راه‌آهن اردبیل-میانه امسال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد

به گفته معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت، منابع مالی برای طرح راه‌آهن اردبیل-میانه اختصاص یافته و در حال حاضر ۸۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برنامه‌ریزی شده تا پایان سال مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری ایسنا، پروژه راه‌آهن میانه – اردبیل بخشی از طرح راه‌آهن میانه – اردبیل – پارس‌آباد است که با هدف اتصال استان اردبیل و عبور قطارهای مسافری، باری با مسیر ریلی ایمن و قابل اطمینان به طول حدود ۱۷۵ کیلومتر از ایستگاه زاویه در راه‌آهن میانه – تبریز شروع و با عبور از شهرستان کوثر وارد شهر اردبیل می‌شود.

سرعت این طرح، حداکثر ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافری و حداکثر ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای باری در نظر گرفته شده است. همچنین برای سال اول بهره‌برداری از این پروژه، ۶۰۰ هزار نفر مسافر و دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن بار پیش‌بینی شده است.

در این راستا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سیدحامد عاملی استاندار اردبیل در بازدید از پروژه‌های راه‌آهن اردبیل و چهاربانده کردن راه اردبیل، سرچم و محور اردبیل، بودالالو و پل‌های زیرگذر سرچم، بر تکمیل نهایی این پروژه‌ها تاکید کرد و گفت: با اقدامات انجام‌شده، از تخصیص اعتبارهای لازم تا نشست‌های مکرر جهت تامین نیازمندی‌ها و رفع موانع با همت دولت سیزدهم و پیگیری‌های نماینده ولی فقیه در استان، نمایندگان مردم و مسئولین استانی، اکنون پروژه راه‌آهن اردبیل در شرایط خوبی قرار گرفته و از نقطه‌ی بحرانی خارج شده است. پس از سفر ریاست جمهوری به استان اردبیل در سال ۱۴۰۰، نگاه ویژه ملی و استانی برای تکمیل این پروژه شکل گرفت و در گام نخست نیز همت شد تا بخش‌های سخت و گلوگاه‌ها مرتفع و تکمیل شود.

علی نیکزاد نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید گفت: این پروژه در قانون بودجه با عبارت اتصال راه‌آهن اردبیل - پارس‌آباد به شبکه ریلی است و بنده و سایر مسئولان و نمایندگان هم اصرار دارند که به محض اتمام راه‌آهن اردبیل - میانه کلنگ راه‌آهن اردبیل - پارس‌آباد بر زمین زده شود. سه پروژه مهم برای استان اردبیل در دست پیگیری است از جمله راه‌آهن که عزم دولت، استاندار و نمایندگان بر این است تا سفر آینده رئیس جمهور به استان با افتتاح این پروژه اتفاق بیافتد و دومی پروازهای فرودگاه که پیگیری می‌شود و دیگری جاده سرچم مسیر ارتباطی اردبیل - تهران است.

همچنین عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در این بازدید گفت: منابع مالی برای طرح مهم راه‌آهن اردبیل - میانه اختصاص یافته و تلاش می‌کنیم تا این پروژه بسیار سخت و فنی را در نیمه دوم سال جاری به پایان برسانیم. پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه با ۸۹ درصد پیشرفت فیزیکی از لحاظ ابنیه و سازه‌ها در حال اجراست و در بخش زیرسازی نیز ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

خطیبی پیش از این گفته بود: کل هزینه‌های انجام‌شده در طرح تا کنون (شامل صورت وضعیت‌ها، خرید مصالح، تملک، مطالعات و ...) بالغ بر ۳۷ هزار و ۵۳۱ میلیارد ریال (معادل ۳۷۵۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان) است. همچنین مجموع کل مطالبات پیمانکاران و مشاوران طرح مبلغ ۱۳ هزار و ۱۹۸ میلیارد ریال است.

کد خبر: 62106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =