گرانی ۲.۵ برابری لاستیک از کارخانه تا مصرف‌کننده

مدیرکل فروش گروه صنعتی بارز معتقد است: اگر هزینه هر حلقه لاستیک را در قیاس با سایر قطعات مصرفی خودرو در نظر بگیریم بهای آن رقم بالایی نبوده و اکنون جو روانی ایجاد شده در جامعه و فعالیت دلال‌ها است که باعث شده قیمت تایر از کارخانه تا مصرف‌کننده حدود ۲.۵ برابر شود.

آرش تهرانی، مدیرکل فروش گروه صنعتی بارز در گفتگو با آتیه‌آنلاین، درباره وضعیت این روزهای بازار لاستیک و قیمت‌های حاکم بر آن گفت: زمانی که درباره قیمت‌گذاری در بازار صحبت می‌شود با دو نوع قیمت‌گذاری مواجه‌ایم که یکی از آنها نوع دستوری است. این قیمت توسط نهادهای نظارتی تعیین و مشخص می‌شود و برای محصولی مانند تایر که باید قیمت مصوب داشته باشد، این تعرفه بر اساس بررسی‌های صورت گرفته تعیین و مشخص می‌شود.

وی گفت: این قیمت به درست یا غلط بر اساس مولفه‌هایی مانند نوسان‌های نرخ ارز، مشکلات تامین مواد اولیه و غیره تعیین می‌شود و معمولا قیمت‌های پیشنهادی ما در این زمینه مورد تائید قرار نمی‌گیرد. به‌طور مثال در آخرین مورد سال گذشته درخواست ۷۵ درصد افزایش قیمت را داشتیم که پس از بررسی‌های متعدد در نهایت پس از چند ماه مجوزی برای افزایش ۲۰ درصدی قیمت صادر شد. در سال‌های قبل نیز به همین صورت بود و همواره شرکت‌های تولیدکننده قیمتی که براساس هزینه‌های آنها منطقی بود را اعلام می‌کردند اما در نهایت هیچگاه این قیمت‌ها لحاظ نمی‌شد.

تهرانی در پاسخ به این سئوال که باوجود چنین رویه‌ای تولیدکنندگان چگونه فعالیت خود را ادامه می‌دهند، گفت: باتوجه به اینکه تایرسازان محصولات متعدد و متنوعی دارند، براساس میانگین سودی که در کل این مجموعه وجود دارد فعالیت خود را ادامه می‌دهند؛ بر این اساس ممکن است به‌طور مثال فروش یک کالا با قیمت دستوری زیان‌ده باشد و کالایی دیگر سودده که در نهایت مجموع فروش این کالاها لحاظ می‌شود.

وی گفت: باتوجه به این نوع قیمت‌گذاری ما در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ حدود ۱۵۰ میلیارد تومان زیان داشتیم اما در نهایت در پایان این سال شرکت به سود ۴۰۰ میلیارد تومانی دست یافت.

مدیر کل فروش گروه صنعتی بارز ادامه داد: با توجه به قیمت‌های دستوری که در صنعت تایر لحاظ می‌شود ما موظف هستیم آنچه سازمان حمایت اعلام کرده را لحاظ کنیم و همواره میان قیمت تولیدکننده لاستیک با آنچه در بازار عرضه می‌شود اختلاف قیمت وجود داشته است. حال ممکن است گاه این اختلاف قیمت در برخی سایزها کمتر و در برخی سایزهای لاستیک بیشتر شود. اما باید به یاد داشت که همیشه حرف درست را بازار می‌زند مگر اینکه التهاب در بازار ایجاد شود که اکنون هم این شرایط ایجاد شده است.

وی افزود: هرگاه قیمت بازار با قیمت مصوب لاستیک تفاوت بیشتری پیدا می‌کند مشخص می‌شود قیمت دستوری لحاظ شده با واقعیت جامعه تناسب ندارد. قیمت بازار نیز معمولا درقیاس با نمونه‌های خارجی به دست می‌آید و حال نیز در قیاس با نمونه‌های لاستیک چینی یا کره‌ای موجود در بازار قیمت تایرهای ایرانی رقمی ناچیز است در حالیکه سال‌هاست محصولات ما مورد تائید رنو بوده و تائیدیه پژو فرانسه را داشته‌ایم.

تهرانی ادامه داد: حال نیز با قطعیت این را اعلام می‌کنیم که از نظر کیفیت از بسیاری از برندهای چینی برتر هستیم و با برخی برندهای کره‌ای نیز قابلیت برابری داریم و چنانچه مواد اولیه‌ای که بهترین تایرسازان دنیا مورد استفاده قرار می‌دهند را در اختیار ما هم قرار دهند در نهایت کیفیت محصول ما ذره‌ای با آنها فرق نخواهد کرد چراکه از نظر دانش فنی و تکنولوژی بکار گرفته با آنها برابری می‌کنیم.

جزئیاتی درباره فروش اینترنتی لاستیک بارز

مدیرکل فروش گروه صنعتی بارز همچنین توضیحاتی درباره فروش اینترنتی لاستیک‌های این شرکت ارائه کرد. او با اشاره به اجرای طرح فروش اینترنتی محصولات بارز، گفت: از اواخر سال گذشته ما درخواستی برای افزایش قیمت محصولات خود را ارائه کرده بودیم اما این درخواست مورد قبول قرار نمی‌گرفت تا اینکه اواخر بهمن ماه و اوایل اسفند ماه دیدند که قیمت هر حلقه تایر در بازار حدود یک میلیون تومان بالاتر از قیمت کارخانه است و دقیقا وضعیتی مشابه بازار خودرو در عرصه لاستیک نیز ایجاد شده است.

تهرانی ادامه داد: بر همین اساس ما میزان تولید خود را افزایش دادیم و محصول جدید را نیز وارد بازار کردیم اما با توجه به اینکه بازار افزایش نرخ ارز را حس می‌کرد چنین حسی به مردم القاء شد که باتوجه به افزایش نرخ ارز قیمت تایر نیز افزایش خواهد یافت و به همین دلیل عده بسیاری شروع به خرید تایر برای روز مبادا کرده و به نوعی انبارک‌ها را پر کردند.

تهرانی افزود: در آن مقطع پیش‌بینی بازار این بود که قیمت در نظر گرفته شده برای لاستیک حقیقی نبوده و به همین دلیل عده‌ای به یکباره شروع به خرید هیجانی کردند و وضعیت بازار را دستخوش تغییر کردند وگرنه تولید ما در شرایط فعلی نه تنها نسبت به سال قبل کمتر نشده بلکه افزایش هم داشته است.

چرا لاستیک کمیاب شد؟

مدیر کل فروش گروه صنعتی بارز با تاکید بر اینکه این کارخانه تولید ۴۶ درصد تایر مورد نیاز کشور را برعهده دارد، گفت: ما باید علاوه بر تامین نیاز بازار بخشی از نیاز خودروسازان را نیز تامین کنیم و همواره تلاش داریم در میان کانال‌های مختلف توزیع محصولاتمان تعادل را برقرار سازیم.

وی ادامه داد: خودروسازان نیز با توجه به تاکیدی که روی کیفیت کالا دارند ترجیح می‌دهند محصولی با کیفیت A مصرف کنند اما با این حال ما در برخی مقاطع برای رفع التهاب ایجاد شده در بازار حتی تا حدود ۲۰ درصد از عرضه‌ای که به خودروسازان داشتیم را کاهش دادیم تا ظرفیت فروش اینترنتی لاستیک را افزایش دهیم.

مدیرکل فروش گروه صنعتی بارز گفت: اما واقعیت این است که التهاب ایجاد شده در بازار به دلیل کمبود کالا نیست بلکه مردم احساس کرده‌اند که ممکن است این کالا گران شود و به همین دلیل به بازارها هجوم آورده‌اند و بدین ترتیب بدون اینکه اتفاق خاصی رخ داده باشد تنها نوعی بار روانی در جامعه ایجاد شده و عده‌ای برای خرید پیش از موعد ترغیب شده و دلالان نیز از این شرایط استفاده کرده و ترجیح می‌دهند اکنون این کالا را با بهای کمتر خریداری و انبار کرده و در آینده با قیمتی بالاتر به فروش برسانند.

وی ادامه داد: ما در سال گذشته بارها اعلام کردیم که نیاز داریم افزایش قیمت داشته باشیم و این را از اردیبهشت ماه سال قبل اعلام کردیم که تولید لاستیک با این قیمت‌ها زیان‌ده است اما با این وجود مجوز افزایش قیمت را نمی‌دادند. اکنون هم ما درخواست افزایش مجدد قیمت تایر را داریم و در برخی بخش‌ها مانند تایر رادیال سواری و رادیال تایرسازان درخواست بالارفتن قیمت‌ها را دارند اما با این حال شاهدیم که قیمت‌هایی که ما ارائه می‌کنیم در بازار ۱۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و تا به دست مصرف‌کننده نهایی برسد قیمت آن دو و نیم برابر می‌شود اما همچنان تولیدکننده اجازه افزایش قیمت ندارد. اکنون این افزایش بی دلیل و بدون ضابطه قیمت‌ها موضوعی است که برای ما و حتی خود نهادهای نظارتی تبدیل به نوعی مشکل شده است و ما برای رفع این مشکل تلاش کردیم بحث فروش اینترنتی لاستیک را دنبال کنیم.

قیمت لاستیک خیلی بالا نیست

تهرانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز در پاسخ به این سئوال که باتوجه به افزایش قیمت لاستیک بسیاری افراد ترجیح داده اندبه سراغ خرید لاستیک‌های کارکرده و دست دوم بروند، گفت: اگر مصرف‌کنندگان تایر مورد نیاز خود را از طریق شرکت تولیدکننده تامین کنند هزینه‌ها برای آنها به مراتب کمتر شده و از قیمتی مقرون به صرفه برخوردار می‌شوند.

وی ادامه داد: اکنون ما برای افرادی مانند رانندگان تاکسی یا تاکسی‌های اینترنتی خدمات ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم تا این افراد که بیشترین مصرف و استهلاک خودرو را دارند بتوانند ۶ماه یکبار دو حلقه لاستیک به نرخ کارخانه تهیه کنند که اگر شما قیمت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی لاستیک را در قیاس با سایر لوازم مصرفی خودرو بررسی کنید خواهید دید این هزینه رقمی منطقی است و نمی‌توان گفت تایر کالای گرانی است. هزینه لاستیکی که حداقل از آن برای ۱۰۰ هزار کیلومتر استفاده می‌کنید با قیمت مثلا روغن موتور که هر ۵ هزار کیلومتر باید تعویض شود را بررسی کنید تایید خواهید کرد که این قیمت خیلی بالا نیست اما به شرطی که این محصول با قیمت کارخانه‌ای به دست مردم برسد.

وی با توجه به اینکه در این مدت رفتار بخش نظارتی به کنترل قیمت‌ها کمکی نکرده، افزود: ما از ۱۴ اسفند ماه سال گذشته بحث فروش اینترنتی را آغاز کردیم و تاکنون بیش از ۴۰۰ هزار حلقه را بدین شکل فروخته‌ایم و از این میان بیش از ۲۰۰ هزار حلقه را به دست مصرف‌کننده رسانده‌ایم که البته با توجه به شروع یکباره و ضربتی طرح فروش اینترنتی برخی مشکلات پیش‌بینی نشده نیز بر سر راه ما قرار گرفت و مثلا در خصوص قرارداد با پست یا حمل و نقل محصولات با چالش‌هایی مواجه شدیم که با گذشت زمان این موارد مرتفع شده و حال به شرایطی رسیده‌ایم که حتی اگر انباشت لاستیک نداشته باشیم و موجودی ما در انبارها به صفر هم برسد ظرف مدت ۱۰ روز قادر هستیم سفارشات ثبت شده را تامین و ارسال کنیم که در نهایت این پروسه ممکن است کمتر از دو هفته زمان ببرد.

طرحی برای تعویض لاستیک‌های نو و کهنه

تهرانی ادامه داد: ما همچنین ۲۰ مرکز عرضه مستقیم نیز راه‌اندازی کرده‌ایم که بر اساس نوبت‌دهی اینترنتی اقدام به عرضه سفارش‌ها به شکل حضوری می‌کنند و حتی برنامه داریم لاستیک‌های نو و قدیمی را در قالب طرحی تعویض کنیم تا بدین‌ترتیب اطمینان حاصل شود که این محصولات به دست مصرف‌کننده حقیقی خواهد رسید.

وی گفت: شاید اگر سال گذشته در همین مقطع سایت فروش اینترنتی را راه‌اندازی کرده بودیم در روز ۲۰۰ نفر هم خرید نداشتند اما اکنون روزانه بالای ۱۵ تا ۱۶ هزار حلقه لاستیک به فروش می‌رسد که قطعا این میزان مصرف واقعی مردم نبوده و این روند باعث شده است برخی از مصرف‌کنندگان حقیقی این بازار با دردسرهای متعدد مواجه شوند.

مدیر کل فروش گروه صنعتی بارز افزود: شاید اگر قیمت‌ها به شکل دستوری تعیین نشود میان قیمت کارخانه و بازار تا این اندازه اختلاف قیمت نباشد و التهابات این بازار کمتر شود چراکه در این مقطع و این فصل سال این وضعیت منطقی نیست و ماه‌هایی مانند اردیبهشت و خرداد زمانی است که بازار باید کمترین التهاب را داشته باشد.اما حال به نظر می‌رسد با شرایط پیش آمده آشفتگی در بازار تایر طی تابستان نیز ادامه داشته باشد.

کد خبر: 61461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =