جامعه تحت پوشش تأمین اجتماعی حدود ۲ میلیون نفر بزرگتر شد

جدیدترین داده‌های آماری حاکی است هر ۲۶ ثانیه یک نفر به جمع بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی اضافه می‌شود و این روند ظرف ۲ سال اخیر در دوره تصدی دولت سیزدهم، رشد حدود ۲ میلیون نفری افراد بیمه‌شده جدید و توسعه چتر بیمه‌ای بزرگترین نهاد بیمه‌ای کشور را موجب شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، اصل ۲۹ قانون اساسی در تاکید بر گسترش و تعمیم بیمه‌های اجتماعی به همه اقشار جامعه، رسالت سازمان تأمین اجتماعی در پوشش بیمه‌ای گروه‌های مختلف شاغل، ضرورت و نیاز افراد جامعه به بیمه‌های اجتماعی و حمایت‌های ناشی از آن، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و تدوین طرح‌های مختلف بیمه‌ای، بستر جذب گسترده این حجم از بیمه‌شدگان جدید تأمین اجتماعی را فراهم آورده است.

افزایش یک میلیون و ۹۲۰ هزار نفر به جمع جامعه بزرگ تأمین اجتماعی با پوشش ۵۳ درصدی افراد جامعه، بیانگر رشد چشمگیر جمعیت بیمه‌های اجتماعی در این سازمان و سطح کشور در راستای تحقق سیاست‌های کلان حوزه تأمین اجتماعی است.

تأمین اجتماعی برای ایفای تعهدات و ماندگاری نیازمند تأمین منابع است

به همین منظور حمیدرضا نائب خسروشاهی، کارشناس بیمه‌های اجتماعی و رئیس شعبه پنجم تأمین اجتماعی تبریز در گفت‌وگو با آتیه آنلاین درباره آخرین آمارها در زمینه افزایش شمار بیمه‌شدگان و تأثیر این روند افزایشی در فعالیت‌های موثر سازمان برای ارائه خدمات مطلوب‌تر به افراد تحت پوشش افزود: براساس آمار و ارقام منتشر شده در هر ۲۶ ثانیه یک بیمه‌شده به تعداد بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی در قالب طرح‌های مختلف اضافه می‌شود.

او ادامه داد: تأمین اجتماعی به عنوان یک سازمان اقتصادی با برون‌دادهای اجتماعی برای ایفای تعهدات، پویایی و ماندگاری نیازمند تأمین منابع از طریق افزایش تعداد بیمه‌شدگان و سرمایه‌گذاری است. از آنجا که پایداری منابع سازمان به این موضوعات بستگی دارد، بخش بزرگی از درآمدها و منابع تأمین اجتماعی از طریق وصول حق بیمه تأمین می‌شود.

برای دستیابی به پایداری در حوزه مستمری‌ها، نیازمند گسترش افراد تحت پوشش هستیم

کارشناس بیمه‌های اجتماعی افزود: به دلیل تغییرات جمعیتی کشور، روند رو به افزایش تعهدات و مستمری‌های حوزه بازنشستگان، ازکارافتادگان، بازماندگان و به‌ویژه مستمری‌بگیران را شاهد هستیم که این موضوع تعادل منابع و مصارف را تحت تاثیر قرار داده است.

او بیان کرد: برای عبور از این مرحله و دستیابی به پایداری در حوزه مستمری‌ها، نیازمند گسترش افراد تحت پوشش و به عبارتی رشد بیمه‌شدگان هستیم، زیرا این مسأله به طور دقیق منطبق بر ماده یک قانون تأمین اجتماعی است و موضوع گسترش بیمه‌های اجتماعی را تسریع می‌کند. ضمن اینکه این موضوع از تکالیف و وظایف ذاتی سازمان به‌شمار می‌رود و این نهاد بیمه‌گر می‌تواند پایداری و ماندگاری منابع خود را به عنوان حق‌الناس به بهترین شیوه برای ذینفعان ایفا کند.

تسهیل در جذب نیروی کار با تغییر در قوانین تأمین اجتماعی

خسروشاهی گفت: اکنون با توجه به شرایط اقتصادی، جذب بیمه‌شدگان اجباری در قالب کارگاه‌های تولیدی و صنعتی با چالش‌هایی مواجه شده و این در شرایطی است که صنایع و واحدهای اقتصادی در استان‌های صنعتی به دنبال نیروی کار هستند. شاید تغییر و بازنگری در قوانین کار و تأمین اجتماعی در صنایع بتواند در قالب بیمه‌شدگان اجباری، جذب نیروی کار را تسهیل کند. در کنار این موضوع جذب افراد فاقد پوشش و خدمات بیمه‌ای مانند زنان خانه‌دار، دانشجویان و افراد بدون شغل، دارای اهمیت است.

رئیس شعبه پنجم تأمین اجتماعی تبریز افزود: در این راستا با اقدامات تأمین اجتماعی در زمینه پوشش بیمه‌ای و گسترش ارائه خدمات به افراد بدون بیمه بسیار موثر بوده و از یک جنبه، تأمین پایداری منابع سازمان و دریافت خدمات گسترده افراد بیمه‌شده جدید را به دنبال دارد.

او بیان کرد: اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی به عنوان یکی از طرح‌های موفق سازمان برای ایفای تعهدات در قبال افراد بیمه‌شده جدید و بهره‌مندی آنان از خدمات این نهاد بیمه‌گر را شامل می‌شود.

کد خبر: 62702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =