زمینه بازارسازی در ۱۳۰ کشور برای حوزه تعاون فراهم است

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به اینکه ظرفیت‌های مناسبی در بخش تعاون وجود دارد، بیان کرد: لازم است تا این ظرفیت‌ها به هم گره بخورند و بازارسازی در ۱۳۰ کشور دنیا برای ما فراهم است.

به کزارش آتیه‌آنلاین، مهدی مسکنی در نخستین نشست تخصصی 《راهکارهای توسعه صادرات بخش تعاون جمهوری اسلامی ایران》با بیان اینکه هدف جلسه برگزاری ارتباط بین تعاون‌گران و مسئولان دی‌ربط برقرار شود، افزود: ما نیز از منظر تسهیل‌گری در معاونت تعاون باید شرایطی را ایجاد کنیم که این ارتباط بین بخش‌های صادر کننده و تصمیم‌گیر ایجاد شود.

وی افزود: ظرفیت‌های مناسبی در بخش تعاون وجود دارد و لازم است تا این ظرفیت‌ها به‌هم گره بخورد؛ برای مثال اتاق تعاون ظرفیت خوبی در موضوع صادرات دارد. امروز پس از چندین سال مرکز تجارت ایران متعلق به اتاق تعاون است و امکان استفاده از این ظرفیت وجود دارد.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: اطلاع از این ظرفیت‌ها نیز مهم است و چرخش اطلاعات در مباحث کسب‌وکار، تجارت و امور مدیریتی اهمیت دارد و اینکه بدانیم چه قانونی در مجلس وضع شده است؛ چه خدماتی را گمرک به تعاونی‌ها ارائه می‌دهد و اینکه یک تعاونی موفق از چه مدلی استفاده می‌کند و این اطلاعات کمک می‌کند تا مسیر امور کم هزینه طی شود.

مسکنی تاکید کرد: در بخش تعاون موضوع صادرات اهمیت دارد، برای تعاونی‌هایی که عموما تولیدات کوچک و متوسط دارند، حلقه‌های میانی می‌تواند نقش خوبی را در ارتقای بهره‌وری تعاونی‌ها داشته باشد.

وی با بیان اینکه امروز بخش تعاون در ۱۲ کشور فعالیت داشته است، افزود: در اقتصادی که براثر تحریم مورد هجمه قرار می‌گیرد، مدل‌های کسب‌وکار کوچک و متوسط بسیار موفق‌تر از مدل کسب‌وکارهای بزرگ هستند زیرا تعاونی‌ها دارای اعضا و ارتباطات وسیع هستند و ارتباطات هم منجر به بازارسازی می‌شود.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ادامه داد: بخش تعاون این قابلیت را دارد که عدد صادرات حوزه تعاون را به چند برابر برساند؛ به شرطی که بتوانیم خود را مجهز به دانش روز صادرات کنیم، گردش اطلاعات را دنبال کنیم و شفافیت را به بالاترین سطح خود داشته‌باشیم.

مسکنی گفت: امروز بازارسازی در ۱۳۰ کشور دنیا برای ما فراهم است و البته در بخش تعاون اساسنامه سازمان تعاون روستایی مشخص کرده است که باید اتحادیه‌ها و تشکل‌ها به این امر مبادرت ورزند و در قانون تشکل‌های بخش تعاون نیز به آن اشاره شده است و این ظرفیت در سند توسعه تعاون در تاریخ بیست‌وهشتم اسفند ۱۴۰۱ از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد، بحث‌های ویژه‌ای را برای بحث صادرات تعاونی‌ها پیش‌بینی کرده است.

وی ادامه داد: هنچنین باید حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی تقویت شود و یکی از ظرفیت‌های موجود، بحث تعاونی‌های مرزنشین است که باید فعالیت آنها گسترده شود و اتفاق خوبی هم رخ داده است و از ۴۰۰ دلار به ازای هر نفر به ۶۰۰ دلار رسیده‌ایم.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افزود: اما تنها ۱۰ درصد و کمتر از این میزان از طرفیت تعاونی‌های مرز نشین در صادرات کشور استفاده می‌شود. اما امکان افزایش این ظرفیت وجود دارد.

مسکنی گفت: همچنین حمایت از خوشه‌های صادرات برای ما مهم است؛ زیرا در حوزه تعاون لشکر موچگان داریم و ۲۵ خوشه را وارد کار شده‌ایم که در تعاون ایجاد کنیم و نیز تسهیل در صادرات کالا و خدمات، تقویت شبکه تعاونی‌ها در مناطق آزاد و مناطق ویژه و بهره‌گیری از مشوق‌های صادراتی از سیاست‌هایی است که دنبال می‌کنیم و امید است که باکمک شما به سرانجام برسد.

اولین نشست تخصصی راهکارهای توسعه صادرات بخش تعاون جمهوری اسلامی ایران با حضور مهدی مسکنی معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،محمد رضوانی فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، مهدی ضیغمی سرپرست سازمان‌ توسعه تجارت ایران، البرز محمدی مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون و مدیران عامل بانک‌های توسعه صادرات و توسعه تعاون در مجموعه فرهنگی تلاش برگزار شد.

در این نشست آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های دوجانبه معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و گمرک جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

کد خبر: 61816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =