۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 63034
پارک در محل خودروی معلولان ممنوع

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب سازی کشور گفت: پارک در محل پارک خودروهای جانبازان و معلولان ممنوع است و پلیس باید خودروهای متخلف را اعمال قانون کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، غلامرضا رضایی‌فر افزود: به وفور تابلوی پارک ویژه افراد دارای معلولیت در اماکن نصب می شود اما قریب به اتفاق شاهد هستیم که خودروهای عادی این فضاها را اشغال کرده اند و برخوردی با آنها انجام نمی شود.

وی ادامه داد: اگر پرسنل نیروی انتظامی در مقطعی به صورت ویژه با این تخلف برخورد کنند و در کنار آن تبلیغاتی هم انجام شود، به تدریج رعایت حقوق افراد دارای معلولیت و عدم توقف در محل پارک خودروی آنها تبدیل به فرهنگ می‌شود.

او از پلیس درخواست کرد که این امر را به صورت جدی‌تر دنبال کند و تاکید کرد: برای مناسب‌سازی به لحاظ قانون مشکل نداریم اما در اجرای قانون باید توجه بیشتری شود.


مناسب‌سازی جزو حقوق شهروندی است

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور ادامه داد: بحث تردد و عبور و مرور فقط مربوط به معلولان نیست بلکه حق شهروندی و برابری فرصت دسترسی همه افراد به امکانات است.

رضایی‌فر با تاکید براینکه مناسب سازی جزو حقوق شهروندی است، گفت: اگر در مناسب‌سازی معابر مشکلی وجود داشته باشد نه تنها فرد دارای معلولیت بلکه سالمند نیز دچار مشکل می‌شود. اگر خودرویی در پیاده‌رو پارک شده باشد حتی فردی را که مشکل جسمی هم نداشته باشد، دچار مشکل می‌کند.

مناسب‌سازی به لحاظ قانون چیزی کم ندارد

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور گفت: مناسب‌سازی به لحاظ قانون چیزی کم ندارد؛ ماده‌های ۴ و ۵ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت بر مناسب‌سازی تاکید کرده و شهرداری را مکلف به صدور پروانه احداث و بازسازی و پایان کار برای تمام ساختمان‌ها و اماکن عمومی با کاربری عمومی کرده است.

رضایی‌فر افزود: براساس ماده ۵ این قانون نیز وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور و شهرداری‌ها مکلفند حسب مورد نسبت به مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری تمام پایانه‌ها، ایستگاه‌ها، تاسیسات سامانه‌ها و ناوگان حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری، دسترس‌پذیری سامانه های حمل و نقل عمومی برای دسترسی منطبق با قوانین داخلی و استانداردهای بین المللی افراد ددارای معلولیت اقدام کنند.

شهرداری سامانه مناسب‌سازی فعال کند

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور گفت: یکی از آیتم‌هایی که در جلسه ستاد مناسب‌سازی کشور دیده شده تا در شهرداری انجام شود، فعال‌سازی سامانه اطلاع رسانی و دریافت شکایات مردمی در خصوص مشکلات مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری معابر و محیط شهری و اقدام در جهت رفع موانع موجود است.

رضایی‌فر گفت: اکنون سامانه معبر ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ سامانه پیامک مربوط به ستاد مناسب سازی کشور است که هموطنان می‌توانند موانع در معابر را گزارش دهند که با سازمان های مربوطه برای رفع موانع مکاتبه و پیگیری می کنیم.

کد خبر: 63034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =