اجرای آزمایشی تدوین پرونده سلامت اجتماعی محلات در مراکز مثبت زندگی

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از اجرای آزمایشی تدوین شناسنامه اجتماعی و پرونده سلامت اجتماعی محلات در ۲۵۰ مرکز مثبت زندگی خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، آرزو ذکایی‌فر افزود: مطالعات و شواهد نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی‌های مبتنی بر محله و منطقه نیاز به داشتن نمیرخ و سیمایی از محله است که ابعاد مختلف محله از ویژگی‌های کالبدی و فضاهای فرهنگی و اجتماعی محله، ویژگی‌های محله و ساکنین به عبارت دیگر ویژگی‌های جمعیت شناختی را دربرمی‌گیرد.

او اضافه کرد: البته اینگونه کارها و اقدامات سابقه طولانی دارد و در دستگاه‌های دیگر از جمله شهرداری انجام شده است اما نکته قابل ملاحظه در این برنامه داشتن دید سیستماتیک و فرایندی به موضوع است. به عبارت دیگر شناسایی و شناختی که در ادامه منجر به تدوین و اجرای برنامه‌های عملیاتی در حوزه ارتقای سلامت اجتماعی خواهد شد و نقش پر رنگ مردم و گروه‌های داوطلب در تمام مراحل اجرای برنامه از دیگر ویژگی‌های آن است.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور یادآوری کرد: بر همین اساس اجرای آزمایشی تدوین شناسنامه اجتماعی محلات با استفاده از ظرفیت مراکز مثبت زندگی از تیر امسال‌ در ۲۵۰ محله انجام خواهد شد و قرار است براساس چشم انداز، شمار این محلات در سال آینده به ۲ هزار و ۵۰۰ مرکز مثبت زندگی افزایش یابد.

ذکایی‌فر افزود: با توجه به اینکه مراکز مثبت زندگی یکی از ظرفیت‌های محلی سازمان بهزیستی است، مددکاران اجتماعی که به عنوان رابطین اصلی مردم و ساکنان محله و بخش دولت هستند می‌توانند در تدوین شناسنامه محلات و همچنین تدوین برنامه‌های اقدام نقش موثری ایفا کنند.

او ادامه داد: هدف از اجرای این طرح، فراهم‌کردن برنامه‌ریزی مبتنی بر اطلاعات علمی و دقیق است که از هدر رفتن منابع جلوگیری می‌کند، همچنین همگرایی دستگاه‌های مؤثر در محله را به ارمغان خواهد آورد و به تسریع و انسجام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در محلات منجر خواهد شد.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: در ادامه پس از تحلیل وضعیت و تدوین شناسنامه محلی مرحله بعد آن یعنی تدوین پرونده سلامت اجتماعی محله خواهد بود. موضوعاتی که در رویکردهای پیشگیری محور و ارتقایی در حوزه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی بسیار اثربخش خواهدبود.

کد خبر: 61982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =