توسعه‌گفتمانی مرجعیت علمی و اجتماعی زنان باید در دستور کار قرار گیرد

مشاور امور زنان و خانواده مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی باتأکید بر لزوم بسط گفتمانی مرجعیت علمی و اجتماعی زنان گفت: در چارچوب الگوی سوم نقش‌آفرینی زنان در عرصه‌های مختلف باید الگوسازی و حمایت از زنان موفق در میدان‌های متنوع و متعدد کنشگری ملی و بین‌المللی در دستور کار قرار گیرد.  

شکیبا محبی‌تبار در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به ظرفیت‌های موجود در سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: می‌توان به پشتوانه معاونت‌فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌ها و موسسه‌فرهنگی‌هنری آهنگ‌آتیه رویدادهای فرهنگی و انعکاس تولیدات رسانه‌ای موثری را به منظور بازنمایی توانمندی‌های بالای زنان و به‌ویژه شاغلان زن سازمان اجرایی کرد.

او با اشاره به ضرورت حمایت از راه‌اندازی و توسعه مراکز تخصصی و مطالعاتی حوزه زنان و خانواده بیان کرد: موسسه عالی پژوهش و انتشارات علمی فرهنگی نیز مجموعه‌های فعال در حوزه تحقیق و چاپ و نشر هستند که در صورت تعیین و اولویت‌بندی سرفصل‌ها و عناوین مهم در حوزه زن و خانواده می‌توانند محتواها و کتاب‌های ارزشمند افزون‌تری در این حوزه تولید کنند.

مشاور امور زنان و خانواده مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی بر اصلاح و توسعه سازوکارهای توانمندسازی زنان تأکیدکرد و گفت: از طریق طراحی و تدوین برنامه‌های استعدادیابی زنان پیشتاز در عرصه‌های همسو با رویکرد هویت‌سازی مبتنی بر شاخص‌های تربیتی الگوی سوم می‌توان ظرفیت‌های علمی و تخصصی زنان را شناسایی و به ارتقاء روزافزون آنها کمک کرد.

محبی‌تبار افزود: مهارت‌افزایی دختران و زنان در حوزه‌ خودفعال‌سازی، خودارزیابی و افزایش شناخت نسبت به خود و حس اعتماد به نفس نیز باید در برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها مدنظر قرار گیرد.

محبی‌تبار به لزوم اصلاح برخی مفاد قانون‌مدنی و جوانی جمعیت اشاره کرد و افزود: به منظور پایداری و متناسب‌سازی نهاد خانواده با شرایط روز و مسائل نوین در چارچوب شرع مقدس باید اصلاحاتی در این قوانین نیز اعمال شود.

او تأکید کرد: باید بستر حضور و نقش‌آفرینی بیشتر و موثرتر زنان در عرصه‌های دارای مزیت در جامعه مانند آموزش، مشاروه، تربیت، سلامت، محیط‌ زیست، معماری، هنر، ادبیات، ورزش و صنایع فرهنگی و همچنین بازنشر بیشتر موفقیت‌های آنها در این عرصه‌ها هموار شود.

محبی‌تبار بر متناسب‌سازی زیرساخت‌های حمایتی از زنان تأکیدکرد و گفت: از طریق تسهیل ساز و کارهای عرضه خدمات بیمه‌ای، مشاوره‌ای و مددکاری اجتماعی در حوزه زنان و گسترش طرح بیمه‌زنان خانه‌دار با اولویت‌بخشی به زنان اقشار خاص و سرپرست خانوار می‌توان در مسیر متناسب‌سازی زیرساخت‌های حمایتی از زنان حرکت کرد.

او افزود: بازنگری ضوابط اشتغال و مناسب‌سازی محیط کاری زنان در مواردی مانند ساعت کار، نوع مشاغل، توجه به اقتضائات دوران بارداری و شیردهی، همچنین تقویت زیرساخت‌های عمومی مرتبط با حوزه نشاط‌ زنان با ایجاد و گسترش امکانات ورزشی، تفریحی، فرهنگی و هنری با رویکرد خانواده‌محور و اجرای برنامه‌های آموزشی، اطلاع‌رسانی و سنجش شاخص‌های سلامت جسمی و روانی زنان نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

مشاور امور زنان و خانواده مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به ضرورت ایجاد نظام دیده‌بانی و تدوین اطلس ملی وضعیت زنان و خانواده در کشور گفت: در سایه تحقق این مهم و همچنین بازسازی ساختاری و کارکردی دولت در حوزه زنان با بازتعریف مأموریت و ساختار امور زنان و خانواده زمینه به بارنشینی سیاست‌های حمایت از خانواده و بهره‌مندی از پنجره جمعیتی در کشور امکان پذیرتر می‌شود.

کد خبر: 60663

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =