ارائه خدمت به ۳ میلیون و ۹۲۰ هزارنفر از شرکای اجتماعی

اداره کل تأمین اجتماعی غرب تهران به عنوان بزرگترین بخش بیمه‌ای این سازمان در کشور از نظر گستره تعداد بیمه‌شدگان، اکنون سه میلیون و ۱۰۰ هزار بیمه شده اصلی و تبعی را تحت پوشش قرار داده است. براساس آخرین آمارها ۳۵۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر اصلی و در مجموع ۷۰۰ هزار نفر در قالب خانواده بازنشستگان و البته ۱۲۰ هزار کارفرما از مزایای بیمه‌ای ارائه شده توسط این اداره‌کل بیمه‌ای بهره‌مند شده‌اند.

در مجموع تعداد بیش از سه میلیون و ۹۲۰ هزارنفر از شرکای اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی در قالب بیمه‌شدگان اصلی و تبعی، بازنشستگان و افراد تحت پوشش آنها و همچنین کارفرمایان از مجموع مزایا و خدمات گسترده بیمه‌ای اداره‌کل غرب تهران و شعبات زیرنظر آن بهره‌مند هستند.

به‌واسطه ضرورت توسعه و ارتقاء خدمات بیمه‌ای و رشد بیمه شدگان تأمین اجتماعی و نقش ادارات کل و شعبات بیمه‌ای این سازمان در جذب بیمه‌شدگان و ارتقاء روند ارائه خدمات به جامعه تحت پوشش، در گفت‌وگوی آتیه آنلاین با «سعید حسینی» مدیرکل تأمین اجتماعی غرب تهران، آخرین داده‌های حوزه خدمات این اداره‌کل و برخی از موضوعات کلان سازمان تأمین اجتماعی را جویا می‌شویم.

با توجه به ارتباط تأمین اجتماعی با شرکای اجتماعی به‌ویژه جامعه کارفرمایان، نقش‌آفرینی تأمین اجتماعی در راستای تحقق شعار سال و رشد تولید را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مهمترین رکن در سازمان تأمین اجتماعی اصل سه‌جانبه‌گرایی و در واقع رکن مهم حوزه کارفرمایی است و موضوع مهم در حوزه ارتباط با شرکای اجتماعی نیز در حوزه وصول حق بیمه محسوب می‌شود که نقش مهمی در تحقق تأمین منابع سازمان دارند. طبیعی است سازمان تأمین اجتماعی باید توجه به شرکای حوزه کارفرما و گسترش ارتباط با آنان، ضمن ارائه خدمات به فعالان این حوزه، اهداف خود را دنبال کند. امسال نیز که توسط مقام معظم رهبری سال «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری شده است، ما در سازمان تأمین اجتماعی این شعار را به مانند یک فرمان درنظر می‌گیریم و در راستای تحقق آن بیشترین تعامل را با حوزه کارفرمایی برنامه‌ریزی کرده و مکلف به برقراری و توسعه این تعامل هستیم. همکاران ما با حضور در محل کار کارفرمایان، آنان را برای تعامل بیشتر با سازمان تأمین اجتماعی راهنمایی و دعوت می‌کنیم. اکنون نیز سازمان تأمین اجتماعی با اجرای دوباره طرح بخضودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان، گام بزرگی در راستای کمک به تولید برداشته است. این طرح از ابتدای خردادماه آغاز و درخواست‌های کارفرمایان برای این موضوع ثبت می‌شود. در این ارتباط اطلاع‌رسانی کافی به کارفرمایان صورت گرفته تا آنان از مزایای طرح استفاده کرده و از این فرصت برای حل مشکلات مربوط به پرداخت مطالبات معوق و ایفای تعهدات به سازمان استفاده کنند.

براساس آخرین آمارها ۸۶ درصد منابع سازمان تأمین اجتماعی برای ارائه خدمات به جامعه ۴۶ میلیون نفری تحت پوشش، از طریق دریافت سهم حق بیمه تامین می‌شود. تسهیل برنامه‌ها برای پرداخت این حق بیمه از سوی جامعه کارفرمایی و افراد تحت پوشش نیاز به برنامه‌ریزی دارد. یکی از راهکارهای وصول حق بیمه، طرح بخشودگی جرایم است و تاکنون در چندین مرحله انجام شده است. تاثیرگذاری اجرای دقیق این طرح تسهیلگر در وصول سازمان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

موضوع بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان مربوط به مطالبات گذشته سازمان از آنان است. ۸۶ درصد وصول حق بیمه مربوط به حق بیمه‌های جاری کارفرمایان است که برای سهم خود و بیمه‌شده به تأمین اجتماعی پرداخت می‌کند و سازمان نیز بخش بزرگی از ایفای تعهدات خود را از محل دریافت حق بیمه‌های تحقق می‌بخشد. برخی کارگاه‌ها که بحران یا مشکلی در گذشته داشته و حق بیمه را به‌موقع پرداخت نکرده‌ و این روند منجر به خلق بدهی معوق برای آنان شده است، با توجه به قانون تأمین اجتماعی جرایمی به‌صورت سالانه و ماهانه به آنها تعلق می‌گیرد. طرح بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان در واقع مجالی است تا کارفرمایانی که موفق به پرداخت به‌موقع سهم حق بیمه نشده‌اند از این امکان استفاده کرده و دیون خود به سازمان را پرداخت کنند. برخی مواقع این جرائم از اصل حق بیمه در سنوات گذشته پیشی می‌گیرد. در راستای طرح مذکور، کارفرمایان با پرداخت همه بدهی خود به تأمین اجتماعی از بخشودگی ۱۰۰ درصد جریمه برخوردار خواهند شد و در صورت استفاده از شرایط اقساط، مشمول بخشودگی به‌صورت پلکانی تا توسیه بدهی می‌شوند. اصولاً این بخشودگی مربوط به کارگاه‌هایی بحران‌زده آنانی است که با توجه به این بدهی امکان ادامه فعالیت نداشته و یا موانعی در مسیر آن ایجاد شده باشد. به عبارت دیگر این طرح دقیقاً مربوط به کارفرمایان فعال کارآفرین و کارگاه‌های غیرتعطیل است. در واقع کارگاه‌های فعال، کارآفرین و دارای رونق امکان استفاده از این طرح تسهیلگر حوزه تولید را دارند.

بیمه‌های اجتماعی برای استمرار حیات و ارائه خدمات و افزایش شمار بیمه‌شدگان نیاز به تعادل منابع و مصارف دارند، این ناترازی تا چه میزان ارائه خدمات صندوق‌ها و سازمان‌های بیمه‌ای را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

مهمترین موضوع در نظام بیمه‌ای، تعادل منابع مصارف و ضریب پشتیبانی در حوزه محاسبات بیمه‌ای است. به عبارتی موضوع ضریب و یا نسبت پشتیبانی به عنوان یک شاخص مورد توجه قرار می‌گیرد، به این معنی که چه تعداد بیمه‌شده پرداخت حق بیمه را به سازمان انجام داده و چه میزان افراد از این صندوق ارتزاق کرده و تعهدات سازمان را دریافت می‌کنند. ضریب پشتیبانی یک شاخص کلی و اصلی در یک صندوق بیمه‌ای به‌شمار می‌رود و با کمترشدن این نسبت از یک رقم خاص، سازمان یا صندوق بیمه‌ای افول را تجربه خواهد کرد. در واقع نسبت مذکور، شاخص ارزیابی کننده صندوق بیمه‌ای و نشان‌دهنده جایگاه آن صندوق محسوب می‌شود. این ضریب همچنین ارتباط مستقیمی با تعادل منابع و مصارف دارد، به این صورت که هرچقدر ضریب پشتیبانی بیشتر باشد صندوق بازنشستگی می‌تواند تعهدات بهتر و بیشتری را به ذینفعان خود ارائه دهد.

در مدت فعالیت دولت سیزدهم، رشد تعداد بیمه‌شدگان را شاهد بودیم، به گونه‌ای که ظرف ۲ سال گذشته حدود ۲ میلیون نفر در قالب طرح‌های مختلف، تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته‌اند. در این راستا طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی خانواده نقش بسزایی داشته است. مزایای این طرح چیست و در حوزه اداره کل غرب چه اقداماتی در این‌باره صورت گرفته است؟

پوشش بیمه‌ای یکی از ماموریت‌های اساسی تأمین اجتماعی است و به عبارتی هدف تشکیل سازمان این ماموریت است. در قانون نیز موضوع پوشش بیمه‌ای مورد تاکید قرار گرفته و سازمان در این راستا با پوشش بیمه‌ای گروه‌های مختلف مردمی به وظیفه و تکلیف اصلی خود عمل می‌کند. در ۲ سال گذشته با اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی برای استفاده زنان خانه‌دار، دانشجویان و دختران اجرایی شده که اداره کل غرب تهران بزرگ در راستای عملیاتی کردن آن، اولین اداره کل در سطح کشور با بیشترین پوشش مربوط به این طرح بوده و مقام اول را کسب کرده است. این اداره‌کل حدود ۱۰۰ هزار نفر را سال گذشته تحت پوشش قرار داده و سال‌جاری نیز با جدیت گسترش بیمه‌شدگان را دنبال می‌کند. همکاران ما در شعب و اداره کل با حضور در کارخانجات، ادارات و نهادهای مختلف برای ارائه راهنمایی و مشاوره به افراد و بیان مزایای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی حاضر شدند تا خانواده‌ها را به استفاده از این طرح ترغیب کنند. بیمه برای همه به عنوان یک موضوع واجب است و ما در تأمین اجتماعی تکلیفی فرهنگ‌سازی در این حوزه را عهده‌دار هستیم. تلاش در راستای ارتقاء فرهنگ استفاده از بیمه‌های اجتماعی امروزه باید مورد توجه قرار گیر. بسیار مهم است که این فرهنگ بیمه در جامعه نهادینه شده تا همه افراد بدون بیمه از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند شوند.

ارتقاء خدمات سازمان در حوزه‌های مختلف بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی همواره مورد تاکید مدیران سازمانی است. توسعه خدمات الکترونیک یکی از بسترهای رشد و ارتقاء خدمات تأمین اجتماعی است. این موضوع را در ارائه خدمات چگونه تاثیرگذار می‌دانید؟

توسعه خدمات الکترونیک و استفاده از آن یک الزام بیمه‌های اجتماعی محسوب شده، به‌گونه‌ای که در بسیاری از کشورها انتظار مردم استفاده از سرویس‌ها به صورت غیرحضوری است و ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم. تأمین اجتماعی در این‌باره اقدامات خوب و قابل توجهی انجام داده است. اکنون بیش از ۴۰ خدمت این سازمان به صورت غیرحضوری در بستر خدمات الکترونیک ارائه می‌شود. تکلیف ما به عنوان بخش اجرایی، اطلاع‌رسانی مناسب در واحدهای و ارائه آموزش به ذینفعان است و در این راستا در واحدها الزام کردیم که اطلاع‌رسانی و آموزش کافی به شرکای اجتماعی برای استفاده از این سرویس‌ها در دستور کار قرار گیرد تا این شرکا به‌صورت غیرحضوری و ۲۴ ساعته از این خدمات استفاده کنند. در حوزه خدمات الکترونیک، کارفرمایان ۱۰۰ درصد حق بیمه کارفرمایی و حق بیمه انفرادی خود را به صورت غیرحضوری پرداخت می‌کنند.

چه تعداد افراد بیمه‌شده و کارگاه‌های فعال تحت پوشش اداره‌کل تأمین اجتماعی غرب تهران قرار دارند؟

اکنون جمعیتی حدود چهار میلیون نفر تحت پوشش اداره کل غرب تهران بزرگ است و به عنوان بزرگترین اداره کل سازمان از نظر پوشش افراد و کارگاه محسوب می‌شود. در حال حاضر حدود یک میلیون و ۵۰۰ بیمه شده اصلی و یک میلیون و ۶۰۰ هزار بیمه شده تبعی و در مجموع سه میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بیمه شده اصلی و تبعی از خدمات این ادره کل برخوردار هستند. همچنین۳۵۰ هزار مستمری‌بگیر در این اداره کل به ثبت رسیده که با خانواده‌های تحت پوشش جمعیتی حدود ۷۰۰ هزار نفر را شامل می‌شوند. این آمار با تعداد ثبت شده ۱۲۰ هزار کارفرما در مجموع به حدود چهار میلیون نفر رسیده است. اکنون حدود ۱۳۰۰ نفر در سطح ۱۵ شعبه و اداره کل غرب تهران مشغول خدمات‌رسانی به این جمعیت تحت پوشش هستند. امروزه بیشترین خدمات تأمین اجتماعی از طریق این افراد به جامعه هدف ارائه می‌شود. در حوزه آموزش نیز اکنون ۲ سایت آموزشی امور مربوط به ارائه آموزش‌ها به گروه‌های مختلف شرکای اجتماعی را انجام می‌دهند تا به جامعه هدف و مخاطبان در راستای تحقق اهداف سازمان، سرویس بهتری ارائه شود.

اساس بیمه‌پردازی و رشد فرهنگ استفاده از بیمه‌های اجتماعی تا چه اندازه برای گروه‌های مختلف مردمی و سازمان‌های بیمه‌گر دارای اهمیت است؟

به واسطه تاثیرگذاری بر امروز و آینده جامعه، موضوع بیمه‌پردازی باید از طرف مردم جدی تلقی شود. برخی افراد در روزهای ابتدایی کار فقط اشتغال را مورد توجه قرار داده و از پوشش بیمه‌ای غافل می‌شوند و این به دلیل نهادینه نشدن فرهنگ بیمه در کشور است. اکنون تمام خدمات مربوط به حوزه پوشش بیمه‌ای در سازمان تأمین اجتماعی به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود و حتی بیمه‌پردازی افراد در قالب خدمات الکترونیک در حال ارائه است. بازرسان تأمین اجتماعی نیز نحوه بیمه‌پردازی افراد را به‌صورت جدی پیگیری می‌کنند.

کد خبر: 61754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =