توسعه مشاغل خانگی؛ تضمین آینده و بسترساز افزایش پوشش بیمه‌ای

مشاغل خانگی به عنوان یکی از فرصت‌های شغلی در جامعه چندین مزایا برای توسعه فعالیت‌های مرتبط با حوزه اشتغالزایی، پرداخت سهم بیمه در راستای بهره‌مندی از خدمات صندوق‌ها و سازمان‌های بیمه‌ای و نگاه خاص به حوزه تولیدی و اقتصادی، اثربخشی جدی دارد. در صورتی که بخش مشاغل خانگی تقویت شود دستیابی به برنامه‌ها و اهداف رونق اقتصادی هم تسهیل خواهد شد.

به گزارش آتیه آنلاین، داده‌های آماری نشان از این دارد که سه تا چهار درصد اشتغال کشور در اختیار بخش مشاغل خانگی است اما ظرفیت این بخش به واسطه حضور بسیار فعالان این عرصه، بیش از ۲۰ درصد اشتغال در جامعه را نشان می‌دهد که باید برای تحقق شعار سال مبنی بر مهار تورم و رشد تولید، توجه به جایگاه بیمه‌های اجتماعی و دستیابی این افراد به خدمات مطلوب‌تر در حوزه اشتغال و بیمه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری داشت.

براساس داده‌های آماری، بانوان در راستای بهره‌مندی و استفاده از انواع مشاغل خانگی پیشقدم بوده به نحوی که اکنون ۷۶ درصد متقاضیان این نوع شغل‌ها را بانوان و تنها ۲۴ درصد را مردان تشکیل می‌دهند. اینکه ۹۵ درصد فرصت‌های شغلی ایجاد شده در حوزه مشاغل خانگی در دست افراد بین ۲۰ تا ۶۰ سال است، خود به نوعی تمایل افراد به این نوع شغل را نشان می‌دهد.

افزایش سهم بیمه‌پردازی با تقویت مشاغل خانگی

کارآفرینی بانوان و تقویت مشاغل خانگی در راستای پیشرفت‌های اقتصادی و تولیدی در جامعه، افزایش سهم بیمه‌پردازی آنان و بهره‌مندی از خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی نیازمند دریافت تسهیلات و مشوق‌هایی برای همه شاغلان در این عرصه به ویژه بانوان است تا زمینه استفاده از این فرصت‌های شغلی تسهیل‌تر شود.

البته اقداماتی از سوی برخی نهادهای متولی برای توسعه مشاغل خانگی و پرداخت تسهیلات و ارائه مشوق‌ها به شاغلان در این بخش صورت گرفته است که آزیتا همتیان، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره می‌گوید: در سال ۱۴۰۲ مبلغ چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت تسهیلات حوزه مشاغل خانگی از سوی بانک مرکزی به این بخش اختصاص داده شده است.

پرداخت این میزان تسهیلات علاوه بر توسعه مشاغل خانگی، به افراد شاغل در این بخش کمک خواهد کرد که برای آینده خود برنامه‌ریزی داشته باشند یکی از این برنامه‌ها می‌تواند پرداخت حق بیمه و برخورداری از خدمات بیمه‌ای از صندوق‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر است. این موضوع نفع دوسویه برای فرد بیمه‌شده و تضمینی برای آینده خود و مسیری برای تأمین منابع از طریق بیمه‌پردازی افراد برای این سازمان‌های بیمه‌ای باشد.

با توجه به حجم بالای فعالان حوزه کسب و کار در بخش مشاغل خانگی می‌توان با تأمین بخشی از نیازهای آنان در بخش پرداخت تسهیلات و مشوق‌ها، آنان را در راستای تضمین آینده خود هدایت کرد زیرا توسعه فعالیت‌های خانگی علاوه بر رشد تولید و اقتصاد به حوزه بیمه‌ای و بیمه‌پردازی افراد شاغل در این زمینه هم کمک خواهد کرد.

همتیان معتقد است که ظرفیت‌های زیادی در حوزه مشاغل خانگی با توجه به فعالیت ۵۰ درصد آنان در بازه سنی ۳۰ تا ۵۰ سال وجود دارد بنابراین باید از ظرفیت‌های اشتغالزایی این افراد در بخش‌های اشتغال خانگی بهره برد زیرا حضور جوانان در این عرصه موجب ارتقاء و شکوفایی عرصه اقتصادی و تولیدی کشور خواهد شد.

نقش بیمه‌های اجتماعی برای کمک به عرصه تولید

از آنجا که نقش بیمه‌های اجتماعی کمک به عرصه تولید کشور است، رشد همه جانبه فعالیت‌های اقتصادی هم در راستای پایداری و ماندگاری صندوق‌ها و سازمان‌های بیمه‌ای نقش دارد بنابراین باید با توسعه مشاغل خانگی و کمک به فعالیت‌های کسب و کار خانگی، در راستای رسیدن به اهداف و راهبردهای مربوط به افزایش شمار بیمه‌شدگان و رشد حوزه تولیدی و اقتصادی این نوع فعالیت کمک کرد.

البته توسعه مشاغل خانگی به عنوان یکی از فرصت‌های شغلی در جامعه مزایایی همچون حل مشکل بیکاری جوانان و فعالان عرصه اقتصادی و تولیدی، تضمین آینده بسیاری از خانوارها، درآمدزایی از محل کسب و کارهای خانگی، حیات و پایداری صندوق‌های بیمه‌گر با بیمه‌پردازی شاغلان در این بخش، تثبیت رفاه خانواده‌ها، تقویت کارآفرینی، و توسعه فعالیت‌های حوزه اشتغال و تولید را به دنبال خواهد داشت.

تشویق فعالان کسب و کارهای خانگی برای بهره‌مندی از بیمه

با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۲ با همکاری بانک مرکزی تخصیص اعتبارات مشاغل خانگی ۳۳ درصد رشد خواهد داشت و قرار است سال جاری حدود چهار هزار میلیارد تومان به این بخش اختصاص داده شود، این موضوع می‌تواند به تقویت این نوع فعالیت‌های حوزه اشتغال و اقتصاد در جامعه کمک کند.

همچنین سال جاری مجوزها برای اشتغال خانگی به حدود ۳۰۰ هزار مجوز خواهد رسید که بر این اساس بیش از ۳۰۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده که همین موضوع فرصت مناسبی برای تشویق فعالان کسب و کارهای خانگی برای بهره‌مندی از خدمات بیمه و حوزه بازنشستگی است.

ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در بخش مشاغل خانگی علاوه بر توسعه فعالیت‌های اقتصادی، کسب درآمد برای افراد شاغل، بیمه‌پردازی شاغلان این بخش به سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌ای برای افزایش شمار بیمه‌شدگان و تأمین منابع از سهم پرداختی حق بیمه آنها کمک خواهد کرد.

بهره‌مندی از طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی تأمین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی در سال‌های گذشته طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی را برای بهره‌مندی همه افراد به ویژه زنان خانه‌دار از این نوع بیمه پایه‌گذاری کرده است اکنون نیز با توجه به اینکه بخش اعظمی از مشاغل خانگی توسط بانوان خانه‌دار هدایت و برنامه‌ریزی می‌شود این موضوع فرصت خوبی برای برخورداری از خدمات سه‌گانه این سازمان در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی است.

با توجه به وجود ۲۱ میلیون زن خانه‌دار در کشور و امکان دریافت مجوز برای فعالیت در بخش مشاغل خانگی، بانوان باید برای تضمین آنیده خود و خانواده، در راستای بیمه‌پردازی اقدام کنند که بیمه فراگیر خانواده ایرانی بهترین فرصت را برای بانوان شاغل در بخش کسب و کارهای خانگی فراهم کرده است.

با توجه به آمارهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اینکه ۸۵ درصد اشتغال خانگی در اختیار بانوان است بنابراین فرصت بهره‌مندی از بیمه‌های اجتماعی همچون تأمین اجتماعی در راستای اجرای طرح بیمه فراگیر می‌تواند به حوزه اشتغال بانوان و تأمین منابع و افزایش شمار بیمه‌شدگان این سازمان کمک کند.

توسعه ارتباط بیمه‌ای با تأمین اجتماعی برای دریافت خدمات سه‌گانه، علاوه بر ارتقاء سطح رفاه خانواده‌ها، فرصت جذب بیمه‌شدگان بیشتر را برای این سازمان بیمه‌گر به دنبال خواهد داشت زیرا گسترش پوشش بیمه‌ای در راستای حیات و پایداری از اهداف اساسی این سازمان محسوب می‌شود.

سیاستگذاری سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مندی همه شاغلان در بخش‌های مختلف اقتصادی، تولیدی، صنعتی، خدماتی و مشاغل خانگی است. با توجه به اینکه توسعه این مشاغل به بقاء و ماندگاری این سازمان‌های بیمه‌ای کمک می‌کند باید در راستای هدایت افراد جهت بهره‌مندی از خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی فعالیت جدی داشت.

با توجه به اینکه موضوع توسعه اشتغال خانگی از ابعاد گوناگون امکان گسترش چتر بیمه‌ای تأمین اجتماعی را به دنبال خواهد داشت، شاغلان کسب و کارهای خانگی باید با بهره‌مندی از جنبه‌های مختلف مزایای بیمه، نسبت به بیمه‌پردازی و برخورداری از این خدمات اقدام کنند.

کد خبر: 61028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =