پیش‌بینی بورس در بازه کوتاه و بلند مدت

 یک کارشناس بازار سهام با تاکید بر اینکه قیمت‌گذاری دستوری صنایع بورسی باید کنار گذاشته شود،گفت: در فضایی که ما شاهد ابهام هستیم، بدون شک وضعیت سرمایه‌گذاری نیز به مخاطره می‌افتد و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم، که بازار سرمایه از ثبات برخوردار باشد.

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سهام در گفتگو با «آتیه آنلاین» با اشاره به اینکه فضای امروز بورس به هیچ عنوان مساعد نیست، گفت:در فضایی که قابلیت پیش‌بینی به صورت واضح وجود نداشته باشد، قدرت تصمیم‌گیری نیز از بین می‌رود، در حال حاضر ریسک‌های سیستماتیک قابل توجهی‌ بر روی بورس وجود دارد و تا زمانیکه این ریسک‌ها وجود داشته باشد، نمی‌توان انتظار داشت که بازار سهام به وضعیت با ثباتی دست پیدا کند.

وی افزود: درحالیکه در سال ۹۹ بورس بالای ارزش ذاتی خود قرار داشت، آن اصلاحی که انجام شد، قابل انتظار بود، اما در حال حاضر امروز بازار سهام نسبت به بازارهای موازی همچون سکه، طلا، ارز، خودرو و مسکن زیر ارزش ذاتی خود معامله می‌شود و نسبت به بازارهای دیگر دارایی ریسک کمی دارد، اما به دلیل همین ریسک‌های سیستماتیک شاهد هستیم، بورس در یک سیر نزولی قرار دارد که حتی حمایت دو میلیون واحدی را نیز از دست داده است.

آقا بزرگی ادامه داد: بازار مسکن و خودرو حداقل در سه، چهار ماه گذشته نشان دادند، روند نزولی و روند اصلاحی را به دلیل افزایش بیش از اندازه سطح عمومی قیمت‌ها در پیش گرفته‌اند، این درحالیست که به ‌عنوان مثال وقتی می‌گوییم زمانیکه با یک مصوبه مجلس در ارتباط با واردات خودروهای دست دوم یا احیانا تصمیماتی از این دست، نرخ‌های فعلی در بازار خودرو همچنان به شدت پتانسیل کاهش دارد، این بازار در کل بازاری مناسب در امر سرمایه‌گذاری، به‌خصوص در مقام مقایسه با بورس نیست.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به ارزش دلاری بورس اشاره کرد و ادامه داد: ارزش کل بورس در اوجش ۳۲۰ میلیارد دلار بود اما، درحال حاضر این رقم حدود ۱۸۰ میلیارد دلار است، اگر مبنا را دلار ۵۰ هزار تومانی بگیریم، این درحالیست که در سال ۹۹ دلار بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان بود. بنابراین یکی از ملاک‌هایی که نشان می‌دهد، بورس زیر ارزش ذاتی خود قرار دارد، همین آمار است.

آقابزرگی با تاکید بر اینکه بورس در کوتاه مدت نمی‌تواند رشد آنچنانی را تجربه کند، بیان کرد: با توجه به کنترلی که در حال حاضر روی بورس انجام می‌شود، علیرغم گزارش‌های مثبت شرکت‌ها که بیشتر آن‌ها حاکی از رشد سوددهی است، مشاهده می‌کنیم بورس درحال ریزش است، در این رابطه و در یک بازه کوتاه‌مدت، حاشیه سود شرکت‌ها دستکاری می‌شود و کاهش پیدا می‌کند، اما در یک دوره میان‌مدت دو تا پنج‌ساله این‌ها اصلاح می‌شود، یعنی آثار تورم در افزایش سود شرکت‌ها نمود پیدا می‌کند، بنابراین در میان وبلند مدت بورس بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری است.

کد خبر: 62401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =