تولی‌گری شهرداری برای حل آسیب‌های اجتماعی منتظر مصوبه هیأت دولت

چند روزی است که مسئله انتخاب شهردار تهران به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در حوزه آسیب‌های اجتماعی شهر تهران سر تیتر رسانه‌ها شده، نمایندگی که قرار است در حوزه تفویض اختیار باشد و شهرداری تهران بر روند حل آسیب‌های اجتماعی تهران نظاره‌گر عملکرد سایر دستگاه‌ها باشد که باید برای تأیید نهایی این تولی‌گری، منتظر مصوبه هیات دولت ماند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا، اوایل سال گذشته بود که احمدی صدر، مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران خبر از نامه شهردار تهران به رئیس جمهور برای دریافت تولی‌گری کودکان کار در شهر تهران خبر داد و اعلام کرد: از سوی شهرداری تهران به رئیس‌جمهور نامه‌ای برای ارائه این پیشنهادمان ارسال شد و آقای رئیسی رییس‌ جمهور نیز دستور بررسی این موضوع را دادند که بین ما و مجموعه‌های دولتی مکاتباتی انجام شده است و در حال تدوین طرح توجیهی هستیم تا برای دولت ارسال کنیم.

بعد از آن مدتی موضوع نامه به رئیس‌جمهور مسکوت ماند تا اینکه اخیرا مجددا مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در خصوص اختیار ویژه دولت به شهردار تهران پیرامون آسیب‌های اجتماعی پایتخت توضیحاتی ارائه کرد و گفت که شهرداری تهران پیشنهاد داده است که آقای زاکانی شهردار تهران به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در حوزه آسیب‌های اجتماعی فعالیت کند که کلیات بحث پذیرفته شده، اما در مورد حدود اختیارات، موضوع در کمیسیون‌های مربوطه در حال بررسی است و به نظر می‌رسد ظرف هفته‌های آینده این موضوع نهایی شود.

این خبر واکنش علیرضا زاکانی، شهردار تهران در حاشیه جلسه هیات دولت را نیز در پی داشت بگونه که او درباره خبر مربوط به انتخابش برای سمت دستیار ویژه رئیس جمهور در امور آسیب‌های اجتماعی تهران گفت: دستگاه‌ها کار خودشان را انجام می‌دهند، قرار نیست ما جای کسی کار کنیم البته هنوز مصوب نشده و باید در هیئت دولت تصویب شود.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که همزمان با شهردار بودن، دستیار رئیس‌جمهور هم هستید؟ منع قانونی ندارد؟ نیز گفت: فرقی نمی‌کند، نه چه منع قانونی، مامور ویژه است و وظیفه‌اش این است تا دستگاه‌هایی که کار می‌کنند کنار هم بنشینند و با یک برنامه دقیق پرونده این آسیب‌های اجتماعی را ببندند.

زاکانی افزود: مسئولیت پیگیری با بنده است تا گزارش را به آقای رئیس‌جمهور ارائه کنم وگرنه خود دستگاه‌ها باید کار کنند البته هنوز این مساله در دولت تصویب نشده است.

محمد امین توکلی زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران نیز در تشریح پیشنهاد شهرداری تهران به ریاست‌جمهوری برای تولی‌گری آسیب‌های اجتماعی شهر تهران با اشاره به فعالیت‌های قرارگاه آسیب‌های اجتماعی تهران می‌گوید: بیش از ۳۰ جلسه این قرارگاه برگزار شده و حدود ۳۵۰مصوبه در این قرارگاه داشتیم که عمده مصوبات با لطف خدا اجرایی شد و سعی کردیم که بعد از آن در قالب قرارگاه، ۱۴دستگاه کنار هم جمع شده و به پایش و رصد آسیب‌ها پرداخته و همه دستگاه‌ها برنامه‌هایشان را در راستای هم‌افزایی مطرح واجرایی کردند.

او با اشاره به موفقیت آمیزبودن نوع رفتار قرارگاهی، ادامه می‌دهد: اما در غیاب مدیریت واحد شهری، تنها کاری که می‌توان کرد این بود که با اتکا به روش قرارگاهی، همه متولیان را دور هم جمع کرد و با همدلی و هم افزایی کار را پیش ببریم، اما اشکالاتی در این کار وجود داشت که متوجه شدیم با این روش در دراز مدت نمی‌توان مشکلات را حل کرد، لذا پیشنهادی مطرح شد که با اتکا به ظرفیت قانون اساسی، با اجازه رئیس جمهور بخشی از اختیارات رئیس جمهور در بخش آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران به شهردار تهران تفیض شود.

وی با بیان اینکه تهران دچار کلان آسیب‌هاست که به یک مدیریت کلان و واحد نیاز دارد، می افزاید: با تفویض اختیار تنها در این بخش، می‌توانیم شاهد تحقق مدیریت شهری تنها در بخش آسیب های اجتماعی باشیم که این موضوع با رئیس‌جمهور در هیات دولت مطرح شد و ریاست جمهور با اصل موضوع موافقت کردند و جلسات متعددی در کمیسیون‌های مختلف در زیرمجموعه دولت و با همکاری دفتر رئیس جمهور برقرار شد و کارشناسان شهرداری و معاونت های برنامه ریزی و فرهنگی توأمان در این جلسات شرکت کردند و حتی برخی جلسات با حضور شهردار تهران برگزار شد و استدلال ها بیان شد.

توکلی زاده ادامه می‌دهد: در نهایت متنی توسط دفتر حقوقی دفتر نهاد ریاست جمهوری تدوین و در جلسه هیات دولت قرائت شد و هیات دولت با کلیات این تفویض اختیار در حوزه آسیب‌های اجتماعی به شهردار تهران موافقت کرد اما برای تعیین جزئیات و مسیر اجرایی، این موضوع به کمیسیون‌های مرتبط از جمله فرهنگی و اجتماعی ارجاع داده شد تا حدود این تفویض اختیار مشخص شود.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه ما در شهرداری تهران خواهان تفویض اختیار رئیس جمهور به شهردار تهران در حوزه آسیب‌های اصلی یعنی معتادان متجاهر، متکدیان و کودکان کار و خانواده هایشان و همچنین پیشگیری و پایش آنها هستیم که این مصوبه هنوز در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نهایی نشده است، می گوید: ما خواهان تفویض اختیار اصل فرماندهی واحد با اختیارات هستیم تا برخی از موضوعات را حل و فصل و یا تصویب شود و حتی در بندی از این مصوبه اختیارات داده شده تا اگر نیاز بود که تغییری در مقررات اعمال شود، شهردار تهران می‌تواند تغییرات را به دولت پیشنهاد کند و آن در کمیسیون مربوطه بررسی می‌شود و حتی اگر مانعی در مقررات فعلی است آن را به هیات دولت پیشنهاد دهد تا تغییر کند.

او در مورد زمان بندی بررسی این پیشنهاد در کمیسیون‌های جانبی با تأکید بر اینکه بررسی در کمیسیون فرهنگی طولانی نخواهد بود، در مورد حدود اختیارات توضیح می دهد: دقت داشته باشید که بحث ارائه بودجه مطرح نیست، بلکه باید نظارت و فرماندهی واحد باشد تا دستگاه‌ها به وظایف خود به درستی عمل کنند و اگر کمبودی پیش آمد سریعا با رئیس جمهور مطرح کرد و اگر به هر دلیلی دستگاهی به هر دلیل در اجرای مأموریت‌هایش با مشکل مواجه شد نماینده ویژه رئیس جمهور، سریعا در راستای حل مشکلات با او جلسه بگذارد و حتما رئیس جمهور نیز تمهیداتی برای پشتیبانی از نماینده ویژه خود خواهند داشت.

کد خبر: 62144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =