بانک‌ها موظف به تعیین تکلیف وام ازدواج تا ۲۰ شهریور ماه هستند

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی با تأکید بر اهمیت و اولویت وام ازدواج و ضرورت تعیین تکلیف متقاضیان در صف دریافت این تسهیلات در سال جاری و سال قبل، «بسته نظارتی‏ ـ اعتباری تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج» را ابلاغ کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی با تأکید بر اهمیت و اولویت وام ازدواج و ضرورت تعیین تکلیف متقاضیان در صف دریافت این تسهیلات در سال جاری و سال قبل، «بسته نظارتی‏ ـ اعتباری تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج» را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است: پیرو مکاتبات موضوع ابلاغ جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال جاری و در راستای تسهیل و تسریع در تعیین تکلیف متقاضیان در صف بانک‌ها و جهت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در سامانه مربوطه و بر اساس پیگیری‌های مکرر مقامات کشوری در خصوص پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به قشر جوان کشور و تأکید بر اهمیت و اولویت موضوع تسهیلات مذکور و ضرورت تعیین تکلیف متقاضیان در صف دریافت تسهیلات ازدواج در سال جاری و سال قبل و بررسی عملکرد بانک‌ها، "بسته نظارتی‏ ـ اعتباری تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج" از تاریخ ۲۰‏/۰۳‏/۱۴۰۲ به‌شرح زیر ابلاغ می‌شود و اجرای آن الزامی است:

۱‏ ـ از تاریخ ابلاغ این نامه تا تاریخ ۲۰‏/۰۶‏/۱۴۰۲، بانک عامل می‌بایست نسبت به پرداخت تسهیلات ازدواج طبق سهمیۀ ابلاغی بانک مرکزی اقدام کند. عملکرد مذکور در هر ۱۴ روز مورد رصد و بررسی مجدد قرار خواهد گرفت. در صورت انحراف از پرداخت، ضمن لحاظ انحراف در شاخص ارزیابی آن بانک، موضوع میزان انحراف به سایر مراجع ذی‌صلاح اعلام خواهد شد.

۲‏ ـ حداکثر ۱۵ روز پس از ثبت‌نام متقاضیان تعیین شعبه ایشان از سوی بانک انجام پذیرد.

۳‏ ـ پس از تعیین شعبه و تکمیل مدارک حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز مبلغ تسهیلات به حساب متقاضیان واریز شود.

۴‏ ـ بانک عامل می‌باید نسبت به گسترش و اتصال شعب خود، در کلیه شهرها و شهرستان‌های کشور به سامانه ازدواج اقدام کند.

۵‏ ـ جهت مدیریت ثبت‌نام متقاضیان و تسهیل در ثبت‌نام، روزانه بیش از ۷ بانک در هر استان از سوی بانک مرکزی در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بدون در نظر گرفتن سهمیه ماهانه فعال خواهد بود.

۶‏ ـ با عنایت به تضامین مورد تأکید در بند (ب) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال جاری، بانک عامل می‌باید نسبت به دریافت تضامین مذکور به‌صورت دقیق نظارت کرده و مراتب تسهیل آن را با توجه به تأکیدات این بانک فراهم کند.

۷‏ ـ بانک عامل می‌باید تا پایان هفته جاری نسبت به تدوین دستورالعمل مشخص درخصوص نحوه ضمانت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در چارچوب مفاد بند قانونی مربوطه به‌شرح موارد ذیل اقدام کرده و ضمن انتشار عمومی آن در تارنمای خود، مراتب را نیز به این مدیریت اعلام کند:
الف) نحوه اعتبارسنجی متقاضی (استفاده از نمره اعتباری سامانه ملی اعتبارسنجی و یا سیستم‌های اعتبارسنجی داخلی بانک و اعلام حداقل نمره‏/رتبه مورد قبول) جهت دریافت تسهیلات ازدواج بدون ضامن.
ب) فرآیند دقیق نحوه توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول و یا سایر دارایی‌های مالی (به‌استثناء توثیق ملک که ممنوع است).

۸‏ ـ بانک عامل به‌هیچ‌وجه اجازه دریافت بیش از یک ضامن بابت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را ندارد.

۹‏ ـ بانک عامل می‌باید نسبت به انجام بازرسی‌های دوره‌ای و موردی از شعب خود و برخورد قاطع با رؤسای شعب متخلف اقدام کند.

۱۰‏ ـ بازرسان بانک مرکزی ضمن بازرسی‌های حضوری ویژه از شعب آن بانک نسبت به بررسی فرآیند مذکور نظارت دقیق داشته و در صورت مشاهده هرگونه تخلف به‌ویژه اخذ تضامین فراتر از مفاد مندرج در قانون بودجه سال جاری و تأکیدات این بانک، نسبت به عزل رؤسای شعب اقدام خواهند کرد.

۱۱‏ ـ براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته توسط حوزه نظارت بانک مرکزی درخصوص بانک‌هایی که در پرداخت تسهیلات خرد عملکرد مطلوب داشته باشند، میزان تسهیلات خرد پرداختی آنها در رشد ترازنامه به‌عنوان عملکرد مثبت لحاظ خواهد شد.

۱۲‏ ـ در صورت عملکرد فراتر از سهمیه‌های مربوطه از سوی شعب بانکها، شعب موصوف از سوی مدیرعامل بانک مورد تشویق قرار گیرند. لازم است آن بانک دستورالعمل تشویقی مربوطه را ظرف یک هفته تدوین و ضمن ابلاغ به شعب آن بانک، رونوشتی نیز به این مدیریت ارسال کنند.

۱۳‏ ـ علی‌رغم اینکه در قانون بودجه سال جاری بانکهای قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت از پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج مستثنی شده‌اند، با توجه توافقات به‌عمل‌آمده نسبت به پرداخت کامل تسهیلات به متقاضیان در صف خود اقدام کنند.

۱۴‏ ـ بانک عامل می‌باید نسبت به فعال کردن شیوه‌ای جهت دریافت شکایات مردمی برای ثبت شکایات تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و سایر تسهیلات خرد ظرف حداکثر یک هفته کاری اقدام کند، ضمن اینکه لازم است رسیدگی به شکایات ثبت‌شده درباره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در اولویت قرار گرفته و به‌ همراه گزارش عملکرد شکایات رسیدگی‌شده هفتگی به اداره رسیدگی به شکایات و تقاضاهای این بانک ارسال شود.

۱۵‏ ـ متقاضیان تسهیلات ازدواج می‌توانند علاوه بر طرح سؤالات و مشکلات خود از طریق سامانه‌های موجود در بانکهای عامل از طریق سامانه CRM و با شماره ۲۷۰۶ با بانک مرکزی تماس بگیرند.

در پایان این بخشنامه بر ابلاغ مراتب به‌قید فوریت به واحدهای اجرایی ذی‌ربط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری تأکید و عنوان شده است نسخه‌ای از ابلاغیه مربوطه به بانک مرکزی ارسال شود.‏

کد خبر: 60982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =