محدودیت‌های اینترنت چه تاثیری روی کار رایتل داشت؟

محدودیت‌های اینترنتی که از مقطعی از سال ۱۴۰۱ اعمال شد روی فعالیت اپراتورهای تلفن همراه تاثیرات متعددی داشت و دراین میان رایتل نیز باتوجه به اینکه اپراتور دیتای کشور محسوب می‌شود به نسبت بیشتر در این دوره با چالش مواجه شد اما حال عضو هیات مدیره این اپراتور ارتباطی تاکید دارد که این شرکت بحران را پشت سر گذاشته و اکنون مصرف روزانه اینترنت مشترکان رایتل بیش از دو پتابایت است.

محمدصادق کریمی مهرآبادی، عضو هیات مدیره رایتل در گفتگو با آتیه‌آنلاین، درباره وضعیت این اپراتور تلفن همراه پس از اعمال محدودیت گفت: پس از محدودیت‌هایی که در برهه‌ای از سال گذشته روی اینترنت اعمال شد به‌طور طبیعی فضای فروش دیتا و دسترسی به اینترنت تاحدی تغییر کرد و مصرف دیتای مشترکان کم شده و برخی پلتفرم‌ها که به شدت پرمصرف بودند، مصرفشان محدود شد.

وی ادامه داد: همین موضوع باعث شد ترافیک اپراتورها کم شود که این اتفاق مختص یک اپراتور هم نبود و در میان تمامی عرضه‌کنندگان اینترنت ثابت و سیار تجربه شد. حال آنکه با توجه به اینکه رایتل اپراتوری است که بیشتر درآمد آن یعنی سهمی حدود ۸۰ درصد از درآمدش از فروش دیتا حاصل می‌شود و به عبارتی اپراتور دیتای کشور محسوب می‌شود، این امر تاثیر بیشتری روی درآمد آن داشت که البته از دیدگاهی دیگر این امر گویای آن است که ما تا چه اندازه جای رشد داریم چراکه بسیاری از سرویس‌ها مانند تماس صوتی و پیامک در حال جایگزینی با دیتا هستند و مشترکان می‌توانند با استفاده از اینترنت بسیاری از نرم‌افزارها را مورد استفاده قرار داده و به خدماتی مانند تماس تصویری دسترسی داشته باشند.

تاثیر محدودیت‌های اینترنتی بر درآمد رایتل

کریمی افزود: بر این اساس ما هم با توجه به اینکه عمده درآمدمان در حوزه دیتا بود در آغاز این محدودیت‌ها برای مقطعی یک تا دو ماهه با افت و کاهش جدی درآمدی مواجه شدیم و روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم اما پس از این مقطع چند اتفاق رخ داد که منجر به بالا رفتن مصرف دیتا در شبکه‌ها شد.

عضو هیات مدیره رایتل در تشریح مواردی که منجر به افزایش مصرف دیتا شده، گفت: اول آنکه پلتفرم‌های مختلف داخلی روی کار آمد و دیگر آنکه سرویس‌های جدیدی ارائه شد که این موارد در کنار هم توانستند تا حدی افت ترافیک را جبران کنند. حال نیز شرایط به سمتی رفته که برخی پلتفرم‌ها و نرم‌افزارهای داخلی در قیاس با قبل سهم قابل توجهی از ترافیک دیتا را به خود اختصاص داده‌اند و به‌طور مثال فعالیت VODها توسعه قابل توجهی پیدا کرده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ما نیز زیرساخت‌های خود را در لایه‌های هسته، شبکه و رادیو توسعه داده‌ایم. از سال گذشته تاکنون بخش عمده‌ای از آنتن‌های ما از حالت 3G به حالت LTE تبدیل شده است.

کریمی افزود: در نهایت شرایط به سمتی رفت که با ورود پلتفرم‌های جدید و افزایش مصرف و در عین حال اجرای عملیات توسعه‌ای، توانستیم ترافیک از دست رفته را بازگردانده و حتی به ترافیکی بالاتر از شهریورماه سال گذشته دست یابیم و حال نیز ترافیک ما بیش از شهریور سال قبل است و تنها DNA ترافیک تغییر کرده است.

عبور رایتل از بحران

عضو هیات مدیره رایتل تاکید کرد: تا قبل از شهریور ۱۴۰۱ بیش از ۸۰ درصد ترافیک ما خارجی بود اما اکنون حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد ترافیک داخلی و مابقی آن خارجی است که این امر فوایدی نیز برای کاربران به همراه دارد و باعث می‌شود هزینه کمتری بپردازند زیرا هزینه‌ای که برای ترافیک سایت‌های داخلی لحاظ می‌شود گاه یک سوم یا یک دوم است و گاه رایگان. از سوی دیگر در این شرایط مشترکان به دلیل اینکه ترافیک، داخلی است سرعت بالاتری را نیز تجربه می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه در نهایت با این تدابیر و شرایط رایتل از بحرانی که در مقطعی از سال گذشته برای آن ایجاد شده بود عبود کرده، افزود: اکنون مصرف روزانه دیتا در شبکه ما حدود ۲ پتابایت است. در واقع می‌توان گفت مشکلات ناشی از کاهش ترافیک با طرح‌های توسعه‌ای برطرف شده و بر اساس صورت‌های مالی رایتل، سال گذشته را نیز سودآور به پایان رساندیم.

کریمی در ادامه صحبت‌های خود نیز به برنامه‌های توسعه‌ای رایتل اشاره کرد و افزود: در فاز اول برنامه ما این است که تمام سایت‌ها را به LTE ارتقاء دهیم و به همین دلیل تمام تمرکز خود را روی این موضوع گذاشته‌ایم که تا شهریور ماه سال جاری تمام سایت‌های خود را به 4G یا نسل جدیدتر آن 4G+ تبدیل کنیم.

وی درباره ارائه خدمات 5G گفت: این فناوری هنوز در کشور ما در حال توسعه است. البته برخی اپراتورها به سمت ارائه خدمات نسل پنجم ارتباطی رفته‌اند اما با توجه به اینکه هنوز بسیاری از گوشی‌های تلفن همراه موجود در کشور قابلیت ارائه خدمات نسل پنج را ندارند ما به این سمت نرفتیم و تمرکز خود را بر روی خدماتی گذاشتیم که روی موبایل‌های مردم قابلیت دسترسی دارد. البته تا پایان سال جاری به سمت 5G هم خواهیم رفت که این موضوع را باید در دو سطح مورد توجه قرارداد. یکی لایه دسترسی عمومی به شبکه یا رادیو و دیگری لایه core یا هسته اپراتور.

وی ادامه داد: در زمینه هسته شبکه ما با ارتقاهایی که از سال گذشته روی شبکه خود آغاز کرده‌ایم طی چند ماه آینده، به آخرین نسخه خود ارتقاء پیدا می‌کند و ظرفیت آن به مراتب بیشتر خواهد شد و بدین ترتیب هم از نظر تکنولوژی قادر به ارائه خدمات 5G خواهیم بود و هم در چند نقطه آنتن‌های نسل ۵ را نیز نصب می‌کنیم اما شیوه کار ما به این شکل است که بر خلاف سایر اپراتورها که در ارائه خدمات به شیوه B2C (ارائه خدمت به مشتری نهایی) عمل کرده‌اند، ترجیح می‌دهیم این تکنولوژی را به سمت کارخانه‌ها و صنعت ببریم و ۵G را با صنعت کلید بزنیم.

کد خبر: 62592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =