سود ۲.۸۸ هزار میلیارد تومانی ایرانول در سال ۱۴۰۱

طبق آمار منتشر شده شرکت نفت ایرانول با سرمایه اسمی ۲۰۰ میلیاردی در سال مالی ۱۴۰۱، با فروش ۶۰۳ هزار تن محصول موفق به کسب رتبه نخست فروش مقداری در صنعت روانکار شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از شرکت نفت ایرانول، عملکرد این شرکت در سال ۱۴۰۱ بهبود قابل ملاحظه‌ای را نسبت به دوره‌های مشابه قبلی نشان می‌دهد. در دوره‌ای که نرخ تورم محیط اقتصادی کشور در حدود ۵۰درصد گزارش شده است ، مدیریت واحد تجاری با اعمال سیاست‌های متعدد با هدف رشد درآمدها در کنار کنترل هزینه‌های تولیدی و غیر تولیدی ، ۲.۸۸ هزار میلیارد تومان سود خالص را برای سهامداران این شرکت مهیا کرده است که این عدد نشان دهنده جهش دو برابری سود خالص ایرانول است ( دو گام جلوتر از تورم ).

در مجمع عمومی سالانه این شرکت ۷۷ درصد سود هر سهم معادل ۱.۱۱۲ تومان به ازای هر سهم تقسیم شد. نسبت بازده دارایی‌ها و بازده حقوق صاحبان سهام که از شاخص‌های سود آوری مهم در تحلیل بنیادی تلقی می‌شوند ، به ترتیب ۵۷ درصد و ۹۳ درصد محاسبه شده‌اند که مبین رشد ۶۳ درصد و ۱۵درصدی نسبت به مقطع مقایسه‌ای است.

از جمله ریسک‌های پیرامون هر واحد اقتصادی میتوان به ریسک مالی و نقدینگی اشاره کرد. صورت جریان وجوه نقد پشت پرده اوضاع نقدینگی شرکت را نمایش می‌دهد. بررسی این صورت مالی خبر از مدیریت و کنترل مطلوب این ریسک در شرکت می‌دهد. وجوه نقد عملیاتی این شرکت بزرگ که مهمترین معیار نقدینگی تلقی می‌شود ، در دوره ۱۴۰۱ با ثبت جهش ۱۵۳درصدی ، به میزان ۱.۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و به ۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

ساختار سرمایه این شرکت از ۶۱ درصد حقوق مالکانه و ۳۹ درصد بدهی تشکیل شده و بر خلاف بسیاری از واحدهای بورسی، مدیریت شرکت به منظور تامین منابع مالی از ابزار بدهی که رابطه مستقیمی با ریسک مالی بیزینس دارد، کمتر استفاده کرده است.

مدیریت شرکت در بهار ۱۴۰۲ نیز عملکرد قابل قبولی داشته و ارزش درآمد های تجمیعی این شرکت در نخستین فصل دوره ۱۴۰۲ بالغ بر ۲.۷۸ هزار میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با شرکت‌های فعال در صنعت ، در رتبه دوم جای می‌گیرد.

عمده فروش محصولات شرکت در بازار داخل بوده و از مجموع ۱۱۰ هزار تن محصول فروخته شده ، ۷۴درصد آن در بازار داخل عرضه شده و از محل فروش این محصولات ، ۲.۱۶ هزار میلیارد تومان درآمد عاید شرکت شده است که نسبت به مقطع مقایسه‌ای ، جهش ۲۳۵ میلیارد تومانی را نشان می‌دهد.

در این مدت سه ماهه ، روغن موتور دیزلی بیشترین سهم را در سبد درآمد داخلی شرکت داشته است. حجم تولید این محصول افزایش ۴۴ درصد را ثبت کرده و با افزایش ۳.۷۱۰ متر مکعبی به ۱۲.۱۶۰ مترمکعب رسیده است. حجم فروش این محصول نیز رشد سنگینی ۷۰ درصد را ثبت کرده و با افزایش ۵.۱۰۰ متر مکعبی به ۱۲.۴۰۰ مترمکعب رسیده است. در سایه افزایش چشمگیر حجم فروش، درآمد فروش داخلی این محصول کلیدی نیز با پرش ۸۷ درصدی به ۴۰۲ میلیارد تومان رسیده است.

حجم تولید این محصول در خرداد ماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه مقایسه‌ای جهش سه برابری را نشان می‌دهد. حجم فروش خرداد ماه نیز ۵.۲۳۰ مترمکعب گزارش شده که نسبت به ماه مقایسه‌ای ، ۷۴ درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که این شرکت در فصل بهار با هدف افزایش رشد کیفیت محصولات و حفظ دارایی سهامداران دست به تعمیرات اساسی پالایشگاه زده است و قریب به یک ماه توقف تولید پالایشی داشته است.

کد خبر: 62547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =