از رشد ۲ میلیون بیمه‌شده تا تسویه بدهی ۱۰۶ هزار میلیارد تومانی بانکی

استقرار دولت سیزدهم در مرداد ۱۴۰۰، سازمان تأمین اجتماعی را به سمت تحولات اثربخشی در راستای ارائه خدمات مطلوب‌تر به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران هدایت کرد. پس از تشکیل دولت، هدف‌گذاری کلان تأمین اجتماعی در قالب هشت برنامه راهبردی و عملکردی دنبال شد.

به گزارش آتیه آنلاین، در این مدت رایزنی و تحقق تأدیه ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ از محل واگذاری سهام شرکت‌های با وضعیت مطلوب، افزایش سقف تسهیلات بازنشستگان، افزایش پوشش بیمه‌ای برای حدود ۲ میلیون نفر، تسویه ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی سازمان به سیستم بانکی و افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران پیگیری و محقق شد.

سازمان تأمین اجتماعی در ۲ سال اخیر فعالیت، اقدامات عملیاتی دیگری همچون بزرگ‌ترین افزایش سرمایه تاریخ نظام بانکداری کشور در بانک رفاه کارگران، هوشمندسازی با هدف کاهش مداخلات انسانی در فرآیندهای ارائه خدمات با افزایش خدمات غیرحضوری به ۵۷ خدمت و مراجعه سالانه ۱۶۰ میلیون موردی به سامانه خدمات الکترونیک، حمایت از فضای کسب‌وکار با اجرای طرح بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان، افزایش سقف بیمه تکمیلی با تقبل سهم ۵۰ درصدی از سوی سازمان، اجرای طرح کرامت رضوی، رونمایی از تارنمای تأمین در راستای ارتقاء شفافیت عملکرد و حمایت از بیمه‌شدگان خاص را در این دولت هدف‌گذاری و اجرایی کرد.

هشت راهبرد از زمان استقرار دولت سیزدهم

تأمین اجتماعی در این دولت با استمرار رویکردهای اصلاحی و تحولی، تدوین هشت راهبرد کلان برای عبور از چالش‌ها و اصلاح کژکارکردی‌های موجود را در دستور کار قرار داد که برخی از آنها شامل «توسعه پوشش بیمه‌ای»، «اصلاح و ساماندهی صندوق با رویکرد توانمندسازی و پایداری منابع»، «توسعه کمی و کیفی خدمات بیمه‌ای و درمانی» و «هوشمندسازی تأمین اجتماعی» است.

همچنین در این دوره مدیریتی با آگاهی نسبت به اینکه سازمان تأمین‌اجتماعی باید نقش حاکمیتی خود را در حوزه‌های مختلف اقتصادی ایفا کند، با تمرکز بر روی افزایش تولید و سود و حفظ ارزش دارایی‌های سازمان، در شستا نیز ۱۲ راهبرد کلان اقتصادی طراحی و دنبال شد.

از ابتدای استقرار دولت و تیم مدیریتی تأمین اجتماعی با تمرکز بر مسائل و چالش‌های اصلی، راهبردهای مدیریتی برای حل مسائل کلان سازمان و حکمرانی تأمین اجتماعی تدوین شد. در این راستا تلاش سازمان بر تصمیم‌سازی و اقدامات درست در مسیر تحول، تحقق عدالت و ارتقاء سطح اعتماد و رضایتمندی مردم بنا نهاده شد.

براساس داده‌های آماری اکنون ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از شاغلان تحت‌پوشش صندوق‌های بیمه‌ای هستند که بیشترین افراد شاغل با جمعیت ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری در بخش بیمه اجباری و حدود ۵ میلیون نفر نیز بیمه‌شدگان اختیاری سازمان تأمین اجتماعی به شمار می‌روند.

داده‌های بخش اشتغال حاکی است، مجموع شاغلان رسمی و غیررسمی کشور ۲۳ میلیون نفر هستند که تنها ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تحت‌پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار دارند و حدود ۵ میلیون نفر از این مزیت برخوردار نیستند، به همین منظور یکی از وظایف اصلی و راهبردی سازمان تأمین‌اجتماعی پوشش بیمه‌ای این افراد است.

افزایش حدود ۲ میلیون نفر به شمار بیمه‌شدگان

در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پوشش بیمه‌های اجتماعی از ۲۰ درصد جمعیت ۳۵ میلیونی پیش از انقلاب به ۷۳ درصد جمعیت ۸۵ میلیون نفری فعلی کشور رسیده و به این علت رشد چتر بیمه‌های اجتماعی را باید دستارود مهم بیش از چهار دهه اخیر محسوب کرد.

سازمان تأمین‌اجتماعی از زمان ابلاغ سیاست‌های کلان تأمین اجتماعی، در راستای اجرای بندهایی از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم استقرار نظام جامع و فراگیر تأمین‌اجتماعی و همچنین حمایت از خانواده و توسعه خانواده‌محوری، با اجرای طرح‌هایی نظیر بیمه فراگیر خانواده ایرانی، بیش از یک میلیون و ۹۲۰ هزار نفر بیمه‌شده جدید جذب کرده است که این تعداد تقریباً معادل تعداد ورودی ۶ سال گذشته دولت قبلی است. از این طریق علاوه بر فراگیر کردن پوشش بیمه‌ای، ماهانه مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان به منابع پایدار سازمان اضافه می‌شود.

یکی از طرح‌های بزرگی که این سازمان برای توسعه پوشش بیمه‌ای از بین جامعه حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجو و ۱۲ میلیون زن خانه‌دار در طول سال‌های گذشته به اجرا گذاشته، طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی است. با اجرای طرح مذکور، در بخش بیمه زنان خانه‌دار ۲۸۴ هزار و ۸۶۲ نفر و در حوزه بیمه دانشجویی ۶۲ هزار و ۳۲ نفر به جمع بیمه‌شدگان این سازمان افزوده شد.

تأمین اجتماعی یکی دیگر از اولویت‌های برنامه‌های خود در این دولت را تحت پوشش قرار دادن افراد بدون بیمه در جامعه مانند پزشکان، امدادگران، دامپزشکان و شاغلان پلتفرمی قرار داد که جمعیتی بالغ بر ۹ میلیون نفر را شامل می‌شوند.

ابلاغ سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی در ۲۱ فروردین ۱۴۰۱

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کلی و مصوّب تأمین اجتماعی را روز ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ برای اقدام به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.

بر اساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی و در اجرای بند «ج – ۱» الزامات تحقق سیاست‌های کلی نظام، قوه مجریه موظف است با کمک مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و با بسیج دستگاههای مسئول، برنامه جامع تحقق این سیاست‌ها را شامل تقدیم لوایح، تصویب مقررات و اقدامات اجرایی لازم، در مدت شش ماه ارائه کند.

ایجاد رفاه عمومی، برطرف ساختن فقر و محرومیت، حمایت از اقشار و گروه‌های هدف خدمات اجتماعی از جمله بی‌سرپرستان، از کارافتادگان، معلولان و سالمندان و آنچه از اهداف رفاه و تأمین اجتماعی که در اصول ۳، ۲۱، ۲۸، ۲۹، ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی آمده است، اقتضاء می‌کند نظامی کارآمد، توانمندساز، عدالت‌بنیان، کرامت‌بخش و جامع برای تأمین اجتماعی همگان که برگرفته از الگوهای اسلامی- ایرانی و مبتنی بر نظام اداری کارآمد، حذف تشکیلات غیر ضرور و رفع تبعیض‌های ناروا و بهره‌گیری از مشارکت‌های مردمی باشد، طراحی و اجرا شود و ترتیبات زیر در آن رعایت شود.

سازمان تأمین اجتماعی نیز در راستای تحقق و اجرایی کردن سیاست‌های کلان حوزه تأمین اجتماعی، بلافاصله بعد از ابلاغ این سیاست‌ها، دبیرخانه دائمی پیگیری سیاست‌ها را شامل کارگروه‌های اجرایی و علمی و پژوهشی تشکیل داد. همچنین در راستای تحقق سیاست‌های کلان حوزه رفاه و تأمین اجتماعی، استفاده از ظرفیت‌ها و تجربیات انباشته مدیران و کارشناسان این بخش‌ها به عنوان اولویت سازمان تأمین اجتماعی مطرح شد.

در قالب دبیرخانه دائمی پیگیری این سیاست‌های رفاه و تأمین اجتماعی همینطور، بررسی اصلاحات ساختاری و پارامتریک و اقدامات مدیریتی مناسب و ظرفیت‌های مغفول مانده در دستور کار قرار گرفت. این دبیرخانه با تجهیز و تجمیع دانش و تجربیات همه کارشناسان این حوزه و نیز شناسایی و ریشه‌یابی مشکلات و چالش‌های حوزه بیمه‌های اجتماعی براساس تدابیر ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، در طراحی و تدوین طرح‌ها و لوایح کلانی که برای اجرای کامل این سیاست‌ها مورد نیاز است، مشارکتی فعال داشت.

افزایش سقف تسهیلات بازنشستگان

بازه زمانی ۲ سال اخیر، اقدامات رفاهی در چارچوب ارتقاء خدمات به بازنشستگان را نظیر تقویت بیمه تکمیلی آنان با افزایش ۸۰ درصدی سطح تعهدات درمانی و افزایش ۱۲۰ درصدی سهم سازمان در حق بیمه ۶ میلیون نفر با هزینه سالانه حدود چهار هزار میلیارد تومان، آغاز دوباره اعزام رایگان بازنشستگان به سفرهای زیارتی، حذف فرانشیر خدمات بستری بیمه‌شدگان با بیش از ۶۵ سال سن در مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی و افزایش رقم وام قرض‌الحسنه بازنشستگان به مبلغ ۲۰ میلیون تومان را به دنبال داشته است.

پیش از دولت سیزدهم میزان تسهیلات بازنشستگان مبلغ ۵ میلیون تومان بود که در این دولت در سه مرحله از پنج به هشت میلیون تومان در سال ۱۴۰۰، از هشت به ۱۲ میلیون تومان در سال گذشته و از ۱۲ به ۲۰ میلیون تومان در سال‌جاری افزایش یافت. در سال ۱۴۰۱ براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته ۲۲۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر از این تسهیلات بهره‌مند و امسال این تسهیلات به بیش از ۴۰۰ هزار نفر افراد اعطا می‌شود.

تقبل ۵۰ درصد سهم بیمه تکمیلی از سوی تأمین اجتماعی

پیش از استقرار دولت سیزدهم تقریباً سهم مشارکت سازمان در بخش بیمه تکمیلی بازنشستگان حدود ۲۳ هزار تومان بود که قرارداد آن توسط کانون بازنشستگی منعقد می‌شد، اما براساس آخرین قرارداد این بیمه ویژه مستمری‌بگیران با افزایش سهم ۸۰ درصدی تعهدات، اکنون ۲۰۵ هزار تومان لحاظ برآورد می‌شود. با توجه به رشد ۱۲۰ درصدی سهم تأمین اجتماعی در حوزه بیمه تکمیلی نسبت به سال قبل، مبلغ ۱۰۲ هزار ۵۰۰ تومان قرارداد مذکور را این سازمان تقبل کرده است.

اجرای طرح کرامت رضوی پس از ۲ سال وقفه

با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا طرح کرامت رضوی در حوزه سفرهای زیارتی جامعه بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی به مدت ۲ سال با وقفه مواجه شد که در این دولت با نگاه خاص به بازنشستگان و مستمری‌بگیران، طرح اشاره شده دوباره برای این گروه از ذینفعان سازمان اجرایی شد. در این راستا سال گذشته بیش از ۵۰ هزار نفر از جامعه بازنشسته و مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی به سفر معنوی و زیارتی مشهد مقدس اعزام شدند.

اجرای طرح کرامت رضوی در سال‌جاری نیز با آغاز ثبت‌نام از طریق کانون‌های بازنشستگان در همه شهرستان‌ها به صورت غیرحضوری انجام و بازنشستگان به صورت رایگان از خدمات این سفر بهره‌مند می‌شوند.

تأدیه ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی تأمین اجتماعی به سیستم بانکی

تأمین اجتماعی در سنوات گذشته، با ١٠۶ هزار میلیارد تومان بدهکارترین مجموعه به سیستم بانکی کشور بود. برقراری تعامل مثبت این سازمان با دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی و تأدیه ١٧٠ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ و راهبری و کنترل منابع در دوره جدید مدیریتی، زمینه تسویه بدهی این سازمان به سیستم بانکی کشور را فراهم آورد. بر اساس اعلام تأمین اجتماعی، این تسویه علاوه بر آثار کلان اقتصادی بسیار، صرفه‌جویی و جلوگیری از خسارت سالانه حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان، هزینه و سود بانکی برای این سازمان رقم زد. در این بازه زمانی نیز علاوه بر استقراض بی‌رویه و شکل‌گیری ناترازی‌های بانکی، در قالب افزایش سرمایه بانک رفاه کارگران حدود ۴۶ هزار میلیارد تومان از کنار این فرصت به نظام بانکی برای سرمایه‌گذاری و آتیه بیمه‌شدگان تزریق شد.

تأمین اجتماعی با توجه به اقدامات انجام شده در سال‌جاری تاکنون هیچ رقمی از بانک رفاه کارگران برای انجام تعهدات و پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران دریافت نکرده و ماهانه بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان تعهد را بدون استقراض انجام می‌دهد.

دریافت ۲۵۰ هزار میلیارد تومان بابت تأدیه بدهی دولت به سازمان

با توجه به اینکه سازمان تأمین اجتماعی بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بابت انباشت سهم تعهدات بیمه‌شدگان از دولت طلب دارد، در مدت ۲ سال فعالیت دولت، همکاری خوبی برای پرداخت این بدهی‌ها از سوی دولت انجام شد.

تاکنون در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات تأمین‌اجتماعی پرداخت شده است که در سال‌جاری نیز با پرداخت۷۰ هزار میلیارد تومان، مجموع مطالبات دریافتی تأمین‌اجتماعی از دولت سیزدهم به رقم بی‌سابقه ۲۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

با استفاده از منابعی که از این طریق در اختیار سازمان قرار گرفت، تسویه تمام بدهی بانکی تأمین‌اجتماعی با رقمی حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان و افزایش سرمایه ۴۶ هزار میلیارد تومان بانک رفاه کارگران انجام شد. با این اقدامات علاوه بر خروج سازمان از حالت بدهکاری بانکی، از خسارات ۲۵ هزار میلیارد تومانی هزینه سالانه سود تسهیلات نیز جلوگیری شد.

توسعه خدمات تأمین اجتماعی هوشمند

یکی از راهبردهای اساسی تأمین اجتماعی در دوره جدید مدیریتی، هوشمندسازی تأمین‌اجتماعی بود و این سازمان در این راستا از اولین دستگاه‌های برای پیوستن به پنجره واحد خدمات الکترونیک دولت محسوب شد. با توجه به ضرورت ارائه همه خدمات به‌صورت غیرحضوری و الکترونیکی به بیمه‌شدگان، در دوره‌های گذشته طرح ۳۰۷۰ اجرایی شد و اکنون ۳۰ خدمت غیرحضوری به ۴۷ مورد و تعداد خدمات هوشمند و غیرحضوری به ۵۷ سرویس الکترونیکی رسیده است.

در این راستا در سال گذشته ۱۶۰ میلیون بار مراجعه در حوزه بیمه‌ای به سامانه خدمات الکترونیکی صورت گرفت که از این تعداد ۴۴ میلیون خدمت مورد نیاز دریافت شد. این نشان می‌دهد مردم از مراجعه به درگاه‌های الکترونیکی و دریافت خدمات به‌صورت الکترونیکی استقبال می‌کنند و خدمات هم به آن‌ها ارائه می‌شود.

با توجه به ارائه هفت میلیون و ۵۰۰ هزار مشاوره تلفنی به بیمه‌شدگان از طریق سامانه ۱۴۲۰ در سال گذشته، سامانه هوشمند پاسخگویی در قالب چت هوشمند به‌زودی رونمایی خواهد شد.

رونمایی از تارنمای تأمین اجتماعی برای شفافیت عملکرد

تارنمای «تأمین ‌نما» نیز در سال ۱۴۰۲ با هدف ارتقای شفافیت و دسترسی همگانی به اطلاعات و آمارهای تأمین‌اجتماعی و با محوریت ارائه شفاف اطلاعات در زمینه جامعه تحت‌پوشش و نیز تعداد و هزینه‌های خدمات متنوع بیمه‌ای و درمانی به بیمه‌شدگان و بازنشستگان سازمان، در نشانی tamin-nama.ir در دسترس عموم قرار گرفت.

از ابتدای فعالیت دوره مدیریتی جدید سازمان تأمین‌اجتماعی در دولت سیزدهم، سه مفهوم «تحول، عدالت و اعتماد» مطرح شد که ایجاد تحول را منوط به تحقق عدالت و اعتماد عنوان می‌کند. البته ایجاد شفافیت با تأثیر مستقیم بر عدالت و افزایش اعتماد و سرمایه اجتماعی در این راستا مورد توجه سازمان تأمین اجتماعی عنوان شده که رونمایی از این تارنما به همین دلیل است.

با توجه به اینکه تأمین‌اجتماعی، سازمان اعداد و ارقام بزرگ است و بسیاری از اعداد و ارقام عملکردی این سازمان ازجمله تعداد مخاطبان، حجم خدمات و ارقام گردش مالی، در هیچ نهاد دیگری سابقه و نظیر ندارد، اعداد و ارقامی که در سامانه تأمین‌نما در معرض دید عموم مردم قرار گرفته است، ارزش برآوردی خدمات ارائه شده توسط سازمان تأمین‌اجتماعی را نشان می‌دهد.

افزایش قابل توجه حقوق بازنشستگان در ۲ سال اخیر

در سال اول فعالیت دولت سیزدهم افزایش ۵۷ درصدی حداقل مستمری بازنشستگان و افزایش ۳۸ درصد به اضافه ۵۵۰ هزار تومان سایر سطوح اجرایی شد. برای سال‌جاری نیز افزایش ۲۷ درصدی برای حداقل‌بگیران و ۲۱ درصد به اضافه ۲۵۰ هزار تومان برای سایر سطوح تصویب شد که تأمین اجتماعی تاکنون همه تعهدات خود را در قبال مستمری‌بگیران به خوبی و در موعد مقرر انجام داده‌ است.

حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی بر اساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی پس از تصویب در هیأت وزیران اعلام می‌شود که براساس داده‌های آماری، اکنون ماهانه ۳۸ هزار میلیارد تومان و سالانه بیش از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان برای تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت در این سازمان هزینه می‌شود.

اجرای طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

سازمان تأمین اجتماعی با تحت پوشش داشتن چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر، موضوع متناسب‌سازی حقوق آنان را در این دولت پیگیری کرد و اخیراً نیز سازمان برنامه و بودجه نیز بر انجام کامل متناسب‌سازی توسط این سازمان تاکید داشت.

معیشت مستمری‌بگیران با بهره‌مندی از اجرای متناسب‌سازی حقوق آنان از سال ۱۳۹۹ مورد توجه قرار گرفت که یک بار در انتهای آن سال متناسب‌سازی در حقوق بازنشستگان اتفاق افتاد و یک بار هم در سال ۱۴۰۰ که موضوع باقی‌مانده متناسب‌سازی طی ۲ مرحله رقم خورد که بار مالی بسیار زیادی به همراه داشت. به همین منظور پرداخت ۲۵درصد مابه‌التفاوت متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران در راستای تکمیل متناسب‌سازی و افزایش سالانه مستمری‌ها در احکام بازنشستگان سال‌جاری اعمال شد.

بر اساس بند (ب) ماده (۱۲) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، سازمان تأمین‌اجتماعی باید مطابق قوانین مربوطه در طول اجرای قانون برنامه، حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران را متناسب‌سازی کند که این سازمان در اجرای ماده قانونی فوق، طی سال‌های ۱۳۹۹ و۱۴۰۰، ۷۵ درصد متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران خود را اجرا کرد. مبنای متناسب‌سازی، رساندن مستمری فعلی فرد به نسبت اولین مستمری به حداقل دستمزد همان سال بود.

۲۵ درصد مابقی نیز در سال‌جاری و همزمان با افزایش سالانه مستمری‌ها در احکام بازنشستگان اعمال شده و در عمل، متناسب‌سازی کامل بازنشستگان تأمین اجتماعی صورت گرفته و از ابتدای سال جاری به تمام مشمولان در حال پرداخت است.

حمایت‌های دولت از بیمه‌شدگان خاص

حمایت از بیمه‌شدگان خاص یکی از اقداماتی بود که در سال ۱۴۰۱ در دولت سیزدهم اجرایی شد تا از این طریق از افراد بدون کارفرما حمایت بیمه‌ای شود.

در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بند «ز» تبصره ۱۷ آمده که در اجرای ماده (۲۹) قانون الحاق بخشی از مقررات مالی دولت و بند «ت» ماده (۲) قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر ساماندهی و پایداری صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی و کاهش وابستگی آنها به بودجه عمومی، ساماندهی معافیت‌های بیمه‌ای کارگران دارای کارفرما و بیمه‌شدگان بدون کارفرما انجام ‌می‌شود.

بند «ز» تبصره (۱۷) بیشتر درباره معافیت‌های بیمه‌ای بیمه‌شدگان بدون کارفرما است و براساس این بند همه بیمه‌شدگان خاص با ۱۲ گروه شامل رانندگان، زنان سرپرست ‌خانوار، مددجویان، کارکنان مراکز توانبخشی، مربیان مهدکودک، زنبورداران، صیادان، قالیبافان، باربران و خادمان مساجد دهک‌بندی شدند.

این گروه‌های تعیین شده براساس دهک‌بندی از معافیت‌های بیمه‌ای طبق دهک‌ها استفاده خواهند کرد و طبق تدوین آیین‌نامه اجرایی توسط سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پس از تصویب هیأت وزیران به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.

براساس آمار سازمان تأمین‌اجتماعی حدود چهار میلیون نفر بیمه‌شده خاص اعم از قالیبافان، بیمه مساجد، بیمه هنرمندان، بیمه صیادان و... از خدمات این سازمان بهره‌مند هستند که به موجب قانون حق بیمه سهم کارفرمایی آنها توسط دولت پرداخت می‌شود.

بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان

با توجه به فعالیت یک میلیون ۳۰۰ هزار کارگاه فعال به عنوان شرکای اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی و بدهی بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومانی آنان به این سازمان، در سال‌جاری طرح بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان از ابتدای خرداد تا پایان مرداد اجرایی شد.

از آنجا که ممکن است برخی از این کارگاه‌های فعال بخش تولیدی و اقتصادی و حوزه کسب‌وکار برای پرداخت حق بیمه کارگران خود با مشکل مواجه باشند، بخشودگی کامل یا بخشی از این طرح، خروج کارفرمایان و کارگاه‌های مشکل‌دار از این وضعیت را به دنبال دارد.

براساس آمارهای موجود تاکنون بیش از ۲۶ هزار و ۶۰۰ کارفرما برای مشارکت در اجرای طرح بخشودگی جرایم بیمه‌ای و بهره‌مندی از مزایای آن به شعب سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کرده‌ و حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان آورده مالی برای سازمان ثبت شده است.

کد خبر: 62916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =