پرداخت تسهیلات ۵۰ میلیارد تومانی در بخش تعاون در گیلان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان گفت: سال گذشته تسهیلات ۹۰ میلیارد تومانی را در بخش تعاون مصوب کردیم که تاکنون ۵۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا، سیاوش آقاجانی، با اشاره به ابلاغ اصلاحیه سند کشوری توسعه بخش تعاون از اسفندماه ۱۴۰۱ توسط دولت، بیان کرد: سند جدید به دنبال کمی‌تر شدن اهداف و دقیق‌تر شدن راهبردها و تقسیم وظایف دستگاه‌هاست.

وی با بیان اینکه شوراهای استانی توسعه تعاون به دنبال تشکیل شورای کشوری آن تشکیل شده است، افزود: گیلان نخستین استانی است که شورای توسعه تعاون را تشکیل داده و به دنبال اجرای سند مذکور به بهترین نحو ممکن است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره به تکالیف عمومی و تخصصی دستگاه‌های عضو شورای توسعه تعاون، اضافه کرد: کلیه دستگاه‌ها دارای تکالیف عمومی هستند و برای ۲۱ دستگاه تکالیف تخصصی تعریف شده است؛ اتاق تعاون نیز به عنوان نماینده بخش تعاون، در شورای توسعه تعاون عضویت دارد و استاندار محور این شوراست.

آقاجانی، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی را دبیر شورای توسعه تعاون استان دانست و متذکر شد: هماهنگی‌ها و ابلاغ‌ها و پیگیری‌ها و نظارت‌ها به اداره کل تعاون سپرده شده است.

وی رویکرد سند توسعه تعاون را افزایش سطح اشتغال مولد در کشور دانست و بیان کرد: آموزش و ترویج تعاون، بهبود وضعیت معیشت و اقتصاد و توسعه اجتماعی در جامعه، تخصیص ۲۰ درصد از اشتغال مولد به تعاون، جذب ۴۵ درصد از سرمایه‌گذاری‌ها در بخش تعاون، جذب ۱۵ درصد از نقدینگی کشور به تعاون و سهم ۲۵ درصدی تعاون در درآمد ناخالص ملی از جمله مهمترین اولویت‌های سند مذکور است.

سهم ۷ درصدی تعاون در اشتغال گیلان

مدیرکل تعاون گیلان با بیان اینکه حدود هفت درصد اشتغال استان در بخش تعاون است، گفت: بیش از ۳۳ هزار شغل در گیلان در بخش تعاون بوده و تعاونی‌های مختلف تولیدی و خدماتی و... داریم که به اشتغال و رونق اقتصادی استان کمک می کنند؛ البته طبق سند باید از سهم هفت درصدی به ۲۰ درصد برسیم.

وی یکی از تکالیف سند توسعه تعاون برای مراکز آماری کشور را احصای آمارهای مورد نیاز در حوزه اشتغال تعاونی دانست و یادآور شد: گیلان ۵۰ شرکت تعاونی پره صیادی دارد و ۳۰ درصد تولید مرغ استان توسط تعاونی‌های مرغداری انجام می‌شود.

آقاجانی، با اشاره به مغفول ماندن بخش تعاون در دهه اخیر، تاکید کرد: حمایت‌های ویژه از تعاونی‌ها صورت نگرفته؛ این در حالی است که تعاون رویکرد عدالت محوری و اقتصاد مردمی دارد و لذا ارائه مشوق می‌تواند نقش کلیدی در توسعه تعاون داشته باشد.

مدیرکل تعاون گیلان با بیان اینکه سال گذشته ۵۵ تعاونی در استان تاسیس شده است، بیان کرد: دولت به بخش تعاون باور دارد و لذا سهم تعاون در تمام تسهیلات مشخص شده است.

وی تعاون را زمینه ساز تحقق اقتصاد اسلامی دانست و ادامه داد: سال گذشته تسهیلات ۹۰ میلیارد تومانی را در بخش تعاون مصوب کردیم که تاکنون ۵۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

آقاجانی تبصره‌های ۱۶ و ۱۸ و اشتغال روستایی و تفاهم‌نامه تعاون را از جمله تسهیلات ارائه شده دانست و گفت: سال گذشته در کشور تسهیلات دو هزار میلیارد تومانی و امسال سه هزار میلیارد تومانی برای تعاون گذاشته شده که سهم گیلان ۱۰۰ میلیارد تومان پیش بینی می‌شود.

وی گیلان را دارای ۱۰ تعاونی توسعه و عمران دانست و بیان کرد: هر شهرستان حداقل یک تعاونی توسعه و عمران دارد و درآمد و اشتغال در همان شهرستان تقسیم می‌شود.

کد خبر: 60798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =