بیش از ۴۰ درصد معلولان در ایران بیکارند

رئیس هیات مدیره شبکه ملی تشکل‌های مردم نهاد معلولان جسمی حرکتی در واکنش به اعلام آمار ۲۸ هزار نفری مددجویان جویای کار از سوی سازمان بهزیستی کشور گفت: آمارهای غیررسمی از بیکاری بالای ۴۰ درصد جمعیت معلولان در کشور خبر می‌دهد و به نظر می‌رسد این رقم نهایی نیست و آمار بالاتر است.  

کامران عاروان در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به راه‌اندازی و ثبت آمار مددجویان جویای کار در سامانه بهزیستی گفت: بسیاری از معلولان دارای شغل با درآمد ناچیز، فصلی، متغیر و ناپایدار از جمله دستفروشی هستند و به نظر می‌رسد که این افراد در آمارها محاسبه نمی‌شوند.

او افزود: از ۱.۵ میلیون معلول در ایران که بخشی از آنها بسترگرا، با معلولیت شدید و خیلی شدید هستند که قادر به کارکردن نیستند به احتمال زیاد، بیش از ۷۰۰ هزار نفر معلول فاقدشغل ثابت و یا بیکار هستند.

عاروان گفت: متاسفانه آمار دقیقی از معلولان بیکار در کشور در دسترس نیست. مرکز آمار که باید طبق قانون آمارهای دقیق را استخراج کند چند سالی است از این مسئله غفلت کرده و یا بعضا اعلام می‌کند که رویکرد خوشه‌ای درباره آمارها در پیش گرفته است.

وی تأکید کرد: اگرچه سازمان بهزیستی کشور در کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، از کاهش ۵۰ درصدی بودجه اشتغال‌زایی خود در سال جاری خبر داد اما بهزیستی باید مشخص کند که در این سال‌ها چه اقدامات موثر و کارگشایی در راستای اشتغال معلولان به عمل آورده و به چه میزان برنامه‌ها و طرح‌های آنها موثر بوده و منجر به اشتغال پایدار افراد دارای معلولیت شده‌ است.

عاروان با نقد رویکرد مستمری‌محور سازمان بهزیستی در مقابل مددجویان گفت: ایجاد شغل پایدار و توانمندسازی زمینه خروج مددجو از چرخه حمایتی را فراهم می‌کند در حالیکه امسال با کاهش ۵۰ درصدی تسهیلات موثر سازمانی در ایجاد فرصت شغلی نه تنها یکی از ابزارهای ایجاد شغل پایدار برای آنها از بین رفته بلکه مددجو بیش از پیش محتاج پرداخت ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان مستمری ماهانه می شود که البته هیچ دردی از او و خانواده‌اش دوا نمی‌کند.

رییس هیات مدیره شبکه ملی تشکل‌های مردم نهاد معلولان جسمی حرکتی گفت: باید اعتبار ایجاد فرصت‌های شغلی در سازمان بهزیستی تقویت شود و از سوی دیگر نیز برنامه‌ها و طرح‌های کارآمد در این زمینه تدوین و اجرایی شوند.

محسن ایروانی، سرپرست دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور دیروز (ششم خردادماه) اعلام کرد که ۲۸ هزار نفر از مددجویان بهزیستی در سامانه افراد جویای کار ثبت‌نام کرده‌اند و به دنبال شغل هستند و او تأکید کرد که این آمار نهایی نیست و بروزرسانی می‌شود.

کد خبر: 60554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =