ۶۰% بیماران دارو مصرف می‌کنند ( هزینه مالی+ عوارض دارویی را درنظر بگیرید) و فشارخون آنها کنترل نشده است .

غلامی ادامه داد: درمجموع نزدیک به یک میلیون نفر دراستان اصفهان درخطر عوارض جدی ابتلا به بیماری فشارخون بوده یعنی دو برابر سکته قلبی و چهار برابر سکته مغزی بیشتر است. در این راستا تاکنون ۲۶۰ هزار پرونده بیماری‌های مزمن تا پایان اسفند ۱۴۰۱در مراکز درمانی تامین‌اجتماعی استان اصفهان تشکیل شده که حدود ۶۳ درصد آنها مبتلا به فشارخون و حدود ۵۴ درصد آنها مبتلا به دیابت هستند و بیماران با مراجعه ماهیانه به مراکز تحت درمان قرار می‌گیرند.

کد خبر: 60397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =