واگذاری فرزندخواندگی در قزوین سرعت گرفت

مدیرکل بهزیستی استان قزوین از افزایش سرعت روند واگذاری فرزند، توسط بهزیستی استان خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روابط‌عمومی سازمان بهزیستی استان قزوین، علی دهباشی با اشاره به روند طولانی مراحل قانونی برای اخذ سرپرستی فرزندخوانده در سال‌های اخیر، بیان کرد: در گذشته کودکان ما یک الی چند سالی را پشت نوبت می‌ماندند تا مراحل قانونی طی شود، اما با پیگیری همکاران ما در معاونت اجتماعی در این موضوع تحولات بزرگی رخ داد و در بازه زمانی سال ۱۴۰۱ به ویژه در نیمه دوم، حدود ۴۰ مورد واگذاری فرزند داشتیم که بی‌سابقه بوده است.

وی ادامه داد: روند طولانی طی مراحل فرزندخواندگی، تایید صلاحیت، انتخاب خانواده و استعلام از دادگستری از چند ماه به کمتر از یک ماه و گاهی حتی در عرض یک هفته کاهش پیدا کرده است و این سبب شده تعداد فرزندان مراکز ما از ۱۳۰ فرزند به ۷۰ نفر کاهش پیدا کند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین افزود: از سال ۱۴۰۱ برای کارمندانی که تازه ازدواج کرده یا فرزنددار شدند کمک‌های رفاهی بهزیستی تخصیص دادیم، همچنین بحث دورکاری برای مادران باردار و مرخصی پس از زایمان برای مادران و حتی برای پدرها در حال انجام است.

دهباشی با اشاره به موضوع استفاده از منازل مسکونی سازمانی برای کارمندان متاهل نیازمند، بیان کرد: ما در استان قزوین هیچگونه ساختمانی برای این منظور نداشتیم، در سال جاری همانگونه که به دنبال تامین مسکن ارزان قیمت برای مددجویان هستیم، موضوع تامین مسکن مناسب برای کارکنان دستگاه هم در دستور کار قرار گرفته و کار در قالب تعاونی چند منظوره پیگیری خواهد شد.

اجرای طرح‌های غربالگری و سالم‌سازی جمعیت

مدیرکل بهزیستی استان یادآور شد: افزایش اعتبار امسال نسبت به سال گذشته برای این منظور قابل‌توجه بوده و طرح‌های غربالگری با هدف سالم‌سازی جمعیت و پیشگیری نیز برای مددجویان بهزیستی انجام می‌شود.

وی افزود: در همین راستا، عوامل و آسیب‌هایی که سبب بروز معلولیت می‌شود را در افراد شناسایی کرده و به دنبال رفع آن در جامعه هستیم.

دهباشی، غربالگری الزایمر را از دیگر طرح‌های در حال اجرای بهزیستی استان نامید و گفت: باتوجه به اینکه جمعیت کشور به سمت پیری رفته، ما هر اندازه بتوانیم در جمعیت سالمند خود، ناتوانایی‌ها را به ویژه در حوزه حافظه و تفکر انتزاعی کاهش بدهیم دغدغه‌هایمان در حوزه سالمندی کاهش پیدا می‌کند و میزان نیاز ما به مراقبت و هزینه‌های نگهداری نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: این طرح به صورت پایلوت در قزوین در حال اجراست و خروجی آن می‌تواند به رعایت نکات بهداشتی و تعذیه‌ای و توانمندسازی سالمندان کمک کند تا دوران کم بحران‌تری را پشت سر بگذاریم.

کد خبر: 60428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =