۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳
کد خبر: 61056
فقر، علت اصلی کار کودکان در جهان

در سطح جهانی، تقریباً یک کودک از هر ۱۰ کودک به عنوان «کودک کار» شناخته می‌شود با این حال در کشورهای فقیر و کمتر توسعه‌یافته، این نسبت بیش از یک کودک از هر پنج کودک تخمین زده می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا، در سال ۲۰۰۲ میلادی سازمان بین‌المللی کار (ILO) به منظور افزایش آگاهی در مورد به کار گرفتن غیرقانونی کودکان و جلوگیری از کار اجباری آنان، ۱۲ ژوئن برابر با ۲۲ خرداد را روز جهانی مبارزه با کار کودکان اعلام کرد. یکی از اهداف اصلی سازمان بین المللی کار در زمان تأسیس آن در سال ۱۹۱۹ میلادی، لغو کار کودکان بوده است.

بر اساس اطلاعات گردآوری شده توسط آناتولی از سازمان بین‌المللی کار و یونیسف به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودکان که هر ساله در تاریخ ۱۲ ژوئن برگزار می شود، تقریباً ۱۶۰ میلیون کودک (۶۳ میلیون دختر و ۹۷ میلیون پسر) هنوز در سراسر جهان درگیر معضل کار کودکان هستند.

این رقم با یک کودک از هر ۱۰ کودک در سراسر جهان مطابقت دارد با این حال تعداد کودکان کار در کشورهای کمتر توسعه‌یافته و فقیر افزایش یافته است. کشورهای آفریقای سیاه (جنوب صحرا) با آمار ۲۶ درصدی، بیشترین جمعیت کودکان کار را دارند و این درحالیست که هفت درصد از کودکان در آمریکای لاتین و کارائیب نیز در مشاغل سخت و خطرناک کار می‌کنند.

در کشورهای فقیر و کمتر توسعه‌یافته، بیش از یک کودک از هر چهار کودک بین پنج تا ۱۷ ساله در مشاغلی کار می‌کنند که برای سلامت و رشد آنها مضر تلقی می‌شود.

آفریقا در زمینه تعداد کودکان کار رتبه اول را دارد

بر اساس گزارشی که توسط سازمان بین‌المللی کار و یونیسف در سال ۲۰۲۱ میلادی منتشر شد، آفریقا با یک کودک از هر پنج کودک (۹۲ میلیون) که به عنوان کودک کار شناخته می‌شوند، در صدر فهرست قرار دارد. همچنین آسیا و اقیانوسیه با ۵.۶ ‌درصد کودکان (۴۹ میلیون) در این منطقه از نظر تعداد کودکان کار در رتبه دوم قرار دارند.

علاوه بر این، ۸.۳ میلیون کودک کار در قاره آمریکا، ۸.۳ میلیون در اروپا و آسیای مرکزی و ۲.۴ میلیون در کشورهای عربی وجود دارد. در حالی که آسیا و اقیانوسیه و همچنین آمریکای لاتین و کارائیب از سال ۲۰۰۸ میلادی پیشرفت‌های ثابتی در مبارزه با معضل کار کودکان داشته‌اند اما وضعیت در آفریقای جنوب صحرا بدتر شده است.

کودکان کار با خطراتی مانند آسیب‌های جسمی و روانی، اختلال در روند تحصیلی، محرومیت از حقوق اولیه و از دست دادن فرصت‌ها برای آینده خود مواجه هستند.

در همین حال، تعداد کودکان پنج تا ۱۷ ساله که در مشاغلی که برای سلامتی یا اخلاق آنها خطرناک است، کار می‌کنند از سال ۲۰۱۶ میلادی تا کنون ۶.۵ میلیون نفر افزایش یافته و به ۷۹ میلیون نفر رسیده است.

در طول دوره ۱۶ ساله که از سال ۲۰۰۰ میلادی شروع شده، ۹۴ میلیون کاهش خالص در تعداد کودکان شاغل به کار مشاهده شده است، در حالی که تعداد کودکان شاغل در مشاغل خطرناک بیش از نصف کاهش یافته است.

بیشتر کودکان کار در بخش کشاورزی مشغول هستند

بخش کشاورزی بیشترین سهم از کار کودکان را تشکیل می‌دهد و ۷۰ درصد (۱۱۲ میلیون کودک) از کل کودکان کار در بخش کشاورزی مشغول هستند. علاوه بر این، ۳۱.۴ میلیون کودک در بخش خدمات به کار مشغول هستند در حالی که این تعداد در بخش صنعت ۱۶.۵ میلیون نفر است.

حدود ۴۸ درصد از کودکان کار حدود پنج سال و ۱۱.۲۸ درصد بین ۱۲ تا ۱۴ سال و ۲۵ درصد بین ۱۵ تا ۱۷ سال سن دارند. بخش قابل توجهی از کودکانی که به مشاغل خطرناک اشتغال دارند نیز پنج تا ۱۱ ساله هستند.

نرخ کودکان کار در روستاها ۱۴ درصد است در حالی که این میزان در مناطق شهری حدود پنج درصد است. علاوه بر این، ۲۸ درصد از کودکان کار پنج تا ۱۱ ساله و ۳۵ درصد از کودکان ۱۲ تا ۱۴ ساله در جهان به مدرسه نمی روند.

همچنین داده‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که نسبت پسران در بین کودکان کار بیشتر از دختران در همه مناطق و گروه‌های سنی است.

کد خبر: 61056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =