ورود ۶۵ درصد از مهارت‌آموزان فنی‌وحرفه‌ای خراسان شمالی به بازار کار

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان شمالی گفت: ۶۵ درصد از مهارت‌آموزان فنی و حرفه‌ای استان وارد بازار کار می‌شوند که این رقم با اقدامات انجام شده افزایش می‌یابد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی رحمدل بیان کرد: اکنون حدود ۸۰ درصد از افراد متقاضی دریافت مهارت مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای از دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها هستند که آمار بالایی است در بسیاری موارد هم افراد شاغل در حرفه‌های مختلف برای ارتقای مهارت خود به آموزش نیاز دارند که متقاضی آموزش می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در کنار ماموریت‌های اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه ای، ماموریت‌های جدید به تدریج به سازمان افزوده شده است گفت: آموزش به زندانیان، معتادان بهبود یافته، مددجویان بهزیستی و کمیته امداد و سربازان از جمله این موارد است که بر این اساس نیاز است تا توان این سازمان تقویت شود.

وی درباره طرح مهارت آموزش در محیط کار واقعی گفت: در استان ۵۴۰ واحد صنفی در طرح مهارت آموزش در محیط کار واقعی مشارکت کرده‌اند که تلاش داریم امسال این رقم دو برابر شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان شمالی به مزایای طرح مهارت آموزش اشاره کرد و افزود: معافیت از بیمه، استفاده از نیروی کار رایگان و دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی از مزایای طرح مهارت آموزش در محیط کار واقعی است.

رحمدل با بیان اینکه طرح مهارت آموزی در محیط واقعی برای افراد بالای ۱۵ سال به بالا انجام می شود گفت: در این طرح، مهارت‌آموزان از ۲۵ روز تا ۱۸ ماه در کارگاه‌های صنفی و یا صنعتی مهارت لازم را فرا می‌گیرند، این افراد در این دوره تحت پوشش مسئولیت مدنی قرار دارند.

مهارت‌آموزان مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی نمی‌شوند

وی با بیان اینکه در این مدت مهارت‌آموزان مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی نمی‌شوند و بر این اساس صاحبان کارگاه‌ها نباید دغدغه‌ای داشته باشند بیان کرد: تمامی بنگاه‌های اقتصادی دارای مجوز می‌توانند در قالب این طرح، مهارت‌آموز جذب کنند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان شمالی تکلیف دیگر این سازمان را اجرای آموزش به وسیله بخش دولتی و بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: رویکرد ما این است که مجموعه آموزش‌ها به بخش خصوصی واگذار شود زیرا دولت نمی‌تواند در آموزش سرمایه‌گذاری کند، با توجه به سرعت رشد تکنولوژی، بخش خصوصی بهتر می‌تواند در این زمینه ورود پیدا کند.

رحمدل گفت: به کارفرماها و کارگاه‌هایی که در طرح مهارت آموزش در محیط کار واقعی مشارکت و اقدام به تربیت نیروی ماهر کنند خدمات ارائه می شود و معاف از پاسخگویی به تامین‌اجتماعی می‌شوند.

افزایش تعداد مراکز جوار کارگاهی به ۵۸ مرکز

وی درباره اهداف و رویکرد مراکز جوار کارگاهی گفت: هدف از ایجاد مراکز جوار کارگاهی و بین کارگاهی ارتقای مهارت نیروهای کار و بالا بردن بهره‌وری در بنگاه‌های اثر گذار و همچنین کاهش هزینه‌های جانبی تولید و استفاده بهینه از امکانات اموزشی برای شاغلین و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان شمالی از افزایش تعداد مراکز جوار کارگاهی خبر داد و گفت: پیش از دولت سیزدهم در استان ۱۴ مرکز جوار کارگاهی وجود داشت که اکنون این آمار به ۵۸ مرکز رسید.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

کد خبر: 61319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =