ایجاد بازارهای جدید برای توسعه صادرات غیرنفتی

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، یکی از برنامه‌های مهم این سازمان را کاهش هزینه‌های بخش خصوصی برای ورود به بازارهای جهانی بیان کرد و افزود: این سازمان براساس ابزارهای قانونی در تلاش است تا بازارهای جدید صادراتی را برای شرکت‌های فعال در حوزه صادرات غیرنفتی فعال کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، مهدی ضیغمی در نخستین نشست تخصصی «راهکارهای توسعه صادرات بخش تعاون جمهوری اسلامی ایران» که در مجموعه فرهنگی تلاش برگزار شد، گفت: سازمان توسعه تجارت، عملا قرارگاه صادراتی کشور در حوزه غیرنفتی است و این سازمان تلاش می‌کند با استفاده از ابزارها، جایگاه‌ها، ساختارهای بومی و مقررات، امر صادرات غیرنفتی را تسهیل کند.

وی ادامه داد: در دو سال اخیر با رویکرد جدید دولت سیزدهم و شخص رئیس‌جمهور، برنامه توسعه صادرات غیرنفتی سرعت یافته است و این سازمان نیز براساس ابزارهای قانونی در تلاش است تا بازارهای جدید صادراتی را برای شرکت‌های فعال در حوزه صادرات غیرنفتی فعال کند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: سال گذشته رویکرد کشور به سمت بازارهای آفریقا چرخش یافته است؛ هرچند میزان صادرات به صورت مستقیم و غیرمستقیم به آفریقا بیش از یک میلیارد دلار نبوده است. حال اینکه کشورهای همسایه حدود ۳۰ میلیارد دلار صادرات داشته‌اند.

ضیغمی با اشاره به زمینه‌های گسترش صادرات غیرنفتی، افزود: بحث بعدی بازارهای شرق آسیا و نیز بازارهای آمریکای جنوبی است که تقریبا به دست فراموشی سپرده شده است. نکته بعدی برگزاری نمایشگاه‌ها است. درحال حاضر نمایشگاه‌ها به صورت سنتی در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود؛ اما تمرکز بر این است که هم اعزام و نیز پذیرش تجار فراهم شود. در نمایشگاه ایران اکسپو موفق شدیم تا از ۷۰ کشور بیش از ۱۳۰۰ تاجر به ایران سفر کنند که منجر به انعقاد قرارداها و توافق‌هایی شد و مطلع شدیم که این توافق‌ها به مرحله اجرا می‌رسد.

وی تاکید کرد: وظیفه دولت و سازمان این است که بتواند هزینه‌های بخش خصوصی را برای ورود به بازارهای جهانی کم کند که برای این منظور بحث تبلیغات و بحث اعزام و پذیرش هیات بسیار مهم است و چنانچه نمایشگاه‌هایی برای گروه تعاونی شرکت‌های صادراتی تشکیل شود، تسهیلاتی در حوزه صادرات ایجاد می‌شود.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران افزود: همچنین تمرکز بر حوزه خدمات نیز پی‌گیری می‌شود. در کشور گروه‌های کوچک خدمات در حوزه اپلیکیشن، گیم، توریسم و ... فعالیت می‌کنند و به نظر می‌رسد که این گروه‌ها از امکانات صادرات حوزه خدمات کاملا بی‌اطلاع هستند؛ درحالی که واحدهای کوچک می‌توانند با تشکیل تعاونی مدیریت شوند و ضمن اطلاع از مزایای و معافیت‌هایی که برای صادرات وجود دارد، به صورت هسته‌ای از اعتبارات سازمان استفاده کنند.

کد خبر: 61830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =