تحقق شعار سال با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بیمه‌ای

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر را باید به‌دلیل پوشش بیمه‌ای بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفری جامعه هدف خود از بین ساکنان و فعالان شاغل در حوزه‌ روستا و مناطق عشایری، یکی از اثرگذارترین نهادهای بیمه‌گر کشور دانست.

به گزارش آتیه آنلاین، پرداخت دوسوم حق‌بیمه بیمه‌شدگان این صندوق توسط دولت، خدماتی نظیر پرداخت مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی و مستمری بازماندگان و مزیت بیمه تکمیلی و البته جامعه هدف گسترده به‌عنوان افراد مولد، زمینه توسعه روزافزون و تأثیرگذاری در حوزه رفاه اجتماعی و رشد تولید در بخش‌های اقتصادی را برای این نهاد بیمه‌ای فراهم آورده است.

اثرگذاری فعالیت سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌ای به‌ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری مرتبط با تولید در این نهادها، ضرورت توسعه متوازن اقتصاد، تولید، رفاه و خدمات ناشی از اقدامات بیمه‌های اجتماعی و چگونگی تحقق «رشد تولید» به‌عنوان بخشی از شعار سال توسط بیمه‌گران اجتماعی را در گفت‌وگو با بیت‌الله برقراری، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر جویا شدیم.

همچنین در این گفت‌وشنود وضعیت جذب بیمه‌شدگان و مقایسه داده‌های سال‌های گذشته، سیاست و هدف‌گذاری صندوق در حوزه رشد تعداد افراد بیمه‌شده و گسترش چتر بیمه‌ای، نقش جامعه هدف این صندوق در تحقق رشد تولید، ضرورت سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بیمه‌ای و بخشی از راهبرد پنج‌ساله این صندوق تشریح شده که در ادامه می‌خوانید.

  • با توجه به ماهیت فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، تحقق بخشی از شعار سال مبنی بر رشد تولید را از چه طریقی در فعالیت‌های این نهاد بیمه‌ای هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی و دنبال می‌کنید؟

در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۲ مبنی بر «مهار تورم و رشد تولید»، برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های مختلف و متنوعی در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر تدوین و در دستور کار قرار دارد. به هر میزان در این صندوق فعال در حوزه بیمه اقشار روستایی و عشایر و شاغلان بخش کشاورزی سیر افزایشی بیمه‌شدگان را داشته باشیم، به همان میزان به‌سمت تحقق شعار سال در رشد تولید حرکت کرده‌ایم، چراکه جامعه هدف ما در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، بخشی از تولیدکنندگان کشور محسوب می‌شوند. علاوه بر این جامعه بیمه‌شدگان صندوق به‌صورت خانوادگی در حوزه تولید اشتغال داشته و در این ارتباط نقش مهمی ایفا می‌کنند.

  • در ارتباط با حرکت در مسیر رشد تولید، چه رویکردی در قبال جامعه تحت‌پوشش و فعالیت‌های اقتصادی صندوق تدوین شده است؟

ما در راستای بسترسازی رشد تولید و تحقق شعار سال از طریق فعالیت‌های تولیدمحور جامعه هدف، نسبت به افراد مذکور دو رویکرد را دنبال می‌کنیم؛ یکی از رویکردهای مهم صندوق در قبال جامعه مولد تحت‌پوشش، ارائه خدمات بیشتر است تا با ایجاد انگیزه بین آنان، زمینه فعالیت گسترده‌تر و تولید بیشتر فراهم شود. همچنین با کفایت مستمری پرداختی به اقشار بیمه‌شده تحت‌پوشش، آنان امکان بهره‌مندی از خدمات صندوق را خواهند داشت.

نکته مهم و کلیدی دیگر اینکه مجموعه اقتصادی فعال در بخش اقتصادی صندوق، حاصل درآمدهای بیمه‌شدگان و تأمین و تضمین‌کننده آینده آنان است. در این زمینه، سهم پرداختی حق‌بیمه فرد بیمه‌شده و همچنین سهم دولت در این‌ بخش را در حوزه سرمایه‌گذاری اقتصادی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان استفاده می‌کنیم. تمام تمرکز ما در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی صندوق بر حرکت و تأثیرگذاری جهت تحقق «مهار تورم و رشد تولید» استوار است. بخشی از نقدینگی در اختیار تولیدگران تحت‌پوشش این صندوق در قالب حق‌بیمه دریافت می‌شود و مجموع واریزی این افراد در حوزه‌های اقتصادی و تولیدی، سرمایه‌گذاری و عواید آن در آخر به جامعه بیمه‌شدگان بازمی‌گردد.

  • سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی صندوق‌های بیمه‌ای چه تأثیری در توسعه کسب‌وکار و رشد تولید دارد؟

در اقتصاد بسیاری از کشورهای جهان صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌ای نقش مهمی ‌ایفا می‌کنند و از نظر اقتصادی، به‌ویژه در حوزه تولید سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در نهادهای بیمه‌ای صورت می‌گیرد. در واقع اقدام برای مولدسازی از طریق سرمایه‌گذاری حق‌بیمه پرداختی بیمه‌شدگان و سهم دولت در آینده، تأمین‌کننده معیشت افراد خواهد بود.

با توجه به این وضعیت، تلاش ما در صندوق این است که با بهره‌مندی از سرمایه‌گذاری‌ در مجموعه اقتصادی، شاهد رشد تولید با شاخص‌های قابل اندازه‌گیری باشیم. قطعاً با تحقق این مهم، رشد تولید، زمینه مهار تورم را نیز فراهم خواهد کرد. این دو موضوع ارتباط مستقیم و تأثیرگذاری بر یکدیگر دارند. به‌عبارتی «مهار تورم و رشد تولید» مکمل هم هستند. برای مهار تورم، نیاز به رشد تولید احساس می‌شود که در این حوزه در بخش اقتصادی صندوق، تمرکز ما بر زمینه‌سازی برای تحقق شعار سال با استفاده از ظرفیت و توانمندی موجود است.

  • جهت تحقق شعار سال در حوزه اقدامات صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، چه شاخص‌هایی موردنیاز است؟

برای تحقق شعار سال، چند ویژگی در صندوق بیمه‌های کشاورزان باید اجرایی شود. یکی از آن‌ها، پیگیری موضوعات در قالب هوشمندسازی، شهامت، پاکدستی و کارآمدی است. به همین دلیل در هر شرایطی که این نگاه و تفکر مردمی‌ بودن، انقلابی‌گری و فسادستیزی در کارها حاکم شود، اقدامات در راستای عملیاتی‌شدن شعار سال شکل گرفته و دنبال می‌شود.

برنامه‌های مناسبی در قالب سیاست‌های راهبردی در صندوق برای سال‌ جاری تدارک دیده شده و مدیران صندوق در طول سال، سیاست‌ها و اقدامات اجرایی را بر مبنای برنامه راهبردی پنج‌ساله پیش‌بینی کرده و در دستور کار خود دارند. همچنین برنامه راهبردی عملیاتی سال ۱۴۰۲ صندوق بیمه اجتماعی تدوین، پیش‌بینی و استخراج شده که با شاخص‌های مرتبط قابل اندازه‌گیری و رصد خواهد بود.

تحقق شعار سال بر اساس این مؤلفه‌ها و میزان فعالیت اقتصادی صندوق بیمه اجتماعی دنبال می‌شود. برنامه‌های صندوق برای ذی‌نفعان و جامعه هدف باید از طریق گسترش چتر بیمه‌ای و رشد سرمایه‌گذاری پیگیری شود تا با سرمایه بیمه‌شدگان، سهم کارفرمایی دولت و سرمایه‌های صندوق، موجبات رشد تولید و مهار تورم فراهم آید.

  • به نظر شما آیا صندوق بیمه‌های اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در سال قبل در حوزه شاخص مربوط به بیمه‌شدگان و بازنشستگان موفق عمل کرده است؟

بر اساس قوانین بالادستی مربوط به صندوق، تکالیف حداکثری برای این نهاد بیمه‌ای تعریف شده است. به همین دلیل در سال گذشته جذب بیمه‌شدگان در این صندوق بسیار خوب و موفق پیش رفت و تحقق بخش بزرگی از هدف‌گذاری این حوزه را به‌دنبال داشت. از زمان استقرار دولت مردمی سیزدهم در حدود دو سال گذشته، بیش از ۵۳۰ هزار بیمه‌شده جدید تحت‌پوشش این صندوق قرار گرفتند که این میزان در مقام مقایسه برابر با چهار سال جذب صندوق در دولت‌های قبل است.

در واقع جذب این میزان بیمه‌شده جدید صندوق در سال‌ها و دولت‌های گذشته بی‌سابقه بود. در دولت‌های گذشته حدود ۸۰ تا۱۰۰ هزار بیمه‌شده جدید جذب صندوق شده‌اند، اما خروجی اقدامات ما در طول سال‌های اخیر آماری فراتر از این را نشان می‌دهد. پوشش جذبی در مدت اشاره ‌شده برای اولین‌بار در وضعیت حداکثری قرار گرفت و داده‌های آماری این مدت تأییدکننده این مسئله است.

ادامه روند کنونی در حوزه اقدامات توسعه‌ای صندوق بیمه اجتماعی همچنان در قالب «قرارگاه کرامت» دنبال می‌شود. در این قرارگاه مقرر شد تا با یک اقدام تحولی و جهادی طی یک‌ سال، یک میلیون نفر بیمه‌شده جدید جذب صندوق شوند. تقویت صندوق، جذب حداکثری جامعه هدف، گسترش افراد تحت‌پوشش به‌ویژه در حوزه‌های توسعه بیمه، گسترش رفاه بین جامعه هدف و ایجاد بسترهای رشد اقتصادی به روش سرمایه‌گذاری از محل دریافت حق‌بیمه افراد و سهم دولت از تکالیف اصلی و اساسی صندوق به‌شمار می‌آید.

  • بر اساس روند تشریح شده در حوزه اقدامات مربوط به رشد تعداد بیمه‌شدگان صندوق بیمه اجتماعی از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم، در حوزه سیاست‌گذاری جذب بیمه‌شدگان جدید چه اهدافی را دنبال می‌کنید؟ وضعیت ضریب پشتیبانی در این صندوق چه عددی را نشان می‌دهد؟

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها در ارتباط با جامعه هدف صندوق، هدف‌گذاری جذب بیشتر بیمه‌شده جدید از سال گذشته از اولویت‌های مهم و قابل‌ دستیابی این نهاد بیمه‌ای محسوب می‌شود. این موضوع با برنامه‌ریزی متناسب با ظرفیت‌های جامعه و صندوق و با بهره‌مندی از سیاست‌های درست قابلیت تحقق دارد. در دو سال گذشته تحولات بزرگی در صندوق شکل گرفت که بخش زیادی از این اقدامات برای نخستین‌بار در طول فعالیت ۱۷ساله این نهاد بیمه‌گر بود و جذب ۳۱۸هزار و ۸۹۵نفر بیمه‌شده جدید با نرخ رشد ۲۸ درصد در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ از جمله آن‌هاست. ضریب پشتیبانی بیمه‌شدگان به بازنشستگان این صندوق ۱۰ به یک است که مطلوبیت بالایی به‌همراه دارد.

  • در حال حاضر چه میزان بیمه‌شده تحت‌پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر هستند؟ اقدامات مهم صندوق در سال قبل چه بود؟

اکنون حدود ۲میلیون و ۶۰۰هزار نفر به‌عنوان جمعیت فعال و غیرفعال تحت‌پوشش و حمایت صندوق بیمه اجتماعی هستند. همچنین افزایش ۱۸۰هزار و ۱۳۳نفری بیمه‌شدگان فعال با نرخ رشد ۱۲درصدی نسبت به سال گذشته، صدور ۲۱هزار و ۴۲۴حکم مستمری در سال ۱۴۰۱، افزایش مستمری‌بگیران به ۱۷۴هزار و ۵۸۲نفر و ارائه بیمه تکمیلی درمان به مستمری‌بگیران سه استان، پرداخت ۲۲ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی با تخصیص اعتبار۹۶۰ میلیارد ریالی به مستمری‌بگیران، افزایش ۴۳ درصدی حقوق مستمری‌بگیران و رشد ۶۰ درصدی سطوح درآمدی در سال گذشته از اقدامات مهم این صندوق است.

از زمان تأسیس صندوق برای نخستین‌بار این حجم از تسهیلات به مستمری‌بگیران با میزان اعتبار مذکور پرداخت شد. این تسهیلات بدون نیاز به هرگونه مراجعه حضوری به بانک عامل، ارائه ضامن و یا هر اقدامی ‌که در فرایندهای بانکی مرسوم است به مستمری‌بگیران صندوق اعطا می‌شود.

  • فواید توسعه ظرفیت و گسترش بیمه‌شدگان صندوق را در چه مواردی می‌دانید؟

افزایش بیمه‌شدگان جدید در جامعه روستایی، عشایر و کشاورزان، مانعی برای شکل‌گیری و بروز فقر سالمندی در لایه‌های جوامع روستایی و کم‌درآمد است. این بخش از جامعه با وجود سن بالا و چالش‌های مربوط به بیمه درمان، به‌طور عمده با مشکلات جدی در معیشت و تأمین هزینه‌های خود روبه‌رو هستند.

کد خبر: 61270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =