تاکید مدیرکل تامین‌اجتماعی استان مرکزی بر لزوم اصلاح قانون مشاغل سخت و زیان‌آور

مدیرکل تامین‌اجتماعی استان مرکزی گفت: مقرر شده اصلاحاتی در قانون مشاغل سخت و زیان‌آور اعمال شود تا کارگرانی که کار آنها به معنای واقعی در زمره مشاغل سخت و زیان آور قرار دارد از مزیت‌های این قانون بهره‌مند شوند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل تامین‌اجتماعی استان مرکزی، علیرضا حسینی با اشاره به تصویب قانون مشاغل سخت و زیان‌آور از مهرماه سال ۱۳۸۰ بیان کرد: این قانون در راستای حمایت از کارگرانی که در فضای کار با شرایط نامناسبی از نظر فیزیکی و شیمیایی کار می‌کنند تصویب شده است، که به استناد این قانون تعداد قابل توجهی از کارگران مدعی هستند که شغل آنها در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور قرار دارد در حالی که در بسیاری از موارد، شغل آنها سخت و زیان‌آور نیست.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح قانون مشاغل سخت و زیان‌آور گفت: خوشبختانه در برنامه هفتم توسعه مقرر شده که اصلاحاتی در این قانون اعمال و ایرادهای آن برطرف شود تا کارگرانی که کار آنها به معنای واقعی در زمره مشاغل سخت و زیان آور قرار دارد از این مزیت، برابر قانون بهره‌مند شوند.

حسینی در ادامه گفت: براساس ماده ۳ این قانون کارفرمایان کارگاه‌های دایر که از تاریخ تصویب این آیین‌نامه تمام یا برخی از مشاغل آنها در کمیته‌های بدوی و تجدید نظر استانی یا شورای عالی حفاظت فنی، ‌سخت و زیان‌آور شناخته شده یا می‌شود، مکلفند ظرف دو سال از تاریخ ابلاغ تصمیم قطعی کمیته یا شورا حسب مورد، نسبت به ایمن‌سازی عوامل و شرایط محیط کار مطابق حد مجاز و استانداردهای مشخص شده در قانون کار و آیین‌نامه‌های مربوط (مصوب شورای عالی حفاظت فنی) و سایر قوانین موضوعه در این زمینه اقدام و صفت سخت و زیان‌آوری را از کارگاه حذف کنند.

وی بیان کرد: به استناد این ماده قانونی وزارت‌خانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی مکلفند کارگاه‌هایی که مشاغل آنها سخت و زیان‌آور شناخته شده است یا طبق این آیین‌نامه سخت و زیان آور تعیین می‌شود را پس از گذشت مهلت مقرر در این ماده بازدید کرده و نتیجه را کتبا به کمیته بدوی استان گزارش کنند.

مدیرکل تامین اجتماعی استان مرکزی گفت: براساس ماده‌ ۴ همین قانون کارفرمایان مکلفند شاغلین کارهای سخت و زیان آور را حداقل سالی یکبار به منظور آگاهی از روند سلامتی و تشخیص بهنگام بیماری و پیشگیری از فرسایش جسمی و روحی، توسط مراکز بهداشتی و درمانی مورد معاینه قرار داده و نتیجه را در پرونده‌های مربوط ضبط و یک نسخه از آن را به سازمان تأمین‌اجتماعی ارائه کنند. بدیهی است به استناد تبصره این ماده قانونی تغییر شغل بیمه شده که در معرض فرسایش جسمی و روحی ناشی از اشتغال در کارهای سخت و زیان‌آور باشد براساس مقررات پیش‌بینی شده در قانون کار صورت می‌گیرد.

حسینی با تاکید بر صیانت از نیروی کار گفت: برای قرار گرفتن قانون مشاغل سخت و زیان‌آور در ریل اصلی و خارج نشدن از مسیر تعیین شده باید کارفرمایان شرایط فضای کار را به گونه‌ای در راستای صیانت از نیروی انسانی و کارگران بهبود بخشند تا صفت سخت و زیان‌آوری از آن برداشته شود. بخشنامه‌ای به سازمان تامین اجتماعی واصل شده است که بر اساس آن اگر کارگری در محیط سخت و زیان‌آور بواسطه بیماری حرفه‌ای از کار افتاده شود می‌توان تمامی مستمری که مادام‌العمر به او پرداخت می‌شود را از کارفرما مطالبه کرد.

کد خبر: 62621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =