آیا همه گروه‌های اجتماعی امکان پوشش بیمه‌ای دارند؟

داده‌های آماری نشان می‌دهد که بیش از ۶ میلیون نفر از گروه‌های اجتماعی در کشور از هیچ بیمه‌ای برخوردار نیستند که البته سازمان تأمین اجتماعی با اجرای طرح‌های مختلفی همچون بیمه فراگیر خانواده ایرانی و بیمه‌های توافقی در ۲ سال گذشته تلاش زیادی برای تحت پوشش قرار دادن این گروه‌ها انجام داده است.

به گزارش آتیه آنلاین، اکنون ۷۳ درصد جمعیت کشور از خدمات بیمه‌های اجتماعی بهره‌مند هستند که ۵۳ درصد برخوردار از اقدامات و برنامه‌های تأمین اجتماعی و ۲۰ درصد دیگر سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌ای که همچنان ۲۷ درصد از هیچ بیمه‌ای در بخش بیمه در درمان برخوردار نیستند.

تأمین اجتماعی امروز امکان پوشش بیمه‌ای برای همه گروه‌های اجتماعی را دارد و با انواع بیمه‌های اختیاری و صاحبان حرف و مشاغل آزاد زمینه را برای تحت پوشش قرار دادن این افراد فراهم کرده است. همانگونه که در ۲ سال گذشته گروه‌های همچون پزشکان فاقد بیمه، زنان خانه‌دار، دانشجویان، پزشکان، امددگران، دامپزشکان، شاغلان پلتفرمی و دیگر گروه‌ها از انواع این بیمه‌ها در سازمان برخوردار شدند.

براساس آمارهای موجود، یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در ۲ سال گذشته به تعداد بیمه‌شدگان جدید تأمین اجتماعی اضافه شدند که دامپزشکان، امدادگران، زنان خانه‌دار و دانشجویان نیز در این جمع هستند و با این وجود امضاء تفاهم‌نامه و رایزنی با نهادهای مختلف برای افزایش شمار افراد بیمه‌شده در دستور کار این سازمان قرار دارد.

گسترش و تعمیم چتر بیمه‌ای براساس ماده ۲۹ قانون اساسی به عنوان یکی از تکالیف و وظایف ذاتی تأمین اجتماعی محسوب می‌شود که اکنون ۱۵ میلیون و ۶۲۳ هزار و ۷۵۴ هزار بیمه‌شده اصلی تحت پوشش خدمات این سازمان هستند.

در بخش بیمه اجباری به عنوان بزرگترین جامعه آماری سازمان تأمین اجتماعی اکنون ۱۰ میلیون و ۸۶۴ هزار و ۲۵۱ نفر، بیمه‌شدگان خاص برای رانندگان، بافندگان، کارگران ساختمانی، کارفرمایان صنفی، باربران، خادمان مسجد و زنبورداران، چهار میلیون و ۴۴۳ هزار و ۲۵۰ نفر و بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد نیز یک میلیون و ۷۱۲ هزار و ۵۷۱ نفر و بیمه‌های توافقی ۱۴۹ هزار و ۸۳۰ نفر به عنوان افراد بهره‌مند از خدمات تأمین اجتماعی در بخش‌های مختلف هستند.

بیمه فراگیر خانواده ایرانی و پوشش بیمه‌ای دانشجویان و زنان خانه‌دار

یکی از طرح‌های بزرگی که سازمان تأمین اجتماعی برای جامعه حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجو و ۱۲ میلیون زن خانه‌دار در طول سال‌های گذشته به اجرا گذاشته طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی برای ارائه خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی است که طبق برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال بیش از ۵۰۰ هزار بیمه شده جدید به آمار بیمه‌شدگان این سازمان بیمه‌گر اضافه می‌شود.

در بخش بیمه فراگیر خانواده ایرانی که دانشجویان و زنان خانه‌دار به عنوان افراد بهره‌مند از این خدمات چندگانه سازمان تأمین اجتماعی به شمار می‌روند تعداد دانشجویان بیمه‌شده ۵۱ هزار و ۸۳ نفر و تعداد زنان خانه‌دار ۴۴۷ هزار و ۳۷۱ نفر است.

مجید ملکی، رئیس اداره بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تأمین اجتماعی در این‌باره گفت: طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی با هدف گسترش پوشش بیمه‌ای به آحاد مردم جامعه و فراهم کردن امکان تحت پوشش قرار گرفتن تمامی اعضای خانواده در قالب یکی از انواع بیمه شامل زنان خانه‌دار، دانشجویان، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و ادامه بیمه به ‌طور اختیاری به‌عنوان یکی از برنامه‌های تحولی حوزه بیمه‌ای سازمان است.

او با اشاره به ماهیت اختیاری بودن این بیمه‌ها و متغیر بودن پرداخت حق بیمه این افراد ادامه داد: این طرح در سال ۱۴۰۱ با هدف جذب یک میلیون نفر بیمه شده از سوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ابلاغ و عملیاتی شد به نحوی که در سال گذشته ۹۹۴ هزار و ۴۸۴ قرارداد از انواع بیمه‌های یاد شده منعقد شده است.

پزشکان، امدادگران و دامپزشکان در زمره بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی یکی دیگر از اولویت‌های برنامه‌های خود برای تحت پوشش قرار دادن افراد فاقد بیمه در جامعه مانند پزشکان، امدادگران و دامپزشکان قرار داده است تا ضمن گسترش چتر بیمه‌ای، ارائه خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی به این افراد را در دستور کار قرار دهد.

با توجه به امضای تفاهم‌نامه سازمان تأمین اجتماعی با مجموعه جمعیت هلال احمر، ۲۲ هزار امدادگر با امضای تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان تأمین‌اجتماعی و جمعیت هلال‌احمر بیمه خواهند شد. این افراد با پرداخت حق بیمه آنان از سوی جمعیت هلال‌احمر تحت پوشش خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی قرار می‌گیرند.

مهدی شکوری مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی گفت: تفاهم‌نامه سازمان تأمین‌اجتماعی با سازمان هلال احمر در راستای تکلیف اصل ۲۹ قانون اساسی در زمینه توسعه پوشش بیمه به همه آحاد جامعه و ماده یک قانون تأمین‌اجتماعی و همین‌طور سند بالادستی سیاست‌های کلان تأمین‌اجتماعی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری تنظیم شده است.

او افزود: براساس این تفاهم‌نامه، بیمه امدادگران داوطلب هلال‌احمر با نرخ ۱۸ درصد اجرا می‌شود و این گروه از بیمه‌شدگان برای دریافت خدمات و پوشش متنوع اقدامات تأمین‌اجتماعی از جمله بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان می‌توانند به صورت غیرحضوری ثبت‌نام و از خدمات بهره‌مند شوند.

براساس توافقنامه سازمان تأمین‌اجتماعی و سازمان نظام دامپزشکی، اعضای سازمان نظام دامپزشکی فاقد پوشش بیمه‌ای و مشمول مقررات تأمین‌اجتماعی و پزشکان فاقد بیمه با پرداخت حق بیمه مقرر می‌توانند تحت پوشش حمایت‌های بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گیرند.

براساس توافقنامه منعقد شده بین سازمان تأمین اجتماعی، سازمان نظام پزشکی و سازمان نظام دامپزشکی، اعضای فاقد پوشش بیمه‌ای سازمان دامپزشکی به صورت توافقی مشمول مقررات تأمین‌اجتماعی قرار گرفتند.

بیمه اعضای سازمان نظام دامپزشکی و سازمان نظام پزشکی با ماهیت اختیاری است و مشمولان می‌توانند با انجام تشریفات مقرر و پرداخت حق بیمه از حمایت‌های بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی استفاده کنند.

این گروه از بیمه‌شدگان، از همه حمایت‌های مقرر در ماده (۳) قانون تأمین‌اجتماعی مصوب تیرماه سال ۱۳۵۴ به استثنای بند (ج) (غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری) و همچنین سایر حمایت‌ها با رعایت مقررات مربوطه و تغییرات بعدی بهره‌مند می‌شوند. بازنشستگی، مستمری ازکارافتادگی، مستمری بازماندگان، درمان، کمک هزینه ازدواج، پروتز و اروتز، کمک هزینه مراسم ترحیم و کمک هزینه سفر بیمار و همراه از مهم‌ترین خدمات قابل ارائه سازمان تأمین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان از جمله به دامپزشکانی است که در چارچوب این توافقنامه تحت پوشش خدمات این سازمان قرار می‌گیرند.

خدمات درمانی بیمه‌شدگان مذکور تابع ضوابط مورد عمل سازمان تأمین‌اجتماعی (همانند بیمه‌شدگان اجباری) و تغییرات و اصلاحات بعدی آن خواهد بود و این گروه از بیمه‌شدگان از پرداخت فرانشیز در مراکز درمانی سازمان (اعم از ملکی و استیجاری) معاف هستند.

پرداخت حق بیمه این دسته از بیمه‌شدگان به صورت گروهی توسط مرجع معرفی‌کننده (سازمان نظام دامپزشکی و سازمان نظام پزشکی) انجام می‌شود در این روش بیمه‌شده حق بیمه هر ماه را به حساب سازمان نظام دامپزشکی واریز و مرجع ذیربط با تنظیم لیست، حق بیمه مربوطه را تا پایان آخرین روز ماه بعد به حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز می‌کند.

بیمه شاغلان پلتفرمی اقدامی برای گسترش بیمه‌ای

یکی دیگر از اولویت‌های سازمان تأمین اجتماعی برای گسترش خدمات بیمه‌ای بهره‌مندی شاغلان پلتفرمی از خدمات این سازمان با همکاری اتاق اصناف است که در راستای ارائه خدمات به این گروه تلاش دیگری را انجام داده است.

مهدی شکوری، مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: برای گسترش پوشش بیمه‌ای در میان شاغلان پلتفرمی، در گام اول انتظار می‌رود اتاق اصناف اطلاعات مربوط به این گروه از شاغلان را با سازمان تأمین‌اجتماعی به اشتراک بگذارد و برای ترغیب و تشویق افراد فاقد پوشش بیمه‌ای به بیمه شدن نیز همکاری مشترک سازمان تأمین‌اجتماعی و اتاق اصناف ضروری است.

شکوری تاکید کرد: متناسب با گستردگی فعالیت و تنوع مشاغل پلتفرمی، ضروری است که برای پوشش بیمه‌ای فعالان این حوزه مشارکت جدی بین دستگاه‌های ذیربط شکل گیرد و بر همین اساس در سازمان تأمین‌اجتماعی برای تعامل مؤثر با اتاق اصناف و اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی اعلام آمادگی کرده‌ایم.

او با بیان اینکه به‌موجب اصل ۲۹ قانون اساسی و سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، برخورداری از تأمین‌اجتماعی حقی همگانی است اما با وجود گسترش نسبتاً مطلوب پوشش بیمه‌ای در جامعه، ارزیابی‌ها حاکی از آن است که هنوز حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد گروه هدف تحت‌پوشش بیمه نیستند، گفت: تأمین‌اجتماعی از حیث مأموریت قانونی و برای ترمیم شکاف منابع و مصارف، باید برای گسترش پوشش بیمه برای همه آحاد مردم اقدام کند. هدف ما شناسایی گروه‌هایی است که تا کنون بیمه نشده‌اند و خواسته ما این است که اتاق اصناف در زمینه توسعه پوشش بیمه‌ای به ما کمک کنند.

بنابراین سازمان تأمین اجتماعی با این برنامه‌های گسترده همچنان تلاش دارد که همه گروه‌های اجتماعی فاقد بیمه را تحت پوشش قرار دهد تا علاوه بر تأمین منابع پایدار در راستای گسترش خدمات، اجرای مطلوب تعهدات و استمرار و ماندگاری این نهاد بزرگ بیمه‌ای فعالیت جدی داشته باشد.

کد خبر: 62171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =