بیداد قطعات یدکی و روغن موتورهای بی‌کیفیت و تقلبی در بازار خودرو

رئیس اتحادیه تعمیرکاران اتومبیل گفت: یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی که در حال حاضر این صنف با آن مواجه است قطعات و روغن‌موتورهای بی‌کیفیت موجود در بازار است.

علیرضا نیک‌آئین در گفتگو با آتیه‌آنلاین، در این زمینه توضیح داد: قطعات بی‌کیفیتی که فاقد گارانتی و استانداردهای لازم هستند به معضلی جدی برای تعمیرکاران اتومبیل تبدیل شده‌اند و نارضایتی بالای مشتریان را نیز به همراه دارند.

وی ادامه داد: فروش قطعات یدکی خودرو در دنیا معمولا بدین‌صورت است که قطعه دارای استانداردهای لازم بوده و از سوی دیگر به هنگام فروش همراه با گارانتی است اما متاسفانه از سوی تولیدکنندگان داخلی قطعات خودرو، این موارد رعایت نمی‌شود و هیچ نهاد و ارگانی هم روی این مسئله نظارت ندارد و قطعات یدکی مانند صیفی‌جات و هندوانه در بسته شده‌اند که در صورت خوش‌شانس بودن ممکن است برای شما مدتی کار کنند و در صورتی که غیر از این باشد هم کسی پاسخگو نیست.

نیک‌آئین افزود: از سوی دیگر روغن موتورهای موجود در بازار نیز در بسیاری موارد فاقد کیفیت لازم هستند و برای رسیدگی به این مشکلات هیچ گوش شنوایی وجود ندارد. درست است که صنف ما به‌طور مستقیم در حوزه روغن موتور فعالیت ندارد اما پس از تعمیر موتور و گیربکس اولین وسیله‌ای که مورد نیاز و استفاده تعمیرکاران قرار می‌گیرد روغن موتور است که کیفیت آن در عملکرد موتور تاثیر بسزایی دارد و برای فردی که هزینه‌های متعددی بابت تعمیر موتور یا گیربکس متقبل شده دسترسی به روغن موتور باکیفیت بحث بسیار مهمی است که روی کار همکاران ما نیز تاثیر دارد.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران اتومبیل با بیان اینکه برای پیگیری این مشکلات جلسات متعددی با نهادهای مختلف برگزار شده، گفت: از ستاد مبارزه با کالای قاچاق گرفته تا معاونان وزارت صمت در جلسات مختلفی این موضوعات را پیگیری کردیم اما متاسفانه همچنان شاهد ارائه طرحی که مثمرثمر باشد نیستیم.

وی ادامه داد: زمانی صحبت از طرح‌هایی به نام شناسه کالا یا طرح قیمت تمام شده و قیمت مشتری مطرح شد اما در نهایت شاهد اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن کالاها نبودیم چراکه به نظر می‌رسد اصلا زیرساخت‌های مناسب برای اجرای چنین طرحی مهیا نیست. زمانی که کالای تولیدی فاقد استانداردهای لازم بوده و برای آن گارانتی هم ارائه نمی‌شود طبیعی است نتوان برای اجرای چنین طرح‌هایی گام برداشت.

نیک‌آئین افزود: اکنون در بازار تامین قطعات خودرو نابسامانی‌های متعددی وجود دارد و بسیاری افراد به شکل زیرپله‌ای اقدام به تولید قطعات یدکی خودرو کرده و بسیاری از آنها حتی در بسته‌بندی نیز به تقلب پرداخته و کالای خود را به نام برندهای مطرح و شناخته شده وارد بازار می‌کنند و نظارتی هم روی فعالیت این بخش‌ها صورت نمی‌گیرد. جالب‌تر اینکه نمونه‌های تقلبی چنان کپی برداری خوبی از محصول اصلی کرده‌اند که تشخیص نمونه اصل و تقلبی در بسیاری از موارد ممکن نیست و حتی شرکت‌های مطرحی مانند ایساکو هم از این مشکل در امان نبوده‌اند.

وی ادامه داد: در شرایطی که این حجم از کالای تقلبی و فیک در بازار وجود دارد یک تعمیرکار از کجا باید به اصالت قطعه مورد استفاده اطمینان پیدا کند؟ آیا یک مکانیک باید در واحد خود آزمایشگاه اصالت سنجی قطعات را داشته باشد؟ ما مدتهاست از وزارت صمت و مسئولان آن خواسته‌ایم به عنوان متولی این حوزه به این مشکل رسیدگی کنند.حتی در جلساتی که با اتحادیه تولیدکنندگان قطعات خودرو داشتیم شاهد بودیم که خود آنها نیز نسبت به این وضع گلایه دارند و متضرر شده اند چراکه عده‌ای محدود با تولید و ارائه کالای بی‌کیفیت و گاه ارائه آن با نام تولیدکنندگان معتبر باعث شده‌اند نام آنها نیز خراب شود.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با تاکید بر اینکه اگر عزمی برای ساماندهی این مشکلات وجود دارد باید از نظر متخصصان این حوزه نیز بهره گرفته شود، گفت: طی ماه‌های گذشته این مسائل به کرات مطرح شده اما همچنان شاهدیم جلسات پشت درهای بسته برگزار شده و بدون حضور فعالان صنفی تصمیماتی گرفته می شود که اغلب ضمانت اجرایی نداشته و یا اجرایی نمی‌شوند یا تنها برای مدتی کوتاه شاهد اجرای آنها هستیم.

وی در پایان نیز به بحث تعمیرکاران غیر مجاز خودرو اشاره کرد و با بیان اینکه فعالیت این افراد مشکلات متعددی برای مردم ایجاد کرده، افزود: در بسیاری موارد افرادی که بدون جواز اقدام به فعالیت می‌کنند آموزش‌های تخصصی لازم را ندیده‌اند. متاسفانه تعداد این واحدها نیز در حال افزایش است و مشتریان آنها خسارت‌های متعدد دیده و از سوی آنها شاهد اعتراضات بسیاری هستیم. اکنون با مشارکت پلیس اماکن طرحی مشترک برای مقابله با این واحدها تعریف کرده‌ایم اما خطاب به مردم نیز تاکید می‌کنیم به هنگام مراجعه به واحدهای صنفی بحث جواز آنها را مورد توجه قرار دهند تا در صورت بروز مشکل نیز از سوی اتحادیه امکان پیگیری مسائل آنها وجود داشته باشد.

کد خبر: 61892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =