جذب بیمه‌شدگان جدید صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان در دولت سیزدهم

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر که از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرده اکنون حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به‌عنوان جمعیت فعال و غیرفعال تحت‌پوشش و حمایت این صندوق هستند که در دولت سیزدهم نیز برای جذب بیمه‌شدگان جدید اقداماتی اثربخش صورت گرفته است.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس داده‌های آماری در ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم ۵۷۸ هزار بیمه شده در این صندوق نوپا جذب شده است تا برای توسعه پوشش بیمه‌ای و ارائه خدمات به این گروه‌ها از سوی صندوق بیمه اجتماعی برنامه‌ریزی اساسی انجام شود.

جذب ۵۷۸ هزار نفر بیمه شده جدید که ۴۱ درصد از جامعه زنان و ۵۹ درصد را مردان تشکیل می‌دهند در دولت سیزدهم اجرایی شده است و این موضوع مسیر و افق روشنی را برای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان فراهم کرده است.

هدف اصلی این صندوق توجه به بیش از ۳۰ میلیون نفر از عشایر، کشاورزان و روستاییان کشور به شمار می‌رود که در صورت افزایش سالانه رقم بودجه‌ای این صندوق، امکان بهره‌مندی افراد بیشتر از خدمات آن فراهم خواهد شد. همانگونه که در دولت سیزدهم نگاه‌ها به سمت حمایت بیشتر از صندوق‌های بیمه‌ای و توجه به خدمات‌رسانی بهتر جامعه هدف است، افزایش ۷۰ درصدی سهم بودجه این صندوق، دستیابی به اهدف کوتاه‌مدت و بلندمدت آن را به دنبال دارد.

یکی از سیاست‌ها و برنامه‌های تحولی دولت توجه ویژه به معیشت روستاییان و عشایر است که به همین منظور صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان نیز اهدافی همچون افزایش سطح کمی و کیفی خدمات قابل ارائه به بیمه‌شدگان تحت پوشش و جلب رضایتمندی آنها را هدف‌گذاری کرده است.

شرایط بهره‌مندی کشاورزان و روستاییان از بیمه اجتماعی

براساس برنامه‌ریزی‌های صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، برای افراد ۱۸ تا ۵۰ سال از نیروهای مولد در عرصه اقتصادی به ویژه در میان کشاورزان، روستاییان و عشایر، امکان بیمه‌شدن در صندوق فراهم شده است.

بنابراین هشت سطح پرداختی برای بیمه‌شدگان جدید در راستای دریافت خدمات مطلوب از این صندوق تعریف و تعیین شده تا افراد بیمه‌شده براساس خواسته خود بتوانند از خدمات بهره‌مند شوند.

در سطح یک این خدمات، بیمه شده در سال گذشته با پرداخت ۵۰ هزار تومان در ماه و دولت با سهم ۲ برابری نسبت به فرد امکان بهره‌مندی از خدمات این صندوق را دارد. در این سطح بیمه‌ای دولت به عنوان کارفرما به ازای فرد بیمه شده ۱۰۰ هزار تومان به صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر پرداخت خواهد کرد.

سهم پرداختی فرد بیمه شده در سطح دو ۵۷ هزار تومان اما سهم دولت برای این گروه ۱۱۵ هزار تومان است که البته این سطوح ادامه دارد تا سطح هشت که بالاترین سطح درآمدی است که برای این گروه پرداختی بیمه توسط فرد ۱۳۳ هزار تومان و سهم دولت ۲۶۶ هزار تومان خواهد بود.

جذب بیمه‌شدگان در دولت سیزدهم برابر با چهار سال دولت‌های قبل است

نگاه دولت سیزدهم و اقدامات صندوق به جامعه کشاورزان، روستاییان و عشایر به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که با هدایت صندوق به سمتی افقی روشن در راستای جذب افراد جدید و ارائه خدمات به این گروه‌ها تلاش جدی تاکنون صورت گرفته است.

در این راستا بیت‌الله برقراری، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: بر اساس قوانین بالادستی مربوط به صندوق، تکالیف حداکثری برای این نهاد بیمه‌ای تعریف شده است. به همین دلیل در سال گذشته جذب بیمه‌شدگان در این صندوق بسیار خوب و موفق پیش رفت و تحقق بخش بزرگی از هدف‌گذاری این حوزه را به‌دنبال داشت.

برقراری ادامه داد: از زمان استقرار دولت مردمی سیزدهم در حدود ۲ سال گذشته، بیش از ۵۷۸ هزار بیمه‌شده جدید تحت‌پوشش این صندوق قرار گرفتند که این میزان در مقام مقایسه برابر با چهار سال جذب صندوق در دولت‌های قبل است.

او اضافه کرد: در واقع جذب این میزان بیمه‌شده جدید صندوق در سال‌ها و دولت‌های گذشته بی‌سابقه بود. در دولت‌های گذشته حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار بیمه‌شده جدید جذب صندوق شده‌اند، اما خروجی اقدامات ما در طول سال‌های اخیر آماری فراتر از این را نشان می‌دهد. پوشش جذبی در مدت اشاره ‌شده برای اولین‌بار در وضعیت حداکثری قرار گرفت و داده‌های آماری این مدت تأییدکننده این مسئله است.

برقراری بیان کرد: ادامه روند کنونی در حوزه اقدامات توسعه‌ای صندوق بیمه اجتماعی همچنان در قالب «قرارگاه کرامت» دنبال می‌شود. در این قرارگاه مقرر شد تا با یک اقدام تحولی و جهادی طی یک‌ سال، یک میلیون نفر بیمه‌شده جدید جذب صندوق شوند.

جذب حداکثری جامعه هدف به عنوان تکلیف صندوق

برقراری تقویت صندوق، جذب حداکثری جامعه هدف، گسترش افراد تحت‌پوشش به‌ویژه در حوزه‌های توسعه بیمه، گسترش رفاه بین جامعه هدف و ایجاد بسترهای رشد اقتصادی به روش سرمایه‌گذاری از محل دریافت حق‌بیمه افراد و سهم دولت از تکالیف اصلی و اساسی صندوق به‌شمار می‌آید.

به گفته وی، ‌ بر اساس برنامه‌ریزی‌ها در ارتباط با جامعه هدف صندوق، هدف‌گذاری جذب بیشتر بیمه‌شده جدید از سال گذشته از اولویت‌های مهم و قابل‌ دستیابی این نهاد بیمه‌ای محسوب می‌شود. این موضوع با برنامه‌ریزی متناسب با ظرفیت‌های جامعه و صندوق و با بهره‌مندی از سیاست‌های درست قابلیت تحقق دارد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گفت: در دو سال گذشته تحولات بزرگی در صندوق شکل گرفت که بخش زیادی از این اقدامات برای نخستین‌بار در طول فعالیت ۱۷ساله این نهاد بیمه‌گر بود و جذب ۳۱۸ هزار و ۸۹۵ نفر بیمه‌شده جدید با نرخ رشد ۲۸ درصد در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ از جمله آن‌هاست. ضریب پشتیبانی بیمه‌شدگان به بازنشستگان این صندوق ۱۰ به یک است که مطلوبیت بالایی به‌همراه دارد.

او افزود: افزایش بیمه‌شدگان جدید در جامعه روستایی، عشایر و کشاورزان، مانعی برای شکل‌گیری و بروز فقر سالمندی در لایه‌های جوامع روستایی و کم‌درآمد است. این بخش از جامعه با وجود سن بالا و چالش‌های مربوط به بیمه درمان، به‌طور عمده با مشکلات جدی در معیشت و تأمین هزینه‌های خود روبه‌رو هستند.

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته کشاورزان، روستاییان و عشایر امکان بهره‌مندی از خدمات این صندوق را دارند بنابراین باید ضمن ترغیب این جامعه هدف مسیری را باید فراهم کرد که امکان تأمین منابع صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و ارائه خدمات به این گروه‌های تحت پوشش فراهم شود.

کد خبر: 62844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =