بازدهی بالاتر زیر مجموعه‌های شستا به نسبت شاخص کل بورس

بازار سهام در هفته‌ گذشته روند صعودی را سپری کرد، به طوریکه شاخص کل بورس این هفته در مجموع با بیش از ۲.۲۸ درصد رشد نسبت به هفته پیشین مواجه شد و از سطح دو میلیون و ۱۵۳۲ هزارو ۳۹۵ واحدی در ابتدای هفته به سطح دو میلیون و ۲۰۲ هزارو ۹۲ واحدی در انتهای هفته افزایش یافت.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در هفته گذشته شاهد رشد روند حجم و ارزش معاملات روزانه بازار سهام نسبت به هفته پیشین بودیم، بر این اساس مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم به ۳۴۱.۷۸۴ میلیارد ریال در پایان هفته‌ای که گذشت، رسید. این درحالیست که در مجموع ۵ روز معاملاتی هفته گذشته ۲۴۱ میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج شد.

بازدهی شستا و هلدینگ‌های زیر مجموعه‌اش در هفته گذشته

نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که با نماد «شستا» در بورس تهران شناخته می‌شود، در هفته گذشته عملکرد صعودی داشت و رشد ۲ درصدی را به ثبت رساند. از سویی با توجه به افزایش ۴.۲ درصدی شاخص کل می توان گفت، افزایش قیمت سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در هفته گذشته همپای شاخص کل بوده است.

به غیر از خود نماد شستا، از ۹ هلدینگ این شرکت سرمایه‌گذاری، ۵ هلدینگ در بازار سرمایه حضور دارند که شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو)، سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا)، سرمایه‌گذاری صدرتامین (تاصیکو) و سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) می‌شوند. در جدول زیر بازدهی آن‌ها در بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت را مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
شستا ۲ درصد
حکشتی ۹ درصد
تاپیکو ۳ درصد
سیتا ۳ درصد
صبا ۳ درصد
تاصیکو ۳ درصد
تیپیکو ۰.۲۲- درصد

بهترین عملکرد شرکت‌های بورسی شستا متعلق به کدام نمادها است؟

باتوجه به گستردگی فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در اقتصاد کشور، بنگاه‌های زیادی در زمینه‌های ختلف زیر مجموعه شستا هستند و بسیاری از آن‌ها نیز در بازار سرمایه حضور دارند. حال در هفته‌ای که گذشت ۱۰ نماد برتری که بیشترین بازدهی را در بین نمادهای زیر مجموعه شستا داشتند، عبارت‌اند از: کاشی سعدی (کسعدی)، گروه صنعتی بارز (پکرمان)، سیمان درود (سدور)، داروسازی‌ فارابی‌ (دفارا)، تولیدمواداولیه‌داروپخش‌ (دتماد)، کربن‌ ایران‌ (شکربن)، معدنی‌ املاح‌ ایران‌ (شاملا)، گازلوله‌ (پلوله)، دارویی‌ رازک‌ (درازک) و توزیع دارو پخش (دتوزیع).همچنین در جدول زیر میزان بازدهی این نمادها را در هفته‌ای که گذشت مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
کسعدی ۱۹ درصد
پکرمان ۱۵ درصد
سدور ۱۴ درصد
دفارا ۱۳ درصد
دتماد ۱۲ درصد
شکربن ۱۱ درصد
شاملا ۱۱ درصد
پلوله ۱۱ درصد
درازک ۱۱ درصد
دتوزیع ۱۰ درصد

پیش‌بینی

کارشناسان بازار سهام معتقدند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دلیل امکان جذب منابع گسترده از اشخاصی که تمایل به سرمایه‌گذاری در این بازار دارند، اما اطلاعات و شناخت کافی از بازار سرمایه ندارند، ابزار بسیار مناسبی محسوب می‌شوند. از سویی این ابزار می‌تواند چاقویی دو لبه برای بازار سرمایه باشد، چرا که اگر صندوق‌ها عملکرد مناسبی داشته باشند و بتوانند بازدهی مناسبی نصیب سرمایه‌گذاران کنند، می‌توانند در جذب نقدینگی و توسعه بازار سرمایه نقش بسیار با اهمیتی داشته باشند.

بالعکس، اگر این صندوق‌ها عملکرد مطلوبی نداشته باشند و بازدهی مورد انتظار سرمایه‌گذاران را محقق نکنند، می‌توانند به اعتماد سرمایه‌گذاران غیرمستقیم در بازار لطمه بزنند و با توجه به منابعی که از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری جذب بازار سرمایه شده، وضعیت این صندوق‌ها در روند بازار سرمایه هم تاثیرگذار خواهد بود.

همچنین قطعاً اگر صندوق‌ها، تیمی داشته باشند که منحصراً روی یک صنعت خاص تمرکز کرده و به تحلیل سهم‌ها و روند آتی آن صنعت بپردازند، عملکرد بهتری خواهند داشت. سرمایه‌گذاران هم در شرایطی که چندین صندوق بخشی در صنایع مختلف فعال باشند، قدرت تصمیم‌گیری و انتخاب بهتری خواهند داشت. بنابراین توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم بالاخص صندوق‌های بخشی بسیار مثرثمر خواهد بود و با توسعه این ابزارها، سهامداران بازار سرمایه رفتار حرفه‌ای‌تری خواهند داشت.

البته پویایی بازار سرمایه مستلزم جلب اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به این بازار است و انتظار می‌رود متولیان بازار سرمایه مراقب عملکرد نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه و تصمیمات و اظهارنظرهای مدیران نهادهای مالی، سیاست‌گذاران، مسئولان و... باشند تا خدشه‌ای به اعتماد سرمایه‌گذاران وارد نشود.

کد خبر: 61883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =