محدودیت در واردات کالاهای مورد نیاز منجر به پدیده قاچاق می‌شود

رئیس اولین دوره مجمع عالی واردات معتقد است: چنانچه کالایی مورد نیاز مردم باشد ایجاد محدودیت و ممنوعیت در واردات آن منجر به واردات آن کالا از طریق قاچاق خواهد شد.

محمدحسین برخوردار در گفتگو با آتیه‌آنلاین، گفت: بازار نیاز دارد به هر شکل ممکن کالای مورد نیاز مردم را تامین کرده و در اختیار آنها قرار دهد و چنانچه این اتفاق رخ ندهد در حوزه‌های مختلف از لوازم خانگی گرفته تا لوازم آرایشی و بهداشتی و غیره، فضا برای اجناس قاچاق مهیا می‌شود.

وی ادامه داد: حتی برای تامین دارو نیز اگرچه در سطح کشور تولید دارو وضعیت مناسبی پیدا کرده اما در موارد متعدد نیاز به واردات مواد اولیه وجود دارد و چنانچه این اتفاق رخ ندهد شاهد بروز مشکلاتی خواهیم بود.

برخوردار افزود: البته در بحث واردات یک موضوع تاثیرگذار دیگر نیز نرخ ارز است که توانایی مردم و مشتریان برای دسترسی به کالای خارجی را تعیین می‌کند. زمانیکه قیمت دلار با روندی صعودی مواجه شده و بالا می‌رود طبیعی است بخشی از تقاضا برای کالاهای وارداتی نیز به دلیل بالا رفتن قیمت آنها محدود می‌شود.

این فعال اقتصادی همچنین به شکل گیری مجمع واردات در سالیان گذشته اشاره کرد و گفت: در مقطعی از زمان این مجمع با این انگیزه شکل گرفت که تولید داخل جای واردات را بگیرد که بر این اساس در برخی زمینه‌ها نیز موفقیت‌هایی حاصل شد و به‌طور مثال در حوزه لوازم خانگی به سمت تولید محصولات با کیفیت گام برداشتیم و موارد دیگری مانند مواد غذایی و مکمل‌های دارویی نیز در برنامه قرار داشت اما بعدها با مشکلات ارزی مواجه شدیم و موانعی بر سر این راه ایجاد شد.

اولین رئیس مجمع واردات ادامه داد: البته همان طور که اشاره شد بحث قدرت خرید و کیفیت مد نظر را هم باید درنظر داشت و به این نکته نیز اندیشید که آیا محصولات داخلی می‌توانند جایگزین محصولات خارجی شوند.

وی در پاسخ به سئوالی درباره تاثیرات کاهش واردات در مثبت شدن تراز تجاری گفت: در تراز تجاری نیز باید این نکته را مدنظر داشت که نیازهای اساسی مردم در هر صورت باید تامین شود و چنانچه دولت بر مثبت شدن تراز تجاری هم تاکید دارد باید در نظر داشته باشد که در هر شرایطی لازم است واردات کالاهای اساسی انجام شده و تسریع شود. حال ممکن است واردات برخی کالاهای غیر اساسی را بتوان محدود کرد اما در هر صورت نیاز است واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه تسریع شود.

این کارشناس در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز به موضوع نرخ ارز اشاره کرد و گفت: مدتی است نرخ ارز در محدوده‌ای بین ۴۸ تا ۵۰ هزار تومان در نوسان است و در کل نیز تاثیر تغییرات نرخ ارز روی شاخص‌های اقتصادی قابل بررسی است. اما در نهایت تاکید ما بر این است که در روند واردات این نکات مورد توجه قرار گیرد که اولا مردم قدرت خرید داشته باشند و ثانیا مشاغل از بین نروند. اکنون نیز آمارهای گمرک و سایر نهادهای رسمی می‌تواند مرجعی مناسب برای برررسی وضعیت واردات در سال‌های گذشته باشد.

کد خبر: 62783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =