جنجال بر سر واردات برنج

رئیس مجلس و برخی نمایندگان نسبت به واردات برنج در فصل برداشت این محصول انتقاد کرده‌اند با این وجود وزیر کشاورزی تاکید دارد که اجازه واردات را نخواهد داد. از سوی دیگر از سوی وی و معاونانش اینطور عنوان شده که در سال جاری برای اولین بار این وزارتخانه اقدام به خرید محصول برنج کاران خواهد کرد. بر این اساس توضیحاتی درباره قیمت خرید هر کیلو برنج ایرانی از برنج‌کاران نیز اعلام شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، روند مرسوم آن است که همه ساله در فصل برداشت برنج ایرانی برای مدت چند ماه به منظور حمایت از تولیدکننده داخلی جلوی واردات برنج خارجی گرفته شده و ثبت سفارشی برای واردات آن صورت نمی‌گیرد.

بر این اساس معمولا از اوایل مرداد ماه تا پایان آبان ماه واردات انواع برنج خارجی ممنوع می‌شود اما اخیرا برخی اقدام به انتشار اخباری مبنی بر لغو این ممنوعیت در سال جاری کرده‌اند.

سال گذشته با توجه به افزایش قابل توجه قیمت برنج ایرانی بسیاری از مردم به سمت مصرف انواع برنج هندی، پاکستانی و غیره رفتند و بدین‌ترتیب چنین اعلام شد که بخش قابل توجهی از محصول تولید شده در داخل کشور در انبارها باقی مانده است چراکه عده بسیاری این محصول را از برنج‌کاران خریداری کرده و به انتظار بالا رفتن قیمت‌ها آن را در انبارها ذخیره کردند اما در بازار استقبال از برنج ایرانی کم بود و نه تنها قیمت آن بالا نرفت بلکه به استناد اخبار منتشر شده بخش قابل توجهی از محصول سال گذشته روی دست واسطه‌ها و در انبارها ماند.

ممنوعیت واردات برنج امسال هم اعمال می‌شود؟

اما در سال جاری برخی واردکنندگان برنج با توجه به آنچه در سال‌های گذشته رخ داده و با تاکید بر تبعات منفی ممنوعیت فصلی واردات برنج، نسبت به ارسال نامه‌ای خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور اقدام کرده و در قالب آن خواستار لغو ممنوعیت فصلی واردات یا کاهش زمان آن شده‌اند. در این میان معاون رئیس جمهور نیز در پاسخ به نامه رسیدگی به آن را طبق روال مرسوم به وزیر جهادکشاورزی محول کرده است.

اما عده‌ای این مسئله را به معنای موافقت با درخواست مذکور تلقی کرده و از لغو شدن ممنوعیت واردات برنج در سال جاری گفته‌اند در حالیکه چنین موضوعی صحت نداشته و ارجاع این نامه به‌معنای موافقت با درخواست لغو ممنوعیت نیست.

بدین ترتیب تصمیم‌گیری در زمینه لغو یا کاهش دوره ممنوعیت واردات برنج موضوعی است که برعهده ستاد تنظیم‌بازار با محوریت وزارت جهادکشاورزی قرار دارد. در این میان اولویت اول وزارت جهاد کشاورزی نیز حمایت از تولید داخل محسوب می‌شود. از سوی دیگر حتی اگر قرار باشد این وزارتخانه تصمیم دیگری اتخاذ کند لازم است شرایط به‌گونه‌ای باشد که زمانی ۲ تا ۴ ماهه برای تغییر در این روند درنظر گرفته شود.

قیمت برنج امسال چند است؟

اما در این زمینه برخی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نیز به ارائه توضیحاتی پرداخته‌اند. شاهپور علایی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در این باره گفته است: « ممنوعیت واردات برنج به کشور پایدار خواهد بود و با حفظ سرانه مصرف کشور تا تامین منافع کشاورزان و مصرف کنندگان ممنوعیت اعمال شده برداشته نخواهد شد.»

این مسئول همچنین به بالا رفتن یکباره برنج در سال گذشته و رسیدن قیمت این محصول به ۱۴۰ هزار تومان اشاره کرده و ادامه داده است: « برای تنظیم بازار برنج ، سازمان‌های اقتصادی وابسته به جهاد کشاورزی خرید برنج در شالیکوبی‌ها سه استان شمالی را آغاز می‌کنند.»

طبق گفته‌های علایی « در حال حاضر با هماهنگی‌های انجام شده خرید برنج از کشاورزان در مازندران بین قیمت ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان در حال انجام، اما کشاورزان خواستار افزایش این قیمت هستند. برخی تولید کنندگان برنج درخواست دارند دولت برای هر کیلو برنج ۱۰ هزار تومان یارانه بر روی قیمت فعلی که از آنها خریداری می‌شود پرداخت کند که این امر مستلزم تخصیص اعتبار می‌باشد.»

به گفته این معاون وزیر جهاد کشاورزی « اعتبار یارانه‌ای وزارت جهاد کشاورزی مبلغی نیست که بتواند تمام ۵۰۰ هزار تن برنج دپو شده استان‌های شمالی کشور را خریداری کند.برای سال جاری اعتبار یارانه‌ای وزارت جهاد کشاورزی دو هزار میلیارد تومان است که اگر تمام این ۵۰۰ هزار تن را بخواهد با قیمت هر کیلو ۷۰ هزار تومان هم بخرد بیشتر از اعتبار یارانه‌ای وزارت جهاد کشاورزی است.»

ماجرای واردات برنج برای محرم و صفر

با این وجود روز گذشته جبار کوچکی نژاد، نماینده رشت در مجلس در جلسه علنی مجلس تذکری داده و ضمن انتقاد از واردات برنج گفت: «چرا مجوز واردات برنج آن هم در فصل برداشت برنج داده شده است؟»

وی با اشاره به نامه‌ای که واردکنندگان برنج به محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور ارسال کرده‌اند، چنین عنوان کرده که دلیل درخواست این عده برای لغو ممنوعیت واردات برنج، فرا رسیدن ایام محرم و صفر است که باعث افزایش مصرف و تقاضا برای برنج می‌شود.

امروز(دوشنبه، ۲ مرداد) نیز محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس به انتقاد نسبت به این امر پرداخته و در مجلس گفت: « حدود ۱.۷ میلیون تن واردات اضافی انجام شده است به طوری که مسئولانی از استان مازندران با ما تماس گرفتند که اکنون محصول سال گذشته در انبار است و کشاورزان در حال برداشت محصول امسال هستند.»

وی با بیان این‌که نباید واردات برنج انجام می‌شد، تاکید کرده که این موضوع از سوی مجلس پیگیری خواهد شد.

به هیچ احدی اجازه واردات برنج نخواهیم داد مگر...

در این میان محمد علی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم که امروز (دوشنبه، ۲ مرداد) در جلسه علنی مجلس حضور یافته بود در این باره توضیحاتی داد و گفت: «امسال برای نخستین بار با حمایت دولت خرید محصول برنج را توسط شرکت بازرگانی دولتی در دستور کار گذاشتیم و خرید اقلام تجاری طارم و هاشمی عملیات خرید آغاز خواهد شد. الان حدود ۴۰ مرکز خرید را در استانهای شمالی کشور برای خرید برنج پر محصول دایر کردیم تا دغدغه‌های کشاورزان در این زمینه را برطرف کنیم و همکاران ما برای خرید برنج در صحنه هستند.»

وی ادامه داد: «سیاست اجرایی و راهبردی که در وزارت جهاد کشاورزی دنبال می کنیم این است که وارد کنندگان برنج، باید به همان نسبت برنج شمال کشور را خریداری و آنها را در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور، توزیع کنند. به هیچ احدی اجازه واردات برنج نخواهیم داد مگر اینکه خرید بخشی از برنج شمال کشور را در دستور کار خود قرار دهند.»

این عضو کابینه دولت در عین حال تاکید کرد: « به هیچ وجه سیاست ما این نیست که دست به اقدامی بزنیم و بدون بررسی، تحلیل و هزینه-فایده وارداتی را انجام دهیم که خدای نکرده به ضرر تولید کنندگان داخلی منجر شود.»

کد خبر: 62476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =