خریداری کتاب‌های برگزیده جشنواره کاما توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران و دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی کاما با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده از سوی اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره گفت: با تصمیم نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کسانی که آثار آنها در زمره کتاب‌های برگزیده قرار گیرد کتاب آنها از سوی این نهاد خریداری خواهد شد.

منصور شادکام در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در خصوص کم و کیف این مهم گفت: قرار است کمیته‌ای در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تشکیل شود و کتاب‌های برگزیده را مورد بررسی قرار دهد. بسته به کیفیت محتوا و اثربخشی آن کتاب تصمیم گرفته می‌شود که از آن کتاب چند نسخه خریداری شود. اما آنچه که مدیران این سازمان به ما قول داده‌اند این است که این حمایت، شامل تمامی کتاب‌های برگزیده جشنواره کاما خواهد شد.

دبیر اجرایی جشنواره کاما در خصوص ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره تا پایان تیرماه گفت: طبق گزارش انجمن جامعه معلولان، تا کنون ۸۵ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که ۳۰ اثر برای معلولان و ۵۵ اثر توسط سایر افراد است که در حوزه معلولان کتاب منتشر کرده‌اند. از میان معلولان ۱۹ اثر متعلق به معلولان جسمی و حرکتی، ۹ اثر برای نابینایان و کم‌بینایان و دو اثر ارسالی از سوی ناشنوایان است.

شادکام با اشاره به اینکه جشنواره کاما یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های کشور در حوزه افراد معلولیت است، افزود: هدف این جشنواره معرفی نویسندگان، مترجمان، مصححان دارای معلولیت و تمامی پدیدآورندگان کتاب در حوزه افراد دارای معلولیت است و بنابراین وزارت ارشاد باید از آن به صورت مستقیم حمایت کند در حالی که متأسفانه حتی نماینده معاونت فرهنگی این وزارتخانه در جلسات شورای سیاستگذاری این جشنواره شرکت نمی‌کند و این مسأله نشان‌دهنده عدم توجه مدیران فرهنگی کشور به رویدادهای فرهنگی معلولان است.

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران گفت: تصمیم شورای سیاستگذاری بر این است که برخی ناشران به ویژه ناشران بخش خصوصی از ارسال آثاری که در حوزه معلولان منتشر کرده‌اند یا نویسنده آنها از افراد دارای معلولیت است، از شرکت در جشنواره خودداری می‌کنند.

شادکام در خصوص چرایی این امر گفت: برخی از این ناشران ده‌ها کتاب در حوزه معلولان در سال‌های اخیر منتشر کرده‌اند که کتاب‌های ارزشمندی هستند. اما به علت آنکه باید از هر نسخه دو کتاب را به جشنواره ارسال کنند این امر از نظر مالی و هزینه‌های سنگینی که چاپ کتاب دارد، برای آنها امکان‌پذیر نیست بنابراین به منظور تشویق و ترغیب ناشران برای شرکت در این دوره از جشنواره، با تصمیم اعضای شورای سیاستگذاری قرار شد کتاب‌های آنها پس از داوری و روشن شدن نتایج به آنها عودت داده شود.

دبیر اجرایی جشنواره کاما افزود: به گفته یکی از اعضای شورا برخی ناشران به علت آنکه بتوانند کتاب‌های خود را به فروش برسانند اعلام نمی‌کنند که محتوای آن در خصوص معلولان است یا نویسنده کتاب از افراد دارای معلولیت است که این امر خود نیاز به آسیب‌شناسی دارد. البته یکی از عوامل این مسأله به غیر از امتناع ناشران خود افراد دارای معلولیت هستند که از اشاره نوع معلولیت‌شان خودداری می‌کنند. این مسائل جملگی ناشی از نگرش منفی مردم جامعه نسبت به افراد دارای معلولیت و کم‌کاری رسانه‌های جمعی در این ارتباط است.

شادکام به جوایز در نظر گرفته شده برای افراد برگزیده و شایستگان تقدیر اشاره کرد و گفت: تمام تلاش ما آن است که از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم که جوایز اهدایی در شأن اعضای جامعه هدف معلولان کشور باشد. البته که اگر نهادهای دولتی که در حوزه مسائل فرهنگی بودجه دارند یا شبکه بانکی کشور و نهادهای خصوصی به کمک ما نیایند شرایط بسیار دشوار می‌شود.

وی افزود: براساس برآوردی که برای دومین دوره جشنواره کاما شده است این جشنواره بیش از ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و امیدواریم با نقش سازمان‌های مرتبط و اعضای شورای سیاستگذاری بتوانیم بودجه موردنیاز آن را تأمین کنیم. البته سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی که عضو شورای سیاستگذاری هستند، خود نقش پررنگی در این میان ایفا خواهند کرد. برای مثال، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، سالن مراسم اختتامیه، فیلم‌برداری و عکس‌برداری مراسم و میان وعده غذایی اختتامیه را بر عهده گرفته است که در جای خود بسیار ارزشمند است و یا نهاد کتابخانه‌ها به غیر از حمایت از ناشران و نویسندگان برگزیده برای خرید کتاب‌های آنها قرار است مبلغی را نیز به صورت نقدی به جشنواره کمک کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، مهلت ارسال آثار به جشنواره کاما (کتاب افراد معلول ایران) تا پایان مردادماه ۱۴۰۲ است و شورای سیاستگذاری به زودی، تمدید یا عدم تمدید مهلت ارسال آثار را اعلام خواهد کرد.

خریداری کتاب‌های برگزیده جشنواره کاما توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

کد خبر: 62534

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =