معطلی چندماهه مواد اولیه لاستیک‌سازان در گمرک

عضو هیات مدیره گروه صنعتی بارز تاکید دارد در حال حاضر مشکل اصلی تولیدکنندگان لاستیک ترخیص بخشی از  مواد اولیه این کارخانه‌ها از  گمرک است.

احسان خواجویی، عضو هیات مدیره گروه صنعتی بارز در گفتگو با آتیه‌آنلاین، به بحث ممنوعیت‌های صادرات لاستیک اشاره کرد و گفت: متاسفانه سیاستی که در حال حاضر حاکم است به نفع تولیدکننده نبوده و بیشتر منفعت واسطه‌ها را تامین می‌کند.

وی افزود: ما اکنون برای فروش لاستیک تابع قوانین سازمان حمایت و قیمت‌گذاری دولتی هستیم. اینگونه است که انگیزه‌ای برای دلالان ایجاد می‌شود که با خریداری لاستیک در داخل کشور آن را با قیمتی پائین‌تر از قیمت رایج منطقه در کشورهای دیگر عرضه کنند. ارز این افراد نیز به صورت شفاف ثبت نمی‌شود و آن را به قیمت آزاد می‌فروشند اما تولیدکنندگان این صنعت با توجه به اینکه باید از طریق مبادی اعلام شده دولتی اقدام کنند، توان رقابت با دلالان را از دست می‌دهند.

عمده صادرات لاستیک از مبادی غیر رسمی است

خواجویی در ادامه صحبت‌های خود به یادآوری داستان ممنوعیت صادرات لاستیک پرداخت و گفت: از سال ۱۳۹۷ که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی رایج شد صادرات لاستیک ممنوع شد. البته سال گذشته بار دیگر برای بخشی از صادرات مجوزهای محدودی اعلام و صادر شد اما همچنان برای صادرات لاستیک‌های پر تیراژ اجازه صادرات نداریم و برای لاستیک‌های سواری تنها در حد ۱۰ درصد مجوز صادرات داده‌ شده و برخی از انواع لاستیک (باری و اتوبوسی) نیز همچنان با محدودیت‌های صادراتی مواجه هستند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر عمده صادرات ایران در زمینه لاستیک از طریق غیر رسمی انجام می‌شود، افزود: در این میان سهم تولیدکنندگان این کالا تقریبا صفر است و ما نمی‌توانیم در این بازار به رقابت با دلال‌ها بپردازیم چراکه قیمتی که مد نظر ماست توسط دلال‌های خرد شکسته شده و آنها صادرات این کالا را با بهایی کمتر انجام می‌دهند. از سوی دیگر ما ملزم به ثبت ارز حاصل از صادرات در سامانه ارزی هستیم که قیمتی حدود ۳۶ هزار تومان دارد اما این افراد می‌توانند درآمد حاصله را به نرخ ارز آزاد حدود ۵۰ هزار تومان به‌فروش برسانند.

اما خواجویی در پاسخ به این سئوال که آیا در شرایط فعلی که تولیدات کشور تنها حدود نیمی از نیاز این حوزه را پوشش می‌دهد، منطقی است بخشی از همین تولیدات نیز صرف صادرات به کشورهای همسایه شود، گفت: صادرات چاقوی دو لبه است. شاید در زمانی که نیاز داخلی وجود دارد بهتر باشد که صادرات نداشته باشیم اما حضور در بازارهای رقابتی شرایطی ایجاد می‌کند که تولیدکنندگان از نظر تکنولوژی محصولات خود را به استانداردهای روز دنیا نزدیک‌تر کنند تا بتوانند شانه به شانه رقبا حرکت کنند. بنابراین همواره نمی‌شود گفت چون نیاز داخلی را پاسخ نمی‌دهیم نباید وارد عرصه صادرات شویم. گروه صنعتی بارز طی سال‌های جاری موفق به کسب گواهینامه E-MARK از کشور آلمان برای ۲۲ محصول خود به منظور صادرات محصولات خود به کشورهای اروپایی شده است.همچنین موفق به صادرات محصولات خود به کشورهای اروپایی شامل آذربایجان ، قبرس ، ترکیه و رومانی شده است. این موضوع نشان از توانمندی شرکت‌های داخلی از نظر تطابق محصولات خود با استانداردهای جهانی دارد.

وی ادامه داد: حدود ۴۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز ما وارداتی است و خوب بود اگر دولت حداقل به همین میزان به ما مجوز صادرات بدهد.

مشکل اصلی ما تامین ارز است

عضو هیات مدیره گروه صنعتی بارز در ادامه مشکل اصلی لاستیک سازان را تامین ارز دانست و گفت: متاسفانه از بهمن ماه سال گذشته تامین ارز تبدیل به یک چالش اساسی شده و ما نمی‌توانیم مانند گذشته ارز مورد نیاز خود را از طریق بانک مرکزی یا بانک‌های عامل تامین کنیم. البته گاه ارز مورد نیاز تخصیص داده می‌شود اما در برخی موارد نیز ارز تخصیص داده نمی‌شود یا حتی بانک‌ها می‌گویند تخصیص داده شده اما سوئیفتی به ما نمی‌دهند و بر همین اساس در موارد متعدد مواد اولیه مورد نیاز چندین ماه در گمرکات کشور معطل شده و از بهمن ماه نمی‌توانیم آن را ترخیص کنیم.

وی ادامه داد: در این زمینه نیز پیگیری‌ها و مکاتبات متعددی با بانک مرکزی، وزارت صمت، نمایندگان مجلس و حتی دفتر ریاست جمهوری صورت گرفته و امید داریم این پیگیری‌ها نتیجه داشته باشد.

خواجویی افزود: با توجه به مشکلاتی که در ترخیص مواد اولیه مورد نیاز ما ایجاد شده قطعا طی ماه‌های آینده صنعت لاستیک‌سازی با نوعی توقف تولید مواجه خواهد شد و به همین دلیل، احتمالا شاهد تلاطم‌هایی در بازار لاستیک خواهیم بود و ممکن است این محصول با قیمت‌های بالاتری به دست مردم برسد.

وی ادامه داد: ما به عنوان یک تولیدکننده نمی‌توانیم کنترلی روی بازار داشته باشیم و اصولا وظیفه تولیدکننده تولید است و ارائه کالا در بازار. ما در حال حاضر برای اینکه مردم شیرینی تولید را حس کنند هر حلقه لاستیک را با نرخ اقتصادی بصورت فروش آنلاین عرضه می‌کنیم اما با توجه به مشکلات ایجاد شده و تورم موجود این احتمال وجود دارد که طی ماه‌های آینده قیمت تمام شده این محصول با افزایش مواجه شود.

وی افزود: صنعت لاستیک سازی نیازمند سرمایه‌گذاری و تامین بهنگام ارز برای واردات مواد اولیه است و مسئولان می‌توانند با سیاست‌گذاری‌های مناسب سرمایه‌ها را به سمت این صنعت با این نگاه که "لاستیک یک کالای اساسی" برای حمل و نقل جاده ای کشور است هدایت کنند تا شاهد رشد تولید و مهار تورم باشیم.

کد خبر: 61048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =