بازگشت به تولید و احیای کارگاه‌ها را در دستور کار داریم

سرمایه‌گذاری جهت حفظ و ارتقاء ارزش سرمایه‌های جامعه شرکای تحت پوشش تأمین‌اجتماعی و تأمینِ بخشی از منابع این سازمان در راستای ارائه خدمات به ذی‌نفعان، از طریق شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی (شستا) در قالب فعالیت ۹ هلدینگ زیرمجموعه صورت می‌گیرد. شرکت سرمایه‌گذاری صنایع عمومی ‌تأمین به عنوان یکی از هلدینگ‌های زیرمجموعه شستا با فعالیت در حوزه‌های تخصصی تولیدی و اقتصادی کشت و صنعت و دامپروری و لوازم خانگی، بخشی از فعالیت گسترده اقتصادی سازمان تأمین‌اجتماعی را عهده‌دار است.

به واسطه اهمیت فعالیت‌ها و اقدامات این مجموعه مهم اقتصادی و شرکت‌های تحت مدیریت این هلدینگ، گفت‌وگوی آتیه‌آنلاین را با «مهدی شاملی حاجی‌آبادی» عضو هیأت‌مدیره و قائم‌مقام هلدینگ صنایع عمومی ‌تأمین، حول محورهای شرح ماموریت و فعالیت شرکت‌های زیرمجموعه، اقدامات، برنامه‌ها و هدفگذاری و رویکرد توسعه محور هلدینگ، برنامه‌های حوزه رشد بر اساس شعار سال و دیگر موضوعات مهم مرتبط با اقدامات این مجموعه اقتصادی می‌خوانید.

در ابتدا شرحی از شرکت‌ها و حوزه فعالیت هلدینگ صنایع عمومی ‌تأمین ارائه دهید.

هلدینگ صنایع عمومی ‌تأمین یکی از هلدینگ‌های ۹گانه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی (شستا) است. این مجموعه به طور کلی در دو حوزه تخصصی فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی را در دستور کار دارد. علاوه بر این رشته‌ صنایع تخصصی، در طول سال‌ها برخی شرکت‌های عمدتاً دارای مشکل در حوزه‌های مالی، سودآوری و عملکردی در قبال رد دیون دولت به سازمان تأمین‌اجتماعی واگذار و توسط شستا در این هلدینگ مجتمع شده است.

با این اوصاف اکنون رشته صنعت‌های کشت و صنعت و دامپروری و لوازم خانگی، زمینه اصلی فعالیت این مجموع اقتصادی - تولیدی را شامل می‌شود. پنج شرکت بورسی به صورت فعال در این هلدینگ حضور دارند که سه مورد از آنها با نمادهای زملارد، زگلدشت و زفکا در حوزه کشت و صنعت و دامپروری و شرکت‌های دیگر با نمادهای لپارس و لخانه در حوزه شرکت‌های لوازم خانگی، شرکت‌های بورسی هلدینگ شناخته می‌شوند.

شرکت‌های لوازم خانگی پارس و پارس الکتریک در حوزه فعالیت تولیدات لوازم خانگی در مجموعه صنایع عمومی ‌تأمین مشغول به فعالیت هستند. حدود ۱۵ درصد سهام شرکت تولیدی ارج نیز در اختیار این هلدینگ قرار دارد که در قالب رد دیون به سازمان تأمین‌اجتماعی واگذار شده است.

شرکت‌هایی نظیر لوله‌سازی عالم‌آرا در شهر مرند از زیرمجموعه‌های پارس الکتریک در حال فعالیت در این مجموعه اقتصادی است که در گذشته به دلایل مختلف از جمله بدهی ارزی، حدود هفت سال تولید در آن متوقف شده بود. شرکت کارتن البرز در شهرک صنعتی البرز در استان قزوین از دیگر مجموعه‌های تولیدی هلدینگ به شمار می‌رود.

شرکت‌های دیگر نظیر الکترونیک سیرجان، ایران رشت، فرش گیلان، (WTD) در قالب شرکت چندملیتی حوزه راه‌اندازی دستگاه‌های آب شیرین‌کن، ابزارآلات سایپا، کارتک سیستم مشغول در حوزه تولید سیلندر خودرو، گل‌نقش‌توس فعال در حوزه طراحی و چاپ بر روی ظروف چینی، الیاف، دامون زاگرس بروجرد و چندین شرکت دیگر از جمله زیرمجموعه‌های این مجموعه اقتصادی محسوب می‌شوند. به طور کلی مجمع ۱۵ شرکت توسط هلدینگ صنایع عمومی ‌تأمین برگزار می‌شود و در واقع سهام مدیریتی آنها در اختیار این مجموعه اقتصادی است که البته با احتساب سهامداری در شرکت‌های دیگر، هلدینگ در حوزه اداره و سهامداری ۲۵ شرکت مشغول به فعالیت اقتصادی است.

چه تعداد نیروی شاغل در شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ مشغول به فعالیت هستند؟

در مجموع در قالب شرکت‌های با سهام مدیریتی هلدینگ، حدود هزار و ۵۰۰ نفر در این مجموعه به صورت مستقیم اشتغال و فعالیت دارند. البته این آمار به صورت غیرمستقیم با احتساب پیمانکاران حوزه خدمات، تولید، فروش و خدمات پس از فروش در شرکت‌های زیرمجموعه به حدود ۱۰ هزار نفر می‌رسند.

با توجه به تنوع و گستره فعالیت شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ صنایع عمومی ‌تأمین، چه سیاست‌های توسعه‌ای برای ارتقای فعالیت‌های حوزه تولید در این مراکز تولیدی دنبال می‌شود؟

در حال حاضر روزانه حدود ۶۰۰ تن تولید شیر در مجموعه‌های کشت و صنعت و دامپروری هلدینگ صورت می‌گیرد که مجموع تولید شیر سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تُن را شامل می‌شود. از حدود چهار سال قبل طرحی در شستا و هلدینگ صنایع عمومی ‌تأمین مبنی بر افزایش تولید شیر خام این شرکت‌ها به یک میلیون تن در سال مصوب شد که با دست یافتن به این رقم، از مقام دوم به رتبه اول تولید شیر در کشور دست خواهیم یافت.

برای دستیابی به هدف تولید یک میلیون تُنی شیر در سال، چندین پروژه مختلف در سطح کشور تعریف شد و در واقع مقدمات راه‌اندازی ۱۵ پروژه از جمله اخذ مجوز، خرید یا در اختیار گرفتن زمین مورد نیاز در این راستا در دستور کار قرار گرفت. اکنون سه پروژه از این تعداد عملیاتی شده و دام در آنها قرار دارد که شامل طرح منطقه آزاد ماکو در شهر پلدشت با ظرفیت ۳ هزار رأسی است که حدود ۲ هزار رأس دام در آن حضور دارد که تولید شیر حدودی ۴۰ تن روزانه را محقق کرده است.

دامداری دیگر در قالب طرح توسعه در شهرستان درگزین استان همدان با ۷۰ درصد پیشرفت فعال شده که حدود هزار و ۶۰۰ رأس دام سنگین را در اختیار دارد. این در حالی است که در حوزه فعالیت دامداری‌ها، پروژه‌های با پیشرفت ۳۰ درصدی امکان انتقال دام را دارند. پروژه دیگری در شهرستان دلفان استان لرستان با پیشرفت بالای ۷۰ درصد فعال بود که روزانه ۲۰ تن تولید شیر را انجام می‌دهد که البته انتقال دام در این دامداری نیز در حال تکمیل است.

مورد دیگر را در شهرستان شیروان با پیشرفت ۶۵ درصدی می‌توان نام برد که به دلیل برخی مسائل مانند آب شرب، دامی ‌به این مرکز انتقال داده نشده و این مهم در سال‌جاری تحقق خواهد یافت. چندین پروژه دیگر در شهرستان‌های کلیبر، گرمی ‌و نیر، ملایر و نهاوند در مراحل مختلف پیشرفت و توسعه فعالیت‌های هلدینگ قرار دارند. در این راستا همچنین در شرکت گلدشت اصفهان ظرفیت جدید ۳ هزار رأسی برای توسعه این مرکز در نظر گرفته شده که با تحقق آن به ۹ هزار راسی ارتقا خواهد یافت. در شرکت ملاردشیر شهرستان نظرآباد استان البرز نیز توسعه گسترش ظرفیت دام در نظر گرفته شده است. پیش‌بینی ما این است که تا سال ۱۴۰۵ ظرفیت تولید شیر شرکت‌های هلدینگ را به حدود ۵۰۰ هزار تن در سال برسانیم و پس از آن با اجرای پروژه‌های جدید و ترمیم گله ظرفیت یک میلیون تن را تا ۱۰ سال آینده اجرایی کنیم.

همچنین توسعه دانش‌بنیانی در راستای توسعه هلدینگ صنایع عمومی ‌تأمین در نظر گرفته شده است. در حال حاضر در مجموعه کشت و صنعت دامپروری فکا در اصفهان پیشرفته‌ترین مجموعه دانش‌بنیانی را در سطح منطقه در اختیار داریم که تولید جنین به‌ عنوان یک کار بی‌سابقه در منطقه و تجربه شده در کشورهای پیشرفته در این مجموعه در حال انجام است.

به این صورت که از گاوهای با نژاد برتر تخمک‌گیری صورت گرفته و از لقاح ناشی از آن و اسپرم گاوهای نر، جنین قابل انتقال به رحم گاوهای ضعیت‌تر است. با این فناوری گوساله‌های قوی با ژن مناسب و با تولید شیر خوب تولید و پرورش می‌یابند. در این مجموعه همچنین کار بسیار قوی از نظر علمی ‌انجام شده که مطالعه نژادهای گاوهای قوی داخلی را مورد توجه قرار داده است. برای اولین‌بار در سال ۱۴۰۲ در کشور نیز موفق به تکثیر گاوهای مقاوم سیستانی شدیم و این روش خروجی چهار گوساله را در اختیار ما قرار داد و ما هدف گسترش این مهم با کمک مردم بومی ‌در همان منطقه را دنبال می‌کنیم.

در حوزه شرکت‌های فعال در بخش لوازم خانگی نیز اقدامات توسعه‌ای خوبی شکل گرفته است. رشد قابل توجه ۴۰۰ درصدی در بخش محصولات صوتی و تصویری و افزایش ۳۰ درصدی در تولیدات لوازم خانگی در سال ۱۴۰۱ صورت گرفت.

میزان تولید ۱۲۵ هزار دستگاه برودتی در قالب یخچال و فریزر سال ۱۴۰۰ در سال گذشته به رقم ۱۵۰ هزار دستگاه رسید و تولید ۵ هزار و ۹۰۰ دستگاه تلویزیون در شرکت پارس الکتریک در سال ۱۴۰۰ به ۱۰ هزار و ۵۹۲ دستگاه در سال ۱۴۰۱ رسیده و در بازه زمانی سه ‌ماهه ابتدایی سال‌ جاری تولید بیش از ۷ هزار دستگاه را ثبت کرده که بر اساس برنامه توسعه و رشد تولید تا پایان سال ‌جاری به ۵۵ هزار دستگاه خواهد رسید.

در بخش تولید کارتن نیز در شرکت کارتن البرز رشد ۳۰۰ درصدی تولید را تجربه کردیم. این در حالی است که مجموعه در سال‌های گذشته زیان انباشته حدود ۱۴ میلیارد تومانی را ثبت کرده بود که با رشد تولید سال قبل علاوه بر پوشش این مورد، سودآوری مناسبی برای شرکت محقق شد. این مجموعه در سال قبل به لحاظ توسعه و رشد در سال گذشته یکی از شرکت‌های برتر شستا شناخته شد.

انجام تولید محصولات جدید مانند تولید آزمایشی کولر آبی شرکت لوازم خانگی پارس، تولید لباسشویی و مطالعات اولیه تولید ظرفشویی نیز به عنوان اقدامات توسعه‌ای در دستور کار هلدینگ است. پس از حدود ۳۰ سال تولید یخچال فریزر با ظاهر جدید در شرکت لوازم خانگی در سال جاری طراحی و تولید خواهد شد.

این موارد را باید بخشی از اقدامات، برنامه‌ها و هدفگذاری‌های هلدینگ برای افزایش سهم تولید و بازار در راستای توسعه به شمار آورد.

با توجه به شعار سال مبنی بر «مهار تورم و رشد تولید» به صورت خاص در بخش رشد تولید چه سیاستگذاری صورت گرفته و چه برنامه‌هایی دنبال می‌شود؟

رشد تولید نهاده‌های دامی ‌را در دستور کار داریم و در این راستا در سال گذشته رشد چهار برابری کشت این نهاده‌ها از سطح زیر کشت ۲۰۰ هکتار به حدود ۸۰۰ هکتار اتفاق افتاد. در واقع افزایش تولید نهاده‌های دامی ‌در داخل یا در حوزه کشت فراسرزمینی در کشورهایی با اقلیم مناسب و در شرایط هزینه تمام شده پایین محصول مناسب دنبال کنیم.

خرید نهاده‌های دامی ‌از کشورهای تولیدکننده دیگر به جهت افزایش سودآوری شرکت‌ها را نیز در دستور کار داریم. در شرایط عادی حاشیه سود فعالیت‌های حوزه کشت و صنعت و دامپروری پایین‌تر از دیگر فعالیت‌های تولیدی و صنعتی است و البته در حوزه فعالیت و عملکردی زیرمجموعه‌های شستا، هلدینگ صنایع عمومی ‌تأمین رتبه خوبی را در اختیار دارد. باید توجه داشت که نهاده‌های دامی ‌حدود ۸۵ درصد هزینه تولید را به خود اختصاص داده که با ورود مستقیم این نهاده‌ها امکان کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت تمام‌شده شیر وجود دارد.

این اقدام می‌تواند زمینه پیشرو شدن حوزه فعالیت‌های تخصصی و در مقایسه با دیگر صنایع رتبه خوبی را فراهم کند. با دنبال کردن موضوع توسعه کشت نهاده‌های دامی‌ در داخل و خارج و پیگیری واردات این مواد، رشد قابل توجه شاخص‌های اقتصادی شرکت‌های فعال هلدینگ در این بخش را شاهد خواهیم بود. این روند امکان جذب سرمایه‌گذاری بیشتر در راستای توسعه و رشد تولید را به دنبال خواهد داشت.

در راستای فعالیت شرکت زیرمجموعه هلدینگ چه مشکلات و چالش‌هایی در بخش تولید وجود دارد و چه رویکردی برای رفع این چالش‌ها دنبال می‌شود؟

در حوزه کشت و صنعت و دامپروری با توجه به قیمت مصوبی که بر اساس ورودی مواد اولیه دامداری‌ها تعیین شده، مشکلاتی وجود دارد؛ از جمله اینکه ۴۰ تا ۵۰ درصد نهاده‌ها و مواد اولیه ورودی به شرکت‌ها توسط وزارت جهادکشاورزی تأمین و مابقی باید در بازار آزاد با قیمت بالاتر تهیه شود. دامداری‌های کشور به صورت کلی با این مسأله مواجه هستند که تناقض بین قیمت مصوب شیر و تغییر قیمتی مواد اولیه ورودی جهت تولید را به وجود می‌آورد.

تأمین مالی البته در اجرای پروژه‌ها موضوع اساسی است که باید در قالب تسهیلات تبصره (۱۸) به شرکت‌ها اختصاص داده شود. در این چارچوب منابعی برای استفاده در حوزه‌های اولویت‌دار کشور پیش‌بینی شد که این تسهیلات همچنان در پایان سه ‌ماهه ابتدایی سال جاری این بودجه به بانک‌ها ابلاغ نشده است.

بخشی از پروژه‌های بخش کشت و صنعت و دامپروری برای بهره‌مندی از منابع این تبصره با پیشرفت‌های بین ۳۰ تا ۷۰ درصدی معطل ابلاغ تبصره (۱۸) و دریافت تسهیلات هستند. در سال گذشته در بخش لوازم خانگی؛ به‌ویژه در تولید یخچال و فریزر نیز بین۴۰ تا ۶۰ درصد مواد اولیه تولید که از شرکت‌های دولتی تهیه می‌شود، افزایش قیمت داشته‌اند و این نوسان قیمتی در مواد اولیه، تناسب با رشد ۱۰ درصدی قیمت فروش محصولات تولیدی ندارد.

شرکت لوازم خانگی ما سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان فروش و سود خالص حدود ۵ میلیارد تومانی را به ثبت رسانده و این به واسطه کامل نبودن زنجیره قیمت‌گذاری است. فروش محصول با قیمت ثابت در طول سال باید منوط به تثبیت قیمت ورودی‌های مواد اولیه شرکت‌ها برای تولید باشد.

بازگشت به تولید یکی از اقدامات مثبت در حوزه رشد تولید محسوب می‌شود. در راستای بازگشت کارگاه‌های تولیدی راکد یا نیمه‌فعال به چرخه تولید، چه اقداماتی تدارک دیده شده و چه رویکردی برنامه‌ریزی شده است؟

شرکت لوله‌سازی عالم‌آرا به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ صنایع عمومی ‌تأمین به دلایل مختلف در طول سال‌ها توقف تولید را تجربه کرده است. این شرکت تولید لوله‌های (GRP) برای آبرسانی در شبکه‌های آب کشور را برعهده داشت. با انجام اقداماتی در راستای راه‌اندازی مجدد شرکت در سال ۱۴۰۱، با همت مدیران جوان و جهادی شرکت مذکور در سال ‌جاری احیا و خط تولید آن آغاز به‌کار کرد. شرکت دیگری در کرمانشاه با نام کاغذ غرب به دنبال جلسات متعدد با مدیران دستگاه‌های اجرایی این استان، پس از تعطیلی ۳۰ ساله و تشخیص عدم فعالیت در حوزه اشاره شده، با تغییر کاربری در قالب مجموعه دامداری و دامپروری فعالیت خود را در سال‌ جاری آغاز خواهد کرد. این شرکت در سال‌های گذشته بابت رد دیون دولت به سازمان تأمین‌اجتماعی واگذار شد که در گام ابتدایی، سال گذشته در ۲۰ هکتار زمین در اختیار این مجموعه، کشت و صنعت را آغاز و دامپروری را در سال ۱۴۰۲ با کمک مسئولان استانی ایجاد خواهیم کرد.

در حوزه مسئولیت اجتماعی چه اقدامات و فعالیت‌هایی در هلدینگ و شرکت‌های زیرمجموعه طرح، تدوین و اجرایی شده است؟

فعالیت در حوزه مسئولیت اجتماعی در این مجموعه اقتصادی و تولیدی مورد توجه ویژه است. دعوت از جوانان مناطقی که دامداری‌های ما در حال فعالیت است برای کسب آموزش‌های مختلف تخصصی و در صورت علاقه‌مندی آنان، جذب در این شرکت‌ها از جمله امورات مربوط حوزه مسئولیت اجتماعی به شمار می‌رود.

به عبارتی در پروژه‌ها از افراد بومی ‌مناطق بهره‌مند شده‌ایم. با راه‌اندازی پروژه‌های تولیدی در حوزه مناطق محروم، امکان به‌کارگیری حدود ۲۰۰ نفر از افراد دارای تحصیلات دانشگاهی و حتی با سطح تحصیلات پایین‌تر به عنوان تکنسین‌های کشاورزی و دامپزشک و نیروی کار معمولی وجود دارد. همچنین در حوزه آموزش نیروی انسانی مورد نیاز برای فعالیت در شرکت‌های زیرمجموعه برای افراد متقاضی فعالیت‌های را در دستور کار داریم. در این راستا با جذب افراد از مناطق محروم و تدوین دوره‌های آموزشی در شرکت‌های اصلی، چرخه تربیت نیروی کار ماهر و متخصص برای فعالیت در شرکت‌های فعال در همان مناطق انجام می‌دهیم.

کد خبر: 62491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =