بیش از ۷ میلیون نفر از خدمات بهزیستی بهره‌مند هستند

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار خانوار از خدمات بهزیستی بهره‌مند هستند که با نگاه سرپرستی این تعداد به ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر می‌رسد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، علی محمد قادری روز شنبه در نشست خبری رئیس سازمان بهزیستی کشور با اصحاب رسانه به مناسبت بزرگداشت هفته بهزیستی با شعار "برای مردم، برای به زیستن" افزود: برخی از این افراد تک خدمت و برخی دیگر خدمات متنوع دریافت می کنند. این کمک‌ها گاهی مستمری و گاهی کمک هزینه نگهداری افراد دارای معلولیت در مراکز و خانواده‌ها و گاهی حق پرستاری است.

او درباره آمار معلولان گفت: در دنیا اعلام می‌شود ۷ تا ۱۵ درصد جمعیت هر جامعه ای دارای معلولیت هستند اما در ایران، یک میلیون و ۸۰۰ هزار خانوار دارای عضو معلول به بهزیستی مراجعه کرده اند که این جمعیت شناور است و خدمات دریافت می‌کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به سئوالی درباره اینکه سه آسیب اجتماعی کودکان کار، معتادان و متکدیان قرار است به شهرداری واگذار شود، افزود: ۱۵ دستگاه در این حوزه مکلف هستند و این مسائل باید در هیات دولت مصوب شود.

قادری گفت: بهزیستی طبق قوانین و احکام جاری کشور موضوعات را پیگیری خواهد کرد مترصد هستیم اگر خبر متقن دریافت کنیم جلسه‌ای جهت تقسیم کار با شهرداری انجام شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره مسکن نیز گفت: افق ما برای خانه‌دار کردن معلولان، ۱۶۰ هزار واحد مسکن است تا بی‌نیازی جامعه هدف بهزیستی را به همراه داشته باشد.

ثبت نام ۱۴۰ هزار خانوار در سامانه نهضت ملی مسکن

وی قادری با بیان اینکه ۱۴۰ هزار خانوار در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند، گفت: در این دولت بیش از ۳۲ هزار واحد مسکونی تحویل داده شده است و برگزاری آئین ۱۴ هزارمین مسکن برای خانوارهای دارای ۲ معلول را نیز در برنامه خود داریم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره کم‌بودن مستمری مددجویان گفت: این مقدار را قانونگذار از محل هدفمندی در اختیار سازمان‌های حمایتی قرار می دهد و مصوبه مجلس است و کمک هزینه است.

قادری افزود: امسال مستمری مددجویان ۴۰ درصد افزایش یافته است و هر ماهه قبل از ۳۰ ام ماه پرداخت می‌شود.

او ادامه داد: یک میلیون و ۴۶۱ هزار و ۸۸۰ خانوار تحت پوشش مستمری بهزیستی هستند و هیچ پشت نوبتی در این زمینه نداریم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: سازمان استخدامی کشور تا پایان سال آزمون مستقل استخدام برای معلولان بر اساس امکان‌سنجی دستگاه ها برگزار می کند که ۳۸۰۰ ردیف شغلی برای این افراد وجود دارد.

او گفت: سازمان استخدامی کشور تا پایان سال آزمون مستقل استخدام برای معلولان بر اساس امکان سنجی دستگاه‌ها برگزار می‌شود. ۳ هزار و ۸۰۰ ردیف شغلی برای این افراد وجود دارد.

قادری افزود: در کمتر از یک ماه گذشته هیات دولت مصوب کرد منابع اعتباری صندوق حمایت از فرصت شغلی از ۲۰ میلیارد تومان به هزار میلیارد تومان ارتقا پیدا کرد.

وی درباره فرزندخواندگی نیز گفت: تعداد خانواده‌هایی که کودکان دارای معلولیت را به فرزندخواندگی قبول کرده اند به ۴۰۰ خانواده رسیده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: رویکرد جدید در حوزه فرزندخواندگی برای صیانت و پساترخیص است، به ویژه هزینه‌های درمان را پیگیری خواهیم کرد.

قادری درباره لایحه پلیس اطفال افزود: این لایحه در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است. همه دستگاه‌ها در حال شور هستند و به نظر می‌رسد در زمان کوتاه مسیر خود را طی خواهند کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره ایجاد شغل برای جامعه هدف گفت: تکلیف قانونی ما ایجاد ۶۵ هزار شغل است اما در سال ۱۴۰۱ بیش از ۸۷ هزار شغل ایجاد شده و عملکرد بهزیستی در این زمینه ۱۳۷ درصد است.

قادری با بیان اینکه ۸۰ درصد کودکان کار از اتباع هستند، افزود: ۳۱ مرکز شبانه روزی و ۶۰ مرکز روزانه در حوزه کودکان کار وجود دارد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره سند ملی سالمندان گفت: سال‌ها پیش کمیته سه جانبه متشکل از وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و بهزیستی سند ملی سالمندان را تدوین کردند.

قادری افزود: بهزیستی امور سالمندان را در مؤسساتی تحت عنوان موسسات فرزانگی، پیگیری می کند اما در اقصی نقاط دنیا، سازمان‌های مردم نهاد این امور را انجام می دهند.

وی تاکید کرد: سند ملی سالمندان باید مصوب شود. در ۳۳ سال آینده کشور دچار سونامی سالمندی می شود و امیدواریم در مجلس شورای اسلامی سند سالمندی را داشته باشیم.

قادری گفت: حدود ۳۰۰ مرکز نگهداری سالمند داریم اگرچه ما در زیست بوم ترویج می‌کنیم سالمندان در خانه بمانند و خدمات ما ترویج خدمات روزانه است.

در این برنامه از پوستر در آغوش سیمرغ و ۱۴ پوستر هفته بهزیستی رونمایی شد.

کد خبر: 62172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =