بورس در وضعیت بیم و امید

بورس تهران در معاملات روزیکشنبه «هفدهم خرداد» با افزایش بیش از ۹ هزار واحدی روبرو شد.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در دومین روز معاملاتی بازار سهام در هفته جاری، شاخص کل بورس با ۶.۸۴۸ واحد کاهش در رقم دو میلیون و ۲۰۸ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن هم با کاهشی ۲.۱۷۷ واحدی تا رقم ۷۴۸ هزار و ۶۳۵ واحد افت کرد.

در این بازار ۶۷۸ هزار معامله به ارزش ۶۷ هزار و ۹۰۱ میلیارد ریال انجام شد و نمادهای صنایع پتروشیمی خلیج فارس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه و فولاد مبارکه اصفهان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

همچنین امروز شاخص فرابورس با ۲۹ واحد کاهش در رقم ۲۸ هزار و ۳۱ واحد ایستاد. در این بازار ۴۷۵ هزار معامله به ارزش ۴۱ هزار و ۸۷۶ میلیارد ریال انجام شد و نمادهای بانک دی و سرمایه‌ گذاری صباتامین نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و پلیمر آریاساسول نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.

این درحالیست که بازار سرمایه امروز در یک حالت بیم و امید قرار دارد و مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر بورس در چنین شرایطی ثبات در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و اقتصادی است، این مسئله می‌تواند کمک کننده به بازار سرمایه و ایجاد یک چشم‌انداز روشن برای سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها باشد.

بر این اساس بهترین بازار، بازاری خواهد بود که ناشی از یک ثبات اقتصادی باشد، در واقع اقتصادی که در آن متغیرهای اقتصادی از ثبات کامل برخوردار باشند. وجود این مساله زمینه‌ساز، بازاری با ثبات است که این بازار برای سرمایه‌گذاری سهامداران ایده‌آل و مطلوب خواهد بود.

در اینگونه موارد سهامداران می‌دانند که با یک تحلیل کامل می‌توانند آینده شرکت‌ها و سودآوری‌ها را مورد تحلیل قرار دهند و با یک اطمینان نسبی نسبت به سرمایه‌گذاری بلندمدت در این بازار اقدام کنند.یکی از مهم ترین موضوعات در بحث ثبات اقتصادی، قیمت‌گذاری دستوری است که باید بساط آن از اقتصاد کشور جمع‌آوری شود، به نظر می‌رسد قیمت گذاری دستوری سرمنشا فساد و رانت است و سهامداران شرکت‌ها را با چالش مواجه خواهد کرد.

از سوی دیگر مسئله بعدی در این رابطه نرخ سود بانکی و نرخ بهره است که شرایط بسیار پرنوسانی را در سال‌های اخیر تجربه کرده است و به نظر می‌رسد شرایط با ثبات آن کمک‌کننده به بازار سرمایه باشد. کنترل و تنظیم نرخ بهره جزء مسوولیت‌های بانک مرکزی است تا بتواند مکانیزمی را در سیستم پول ایجاد کند که بتوان از طریق آن اقدام به تصمیم گیری جهت سرمایه‌گذاری در بازار های مالی برای بلندمدت کرد.

مسائل دیگر مانند نرخ تورم، رشد نقدینگی و قیمت ارز جزء موضوعاتی هستند که در صورت ایجاد ثبات، چشم انداز بلندمدتی را برای بازار ایجاد و از این طریق اعتماد مردم به بازار را هم جلب می‌کنند، زیرا باقی بازارها فاقد جذابیت برای سرمایه‌گذاری خواهند شد.

کد خبر: 61011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =