تلاش ماهنامه «نسل مانا» انعکاس واقعیات موجود است

مدیر مسئول ماهنامه تخصصی نابینایان « نسل مانا » گفت: گفت: اگرچه یکی از لوازم خبرنگاری امانتداری و شجاعت است اما فضای آزاد و آزادی هم از دیگر لوازم مهم فعالیت خبری هستند.

امیر سرمدی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین گفت: نسل مانا زمانی متولد شد که ما با چالش جدی در حوزه رسانه‌ای جامعه نابینایان یا همان نیمه تعطیلی روزنامه ایران سپید مواجه شدیم. ایران سپید با ربع قرن سابقه، با بروز برخی مسائل و مزید بر علت شدن کرونا عملاً در سال ۱۳۹۹ تعطیل شد و بهانه فراهم کرد که ما به مدیران انجمن نابینایان ایران پیشنهاد راه‌اندازی نشریه تخصصی را ارائه کردیم و خوشبختانه مورد پذیرش قرار گرفت.

سرمدی گفت: در دی ماه همان سال به پشتوانه حامی مالی کار را کلید زدیم و نابینایان صاحب قلم در حوزه‌های متخلف را دعوت به همکاری کردیم و خوشبختانه تیم تحریریه منسجمی شکل گرفت و برای نخستین بار به صورت حرفه‌ای اقدام به انتشار ماهنامه کردیم.

او با اشاره به انتخاب اسم مانا برای ماهنامه الکترونیکی نابینایان ایران گفت: ماهنامه از دی‌ماه ۱۳۹۹ تا آذر ۱۴۰۰ به صورت الکترونیکی و صوتی منتشر شد و به موازی آن، بلافاصله اخذ مجوزها از ارشاد در دستور کار قرار گرفت و پروسه گرفتن مجوز، یکسال به طول انجامید.

سرمدی افزود: تاکنون ۱۹ شماره از این ماهنامه منتشر شده و با احتساب ۱۲ شماره‌ای که در قالب ماهنامه مانا منتشر می‌شد تا امروز ۳۱ شماره توسط تیم تحریریه ۲۰ نفره این ماهنامه تولید و منتشر شده است.

افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت کاغذ نسخه بریل ماهنامه

وی در پاسخ به پرسش چالش‌های پیش‌روی تولید و انتشار این ماهنامه گفت: یکی از چالش‌های جدی ما تأمین کاغذهای ماهنامه است‌. کاغذهای مورد استفاده در نسخه بریل ۱۲۰ گرمی هستند که متأسفانه هزینه آنها به نسبت آذرماه ۱۴۰۰، ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است، کاغذی که با بندی ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزارتومان خریداری می‌شد در حال حاضر با بندی بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خریداری می‌شود.

سرمدی با اشاره به نبود زیرساخت‌های چاپی گفت: ماهنامه در حال‌حاضر با حمایت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با چاپگرهای بریل موجود در استان یزد چاپ می‌شود، طبیعتاً اگر شرایطی فراهم شود که انجمن بتواند حداقل دو پرینتر با قریب یک میلیارد تومان خریداری کند از هزینه‌های انجمن برای انتشار ماهنامه کاسته می‌شود و در کنار چاپ آن، می‌توان با بریل‌کردن جزوات و کتاب‌های دانشجویان و چاپ و انتشار آنها به جامعه هدف کمک بسزایی کرد.

مدیر مسئول نسل مانا گفت: ماهنامه به صاحب امتیازی انجمن منتشر می‌شود و از آنجایی که تمام سازمان‌های مردم‌نهاد از جمله انجمن اجازه فعالیت اقتصادی ندارند و از سوی دیگر نیز نمی‌توانند از بودجه دولتی برخوردار شوند بنابراین انجمن‌ها همواره با یک پارادوکس این‌چنینی مواجه هستند و فارغ از اینکه حاکمیت‌ها تا چه حد اجازه رشد به سمن‌ها بدهند، در مجموع در شرایط کنونی نهادهای غیردولتی به دلیل نداشتن درآمد مستقل با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند.

توزیع در ۵۰ شهر و ۶۲ مرکز نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

سرمدی ادامه داد: تعطیلی روزنامه سپید ما را بر آن داشت که با انتشار نسل مانا با خط بریل خلاء پیش روی نابینایان از میان برداشته شود. خوشبختانه اکنون این ماهنامه در ۵۰ شهر ایران و ۶۲ مرکز نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور توزیع می‌شود. بخشی از مشترکان نیز به صورت شخصی برای خرید این ماهنامه اقدام کرده‌اند و به منازل آنها ارسال می‌شود، همچنین این ماهنامه در بین تمام سمن‌های فعال در حوزه نابینایان نیز توزیع می‌شود.

وی ضمن قدردانی از انجمن نابینایان ایران گفت: اعتماد انجمن به تیم تحریریه و پرهیز از محافظه‌کاری در تداوم فعالیت نسل مانا موثر بوده است و جا دارد قدردانی کنم که دست ما در تولید و انعکاس واقعی رویدادها و مسائل مبتلا به جامعه هدف باز گذاشته است.

سرمدی تأکید کرد: شاید زمانی که ما در یک رسانه دولتی مشغول به کار بودیم به هر حال چارچوب‌هایی وجود داشت اما در حال حاضر تا جایی که امکان داشته باشد تلاش ما بر این است که واقعیات موجود را منعکس کنیم و خوشبختانه همین رویکرد و سیاست رسانه‌ای، سبب جلب اعتماد و اقبال عمومی جامعه هدف شده است.

او گفت: توصیفم از ماهنامه نسل مانا «یک حس خوب» است و امیدواریم که بتواند به‌رغم تمام محدودیت‌ها پرقدرت به راه خود ادامه دهد. در صورت داشتن حامی می‌توانیم با راه‌اندازی نشریات اقماری و پایگاه خبری، ضمن انعکاس مسائل و مشکلات، مسئولان را به پاسخگویی مطالبات بحق جامعه هدف وادار کند.

گفت‌وگو: مهین داوری

کد خبر: 62600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =