اصلاح محدودیت‌های «فرزندخواندگی»

جشن «آغوش سیمرغ» در حالی امروز (۲۵ تیرماه) به طور اختصاصی در راستای تقدیر از ۴۰۰ خانواده‌ فرزندپذیر و متقاضی کودکان فاقد سرپرست موثر و دارای شرایط خاص و بیمار برگزار می‌شود که براساس آمارهای سازمان بهزیستی، از مجموع ۸۰۰ کودک بیمار و معلول حاضر در مراکز نگهداری، ۴۰۰ فرزند واگذار اما مابقی (۴۰۰ کودک) با همین شرایط در مراکز نگهداری حضور دارند و در انتظار رفتن به آغوش خانواده‌ هستند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا، مهری سادات موسوی، معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اصلاح ماده ۳۶ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست، می‌گوید: باتوجه به اینکه در زمینه فرزندخواندگی و واگذاری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی محدودیت‌ها و خلاءهایی وجود داشت، طی چند ماه اخیر با همکاری قوه قضاییه و مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک همفکری مناسبی صورت پذیرفت و شیوه‌نامه‌ اصلاح ماده مذکور طی چند روز آینده نهایی می‌شود.

او می‌افزاید: هدف سازمان کاهش زمان اقامت کودکان در مراکز شبه خانواده و شیرخوارگاه‌هاست. تقویت اقدامات مددکاری جهت بازپیوند به خانواده زیستی، انتقال به خانواده و خویشاوندان، فرزندخواندگی و شناسایی خانواده‌های تایید شده و آماده میزبانی موقت کودکان تا زمان تعیین تکلیف ایشان، از جمله اولویت‌های سازمان است که به کاهش زمان اقامت در مرکز شبانه‌روزی و ارتقای کیفیت مراقبت می‌انجامد.

به گفته موسوی، در حال حاضر ۹ هزار و ۵۰۰ کودک فاقد سرپرست موثر در مراکز شبه خانواده وجود دارد که حدود ۸۰ درصد آنها بیش از ۵ سال سن دارند.

او با اشاره به اینکه خانواده‌های متقاضی کودکان نیازمند درمان و کودکان ۵ سال و بالاتر، فرایند فرزندپذیری را نسبت به دیگر خانواده‌های متقاضی زودتر طی می‌کنند، اضافه می‌کند: این درحالیست که ۹۲ درصد خانواده‌ها، متقاضی فرزندپذیریِ کودکان زیر ۵ سال هستند.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که از میان ۹ هزار و ۵۰۰ کودکِ فاقد سرپرست موثر چه تعداد دارای بیماری خاص یا معلولیت هستند؟ براساس آخرین آمارها اعلام می‌کند: در حال حاضر ۴۰۰ کودک فاقد سرپرست موثر، نیازمند درمان در مراکز نگهداری حضور دارند که منتظر خانواده هستند. در عین حال نیز ۴۰۰ کودک نیازمند درمان فاقد سرپرست موثر هم به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی واگذار شدند.

کد خبر: 62228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =