کاهش ۲۰ درصدی سرانه تولید هر ایرانی از سال ۱۳۹۰

یک کارشناس اقتصادی برای رسیدن به هدف مهار تورم و رشد تولید، در ابتدا باید موانع هر کدام از آن‌ها را شناسایی و مطابق با این آسیب‌شناسی برای تحقق شعار امسال برنامه‌ریزی کرد.

محمد علی خادم سهی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: در حال حاضر سرانه تولید به ازای هر نفر ایرانی از سال ۱۳۹۰ تا کنون با کاهش حدود ۲۰ درصدی مواجه بوده است که به معنای کاهش در سمت عرضه اقتصاد است. از سوی دیگر قیمت‌ها در این بازه زمانی حدود ۲۰ برابر رشد پیدا کردند. این نشان می دهد که افت تولید در بازار بی تاثیر نبوده است اما باید سهم آن را به اندازه خودش دید.

وی افزود: اگر بخواهیم درباره تورم صحبت کنیم بخش قابل توجهی از آن، از تولید نشأت نمی‌گیرد بلکه حجم نقدینگی تأثیر بسزایی روی شاخص تورم دارد. اگر به شاخص نقدینگی نگاهی بیندازیم متوجه می‌شوید که در بازه‌ زمانی سال ۱۳۹۰ تا سال گذشته حجم نقدینگی به اندازه رشد قیمت‌ها، افزایش یافته است که نشان‌دهنده تاثیر بالای این شاخص روی نرخ تورم است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه کاهش یا افزایش در حوزه تولید نفت تاثیر بسزایی روی رشد تولید دارد، ادامه داد: گرچه تحریم‌ها روی تولید به ویژه در بخش نفت و گاز موثر بوده است، رشد ۲ هزار درصدی قیمت‌ها یکی دیگر از عوامل موثر در بازه زمانی مذکور است که از عوامل متعددی نشأت می گیرد. در این زمینه می توان نقدینگی را که در سمت تقاضای اقتصاد قرار دارد به عنوان یکی از اصلی‌ترین‌ها برشمرد.

به گفته وی، در این میان بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی تاثیر بسزایی روی رشد نقدینگی داشتند و پس از آن دولت‌ها در زمینه موثر بودند که باید برای آن تدبیری اندیشه شود. البته دولت در این زمینه برنامه‌هایی پیش رو دارد که در صورت اجرای آن، مسلما روی کنترل نقدینگی موثر خواهد بود.

خادم سهی با تاکید بر حرکت به سمت رشد تولید و کاهش تورم به عنوان یکی از اهداف اصلی در حوزه اقتصادی در سال جاری، گفت: در حوزه رشد تولید می‌توان کاهش سرمایه‌گذاری و تحریم را به عنوان دو عامل مهم و موثر در نظر گرفت اما موضوع دیگر سوء‌تخصیص سرمایه در حوزه تولید است به این معنی که در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی از تولید انجام شده که مزیت اقتصادی در آن نداشتیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی اعلام کرد: اگر در بازه‌های زمانی با رشد ۷۸ درصدی مواجه شده‌ایم نیز به دلیل سرمایه‌گذاری درست در حوزه تولید است. به عنوان مثال قطر با سرمایه‌گذاری درست در حوزه نفت و گاز به عنوان یک حوزه مزیت‌دار خود، به نقطه‌ای رسیده است که در سال گذشته بالغ بر ۱۳۲ میلیارد دلار صادرات داشته است.

وی گفت: سومین مسئله در حوزه تولید نیز موانع تولید است که پارامترهای مختلفی از جمله قیمت‌گذاری دستوری، مجوزهای متعدد و غیره دارد که باید سهم هر کدام از این پارامترها شناسایی شود و در راستای حل آن تلاش کنیم.

کد خبر: 60764

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =