همه چیز درباره برنامه کاربردی «تأمین‌ من»

برنامه کاربردی خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی با عنوان «تأمین‌ من» در دو نسخه (Android) و (PWA)، بیستم تیرماه سال گذشته همزمان با هفته تأمین‌اجتماعی از سوی این سازمان منتشر شد و اکنون یک ‌سال است این برنامه کاربردی در اختیار مخاطبان سازمان تأمین اجتماعی قرار دارد که به نوعی می‌توان گفت جزو بهترین خدمات سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شود. درباره این اپلیکیشن، ظرفیت‌ها و امکاناتی که در اختیار کاربران گذاشته و روند توسعه‌ای که در پیش دارد با رییس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی گفت‌وگویی انجام دادیم.

دامون خدابنده درباره ضرورت راه‌اندازی این اپلیکیشن گفت: «‌افزایش درگاه‌های ارائه خدمات غیرحضوری به ‌منظور تسهیل ارائه خدمات و افزایش دسترسی خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی برای مخاطبان، از مهمترین اهداف راهبردی سازمان است.»
او افزود: « به منظور استفاده از فناوری‌های روز از یک‌سو و همچنین جلوگیری از گسترش برخی اپلیکیشن‌های غیرمجاز که با سوءاستفاده از نام سازمان، به‌ صورت غیرمجاز و بعضاً با دریافت هزینه از مخاطبان، به ارائه برخی خدمات غیرمطمئن اقدام کرده بودند و به‌ منظور جلوگیری از تضییع حقوق مخاطبان و ایجاد امنیت خاطر برای ذی‌نفعان گسترده سازمان، این برنامه طراحی و پیاده‌سازی شد.»

امکان دریافت ۴۹ خدمت
رییس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی با بیان اینکه تمام بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و کارفرمایان می‌توانند به صورت کاملاً رایگان با مراجعه به نشانی
(hamrah.tamin.ir) و دریافت برنامه کاربردی مذکور، از ۴۹ خدمت ارائه شده در این سامانه از جمله مشاهده و اعتراض به سوابق بیمه‌پردازی، سوابق تلفیقی، درخواست انواع کمک‌هزینه‌های کوتاه‌مدت، هدیه ازدواج، انعقاد قرارداد بیمه دانشجویان، مشاهده خدمات درمانی، نمایش احکام و فیش حقوقی مستمری‌بگیران، خدمات کارفرمایی و... استفاده کنند، گفت: «‌این نرم‌افزار در دو نسخه برای دانلود بر روی گوشی‌های هوشمند با سیستم عامل اندروید و نیز استفاده به‌ صورت وب‌اپلیکیشن به نشانی (hamrah.tamin.ir/pwa) طراحی شده و در دسترس قرار گرفته است.»
خدابنده ادامه داد: «‌نسخه وب اپلیکیشن «تأمین‌ من»، نیازی به دانلود یا به‌روزرسانی ندارد و کاربران می‌توانند با مراجعه به نشانی‌های اعلام شده، در هر زمان از خدمات قابل ارائه، استفاده و بهره‌برداری کنند.»

رشد کمّی سرویس‌های ارائه‌شده
او در ادامه به نگارش‌های منتشر شده این نرم‌افزار اشاره و گفت: «‌با توجه به مدت زمان حدود ۱۱ ماه از انتشار اولین نگارش و در راستای افزایش خدمات غیرحضوری، تسهیل ارائه خدمات غیرحضوری و افزایش دسترس‌پذیری خدمات سازمان برای مخاطبان، تاکنون پنج نگارش دیگر از این برنامه منتشر شده و تعداد خدمات از ۳۰ به ۴۹ خدمت ارتقا یافته است. در این مدت سرویس‌ها نیز از نظر تعداد بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است.»
رییس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی در ادامه لیست ریز خدمات ارائه شده در برنامه کاربردی «تأمین‌ من» را به تفکیک نوع خدمت اینگونه اعلام کرد: «‌در حال حاضر در بخش «خدمات بیمه‌ای»، مشاهده سوابق (شامل سابقه به تفکیک سال و سوابق تلفیقی)، اعلام سابقه به مؤسسات، اعتراض به سوابق ناموجود، مشاهده عناوین شغلی، درخواست غرامت دستمزد ایام بیماری، درخواست کمک‌هزینه بارداری، درخواست کمک‌هزینه اروتز پروتز، درخواست هدیه ازدواج، مشاهده بازرسی‌های انجام شده توسط سازمان، نحوه محاسبه مبلغ مستمری بازنشستگی، مشاهده لیست قراردادهای اختیاری بر اساس وضعیت قرارداد با امکان ویرایش و لغو قرارداد - پرداخت حق‌بیمه، انعقاد قرارداد بیمه زنان خانه‌دار و دختران، سرویس ارسال درخواست کمک‌هزینه مراسم ترحیم، سرویس امکان مشاهده و ثبت افراد تبعی توسط بیمه شده اصلی در حساب کاربری، گواهی اشتغال به تحصیل، انعقاد قرارداد و پرداخت حق‌بیمه اختیاری، انعقاد قرارداد بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد در دسترس قرار دارد.»
خدابنده افزود: «‌در بخش «خدمات درمانی» امکان استعلام وضعیت حمایت درمانی، مشاهده نسخ الکترونیک (نسخ بیمه شده اصلی و افراد تبعی) و کد پیگیری وجود دارد.» او خدمات ارائه شده در بخش «کارفرمایی (سرویس کارگاه‌ها)» را نیز به این شرح اعلام کرد و گفت: «‌مشاهده لیست کارگاه‌های کارفرما به همراه پیش‌نمایش عملیات مربوط به کارگاه و مشاهده لیست کارکنان، مشاهده مکاتبات و ابلاغ‌های انجام شده توسط سازمان، استعلام بدهی کارگاه، مشاهده جزییات محاسبه گردش حساب بدهی، مدیریت بدهی، سرویس تکمیل اطلاعات کارفرمایی از طریق منوی کارفرمایان برای اشخاص حقیقی و حقوقی، سرویس مشاهده پیمان‌های واگذارنده، سرویس نامنویسی غیرحضوری بیمه شده توسط کارفرما، سرویس ثبت درخواست استفاده از خدمات غیرحضوری توسط کارفرما، سرویس بدهی قطعی موضوع ماده (۱۶) کارفرما، سرویس مشاهده و اعتراض به گزارش‌های بازرسی‌های کارگاهی، سرویس پیگیری اعتراض‌های مربوط به ابلاغ، معرفی نماینده اشخاص حقوقی توسط کارفرما و ارائه مفاصاحساب ماده (۳۸) از این جمله است.»
رییس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: «‌در بخش «خدمات مستمری‌بگیران» نیز مشاهده فیش حقوقی، مشاهده حکم صدور گواهی حقوق، درخواست گواهی کسر اقساط معوق، استعلام وضعیت مستمری، درخواست تعهدنامه فرزندان دختر، درخواست برقراری مستمری توسط بازماندگان و درخواست برقراری مستمری بازنشستگی امکان‌پذیر است.»
به گفته خدابنده، در بخش «کارتابل» دو امکان درخواست‌های من (کارتابل پیگیری درخواست‌ها، اطلاع از نتیجه اقدامات و...)‌، صندوق شخصی من (فضایی برای نگهداری و اشتراک گذاری اسناد و مکاتبات) و در بخش «پروفایل کاربردی» نیز امکان انجام تغییر شماره تلفن همراه، استعلام اطلاعات هویتی و شماره تأمین‌اجتماعی، استعلام ارتباط فعال، اعلام و ثبت شماره حساب بانکی و نمایش و ثبت افراد تبعی در پروفایل کاربری میسر شد.

۱۶ خدمت دیگر در راه است
او در بخش دیگری از سخنانش، فهرست خدماتی که در نگارش‌های آتی در برنامه کاربردی «تأمین‌ من» ارائه خواهد شد را نیز برشمرد و گفت: «‌در نگارش‌های آتی ۱۶ خدمت شامل انعقاد و پرداخت قرارداد تکمیل سوابق بیمه کسری از ماه، درخواست بخشودگی جرائم کارفرمایان، مشاهده فرم‌های مبانی محاسباتی، صدور مفاصاحساب واگذارندگان، ثبت درخواست تقسیط بدهی و پرداخت بدهی به صورت آنلاین، مکاتبات غیرحضوری کارفرمایان با شعبه، دریافت گواهی پرداخت حق‌بیمه ساختمانی، پرونده «الکترونیک من»، لیست بازپرداخت‌های هزینه‌های درمانی، مشاهده تأییدیه‌های دریافتی از مراجع پزشکی، درخواست برقراری مستمری ازکارافتادگی، محاسبه خرید خدمت سربازی، ثبت درخواست کمیسیون پزشکی، درخواست برقراری و ابطال کفالت، ثبت درخواست تسهیلات ویژه مستمری‌بگیران و ارسال لیست حق‌بیمه به نرم‌افزار افزوده خواهد شد.»

بیش از ۱.۸ میلیون نصب
رییس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی همچنین آمار کاربران و میزان رضایتمندی از برنامه را اعلام کرد و گفت: «‌تاکنون بیش از ۱.۸ میلیون نصب بر روی تلفن همراه کاربران دارای سیستم عامل (Android) انجام شده است. به طور متوسط در هر روز بیش از ۴ هزار نصب انجام شده و در این مدت کاربران بیش از ۹ میلیون‌بار به سامانه مراجعه و از امکانات سامانه بهره‌مند شده‌اند که نشان از استقبال عموم مردم از این برنامه کاربردی است.»
خدابنده ادامه داد: «‌در نسخه (PWA) نیز تاکنون افزون بر ۲۰۰ هزار کاربر، از برنامه استفاده کرده‌اند و بیش از ۶۰۰ هزار ورود موفق به ثبت رسیده است. بر اساس بازخوردهای دریافتی بیش از ۸۶ درصد کاربران، از برنامه رضایت داشته‌اند.»

نحوه استفاده از اپلیکیشن
او نحوه استفاده از برنامه را توضیح داد و گفت: «‌برای استفاده از این برنامه؛ دارا بودن حساب کاربری در سامانه خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی یا پنجره واحد خدمات دولت هوشمند الزامی است و در صورت نداشتن حساب کاربری، استفاده‌کننده می‌بایست پس از ثبت‌نام و اخذ نام کاربری، مجدداً وارد برنامه «تأمین‌ من» شود.»
رییس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: «‌ورود به موبایل اپلیکیشن «تأمین‌ من» به دو روش امکان‌پذیر است. ‌نخست، ورود با حساب کاربری سامانه خدمات غیرحضوری است. به منظور ورود از طریق حساب کاربری سامانه خدمات غیرحضوری لازم است در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی (es.tamin.ir) ثبت‌نام و اگر از قبل در سامانه مذکور دارای حساب کاربری هستید کافی است کد ملی به همراه کلمه عبور خود را وارد کنید. چنانچه دارای حساب کاربری نیستید بر روی دکمه ثبت‌نام کلیک کنید.»
خدابنده افزود: «‌روش دوم ورود از طریق پنجره واحد خدمات دولت هوشمند است. به منظور ورود از طریق حساب کاربری در سامانه پنجره واحد خدمات دولت هوشمند بر روی گزینه «ورود از طریق ایران من» کلیک کنید.»

نحوه استعلام بدون ورود به اپ
او با اشاره به چگونگی استعلام حمایت‌های درمان بدون ورود به اپلیکیشن گفت: «‌سرویس استعلام حمایت‌های درمانی بدون ورود به اپلیکیشن نیز قابل بهره‌برداری است. بدین منظور در صفحه ورود بر روی منوی استعلام حمایت‌های درمانی کلیک و با وارد کردن کد ملی می‌توانید وضعیت استحقاق درمان را بررسی کنید.»
رییس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی در تشریح برنامه‌های آتی برای این نرم‌افزار گفت: «‌با توجه به استقبال و رضایتمندی مخاطبان و بازخوردهای دریافتی از کاربران، برنامه‌ریزی‌های لازم به منظور ارتقای سامانه و تداوم توسعه در راستای افزایش دسترس‌پذیری به خدمات غیرحضوری با اضافه شدن بیش از ۱۰ سرویس دیگر از جمله درخواست خرید خدمت سربازی، تقسیط و پرداخت بدهی و... در دستور کار این سازمان قرار دارد.» خدابنده ادامه داد: «‌اقدامات لازم به‌ منظور جلوگیری از فعالیت سایر اپلیکیشن‌های غیرمجاز نیز با همکاری نهادهای ذی‌ربط انجام شده و پیگیری‌های مداوم، در حال انجام است. بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و کارفرمایان در صورت داشتن سؤال و ابهام می‌توانند موضوع را از طریق سامانه ۱۴۲۰ به سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کنند.»

دسترسی به ۵۷ خدمت
او وضعیت ارائه خدمت و جزییات ارتقای سامانه خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی (طرح ۳۰۷۰) را نیز اعلام کرد و گفت: «‌در راستای اجرای تعهدات دولت الکترونیک و به منظور کاهش مراجعات حضوری به مراکز اجرایی، افزایش رضایتمندی ذی‌نفعان سازمان ارائه خدمات به صورت غیرحضوری از سال ۹۹ در دستور کار این مرکز قرار گرفت و تاکنون ۵۷ خدمت برای بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و کارفرمایان در سامانه ارائه خدمات غیرحضوری به نشانی (es.tamin.ir) راه‌اندازی شده و در حال بهره‌برداری است.» رییس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: «‌در بخش «بیمه‌شدگان» ارائه خدمات سابقه، پرداخت هدیه ازدواج، نامنویسی غیرحضوری افراد تبعی توسط بیمه شده، درخواست غیرحضوری تکمیل سوابق، انعقاد قرارداد و دریافت برخط بیمه اختیاری، پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری برای بیمه‌شدگان اجباری دارای تست کرونا مثبت به صورت غیرحضوری، سرویس غیرحضوری احتساب سوابق دوران خدمت سربازی، انعقاد قرارداد و دریافت برخط بیمه حرف و مشاغل آزاد، درخواست غیرحضوری کمیسیون پزشکی، پرداخت غیرحضوری کمک‌هزینه مراسم ترحیم، بیمه بیکاری غیرحضوری، اخذ غیرحضوری درخواست کفالت و بازرسی، درخواست عکس از سامانه نامنویسی پرداخت غیرحضوری حق‌بیمه کسری از ماه (ریال) (مجموع مبلغ بدهی)، اخذ غیرحضوری کمک‌هزینه اروتز و پروتز، نامنویسی غیرحضوری بیمه شده اصلی، اعتراض به سابقه دارای کسری کارکرد یا اعتراض به سوابق ناموجود، مشاهده و ثبت افراد تبعی توسط بیمه شده اصلی، درخواست برقراری و ابطال کفالت، پرداخت حق‌بیمه کارگران ساختمانی (تعداد درخواست)‌، انعقاد قرارداد بیمه دانشجویی و پرداخت حق‌بیمه، انعقاد قرارداد زنان خانه‌دار و دختران و پرداخت حق‌بیمه، اعلام کد مجوز استعلام اشتغال به تحصیل، مشاهده تأییدیه‌های دریافتی از مراجع پزشکی به صورت غیرحضوری در سامانه در دسترس است.»
خدابنده ادامه داد: «‌در بخش «کارفرمایان» نیز ابلاغ الکترونیک - جایگزینی سامانه خدمات غیرحضوری، ابلاغ مفاصاحساب به واگذارنده و پیمانکار، ابلاغ مفاصاحساب به واگذارنده و پیمانکار، اخذ غیرحضوری تعهدنامه و حذف ابلاغ غیرالکترونیک، امکان مشاهده جزییات محاسبات و گردش حساب بدهی‌ها، دریافت غیرحضوری اعتراض کارفرما و تعیین و اعلام زمان رسیدگی، اخذ الکترونیکی درخواست و صدور هوشمند و ابلاغ مفاصاحساب، ارتقای سامانه دریافت لیست و ارائه میز کار و امکانات کنترلی به کارفرما برای اصلاح لیست قبل از ارسال (یک‌ماهه فروردین‌ماه)، حذف کاغذ از درآمد (سامانه مکاتبات الکترونیک)، امکان تقسیط غیرحضوری و نظام‌مند بدهی‌ها، حق‌بیمه پروانه ساختمانی، ارتباط با شهرداری‌ها (تهران و سایر شهرها در دست اقدام)، تعداد پرداخت‌ها، لیست هوشمند حق‌بیمه، سرویس اعتراض به بازرسی توسط کارفرما و بیمه شده، سرویس ابلاغ الکترونیک، درخواست بخشودگی جرائم، مشاهده مکاتبات و ابلاغ‌های انجام شده توسط سازمان، بازرسی دفاتر قانونی، تعهدنامه بازرسی دفاتر قانونی، نامنویسی بیمه شده توسط کارفرما، درخواست رسیدگی به بدهی قطعی موضوع ماده (۱۶) آیین‌نامه هیأت‌ها، ایجاد امکان تکمیل اطلاعات کارفرمایی اشخاص حقوقی، ثبت درخواست تقسیط بدهی کارگاه در دسترس است.»
او با اشاره به خدمات ارائه شده در بخش «مستمری‌بگیران» گفت: «‌برقراری غیرحضوری مستمری بازماندگان، اخذ تعهدنامه و تکمیل اطلاعات فرزندان اناث بازماندگان، ثبت هوشمند خاتمه کفالت فرزندان اناث مستمری‌بگیران (به علت ازدواج)، برقراری مستمری ازکارافتادگی، ارتقاء و بهبود برقراری غیرحضوری مستمری بازنشستگی، استعلام وضعیت دریافت مستمری و بیمه شده، مشاهده فیش و حکم مستمری‌بگیران، درخواست گواهی حقوق، ثبت درخواست گواهی کسر اقساط معوق، ارسال نامه ترک کار و ثبت درخواست تسهیلات به مستمری‌بگیران از جمله خدمات در دسترس برای استفاده مستمری‌بگیران است.»
رییس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: «امکان اعلام شماره حساب بانکی توسط بیمه شده- مستمری‌بگیران، امکان پرداخت برخط و احتساب آنی واریزی در حساب بیمه شده - کارفرما نیز از طریق سامانه خدمات غیرحضوری امکان‌پذیر است.»

۷ سرویس دیگر در آینده
خدابنده درباره سرویس‌های جدید غیرحضوری هم گفت که علاوه بر ۵۷ خدمت عملیاتی، هفت سرویس غیرحضوری جدید به شرح عناوین ذیل در حال پیاده‌سازی هستند: «‌ثبت درخواست برقراری مستمری کار با اشعه، درخواست برقراری بازنشستگی بر اساس ماده (۶۵) تأمین‌اجتماعی، درخواست کارفرما مبنی بر اجرای ماده (۶۶) قانون (اعلام خسارات موضوع ماده (۶۶) قانون تأمین‌اجتماعی به کارفرما)، درخواست تشکیل پرونده مطالباتی کارگاه‌های حقیقی، درخواست ارسال قرارداد (کارفرما)، درخواست غیرحضوری حوادث ناشی از کار، درخواست معاینات پزشکی
غیرحضوری. او ادامه داد: «‌همچنین با توجه به بند «ج» تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ مبنی بر هوشمندسازی ۲۰ درصد خدمات، بهبود و توسعه خدمات، عدم دریافت مستندات و اخذ اطلاعات از سازمان‌ها و ارگان‌های متولی اطلاعات نیز در دستور کار این مرکز قرار دارد که از جمله خدمات قابل بهبود می‌توان به ثبت درخواست حذف و اضافه بیمه تکمیلی مستمری‌بگیران، ثبت درخواست حذف و اضافه بیمه عمر مستمری‌بگیران، ثبت درخواست نقل‌وانتقال حق‌بیمه از سازمان به سایر صندوق‌ها و بالعکس و پرداخت حق‌بیمه عوارض کارفرمایی کارگاه‌های ساختمانی در کل کشور اشاره کرد.»

کد خبر: 62935

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =