ضرورت پایداری بیمه‌شدگان در کنار توسعه چتر بیمه‌ای

میانگین مثبت کارگاه‌های کشفی ظرف چهارماهه ابتدای سال‌جاری، اقدامات مختلف در راستای افزایش بیمه‌شدگان، توسعه تعامل با جامعه کارفرمایی، رشد ۸ درصدی بیمه‌شدگان در ۲ سال گذشته، پوشش ۵ هزار و ۶۰۰ کارگاه فعال و رشد ۵ درصدی وصول منابع در سال ۱۴۰۱ بخشی از خروجی اقدامات شعبه ۳۳ تأمین اجتماعی تهران به‌شمار می‌رود.

برنامه‌ریزی جهت توسعه چتر بیمه‌ای با استفاده از ظرفیت طرح‌های مختلف نظیر بیمه فراگیر خانواده ایرانی، هدفگذاری رشد کارگاه‌های کشفی و سیاستگذاری در حوزه رشد وصول مطالبات و وصول حق بیمه در چارچوب فعالیت‌های این شعبه تأمین اجتماعی در راستای ایفای تعهدات کلان تأمین اجتماعی و ارائه خدمات به جامعه ذینفعان این سازمان دنبال می‌شود.

جزییات آماری و عملکردی و برنامه‌ریزی بلندمدت شعبه ۳۳ تأمین اجتماعی در راستای تحقق سیاست‌های کلان سازمان تأمین اجتماعی را در گفت‌وگو با کیاندخت ورنوس (رئیس شعبه ۳۳ تأمین اجتماعی تهران) می‌خوانید.

چه تعداد نیرو در این شعبه تأمین اجتماعی با چه سطحی از تحصیلات مشغول به فعالیت هستند؟

شعبه ۳۳ تأمین اجتماعی تهران در سال ۱۳۹۶ با عنوان «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» براساس سیاست‌های ارتقاء رضایتمندی ذینفعان سازمان تأمین اجتماعی با جداسازی از شعبه ۲۸ تأمین اجتماعی تهران تاسیس شد. در زمان راه‌اندازی برای این شعبه تعداد ۸۰ هزار بیمه شده، ۵ هزار و ۲۰۰ کارگاه فعال و ۱۵ هزارمستمری‌بگیر درنظر گرفته شد.

تعداد ۷۱ نفر در شعبه ۳۳ تأمین اجتماعی تهران مشغول ارائه خدمات متنوع بیمه‌ای به جامعه ذینفعان و بیمه‌شدگان تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند. از مجموع تعداد کارکنان شعبه ۳۵ درصد دارای مدرک کارشناسی ارشد، ۴۷ درصد کارشناسی، ۷ درصد فوق دیپلم و ۱۱ درصد نیز با مدرک دیپلم ارائه خدمات را عهده‌دار هستند.

به تفکیک چه میزان بیمه‌شده در این شعبه تحت پوشش هستند؟ چه آمار مقایسه‌ای در حوزه بیمه‌شدگان در ۲ سال گذشته ثبت شده است؟ چه برنامه‌ای برای جذب بیشتر بیمه‌شدگان در شعبه دنبال می‌شود؟

براساس داده‌های آماری خرداد ۱۴۰۲ تعداد ۱۶۱هزار و ۸۱۱ نفر در شعبه ۳۳ به عنوان بیمه شده اصلی و تبعی تحت پوشش قرار دارند. بیمه‌شدگان اصلی شامل اجباری، مشاغل، اختیاری و رانندگان تعداد ۸۲ هزرا و ۶۹۰ نفر در قالب ۶۶ هزار و ۲۵۵ نفر اجباری، ۱۰هزار و ۱۳۳ نفر مشاغل، چهار هزار و ۳۴۱ نفر اختیاری و ۱۱۲ نفر بیمه رانندگان را شامل می‌شوند.

در پایان سال ۱۴۰۰ تعداد بیمه‌شدگان اصلی و تبعی این شعبه ۱۴۹ هزار و ۹۹۷ نفر برآورد شد و این میزان در پایان سال ۱۴۰۱ با رشد چهار درصدی به تعداد ۱۵۵ هزار و ۵۷۷ نفر ارتقاء و با اتمام سه‌ماهه ابتدایی سال‌جاری این میزان به ۱۶۱ هزار و ۸۱۱ مورد رسید که نسبت به اسفند سال قبل افزایش چهار درصدی را نشان می‌دهد.

چه تعداد بازنشسته، مستمری‌بگیر و ازکارافتادگان (اصلی و تبعی) تحت پوشش شعبه هستند و مبلغ پرداختی ماهانه و سالانه این حوزه و آمار مقایسه‌ای با سال‌های گذشته را بفرمایید؟

براساس آخرین داده‌های تیرماه ۱۴۰۲ مجموع اصلی و تبعی مستمری‌بگیران بازنشسته، ازکارافتاد و بازمانده تحت پوشش این شعبه ۳۹ هزار و ۲۰۷ نفر برآورد شد که از این تعداد ۱۷ هزار و ۷۱۹ نفر بازنشسته، ۱۶۰ نفر از کارافتاده، سه هزار و ۳۶۰ نفربازمانده و ۱۷ هزار و ۹۶۷ نفر افراد تبعی آنان را شامل می‌شود. مجموع مستمری‌بگیران این شعبه ۲۱ هزار و ۲۳۹ نفر برآورد شده است.

تعداد کارگاه‌های تحت پوشش شعبه ۳۳ تأمین اجتماعی چه میزان است و توضیحی در ارتباط با آمار مقایسه‌ای این بخش در سال‌های اخیر ارائه بفرمایید؟

اکنون تعداد ۵ هزار و ۶۰۰ کارگاه فعال در حوزه فعالیت‌های مختلف تولید، اقتصادی و خدماتی تحت پوشش بیمه‌ای شعبه ۳۳ تأمین اجتماعی تهران قرار دارند و این در حالی است که میزان کارگاه‌های تحت پوشش شعبه در سال تاسیس (۱۳۹۶) ۵ هزار و ۲۰۰ مورد اعلام شده است. اکنون بیش از ۵ هزار کارگاه نیمه فعال نیز در محدوده پوششی این شعبه تأمین اجتماعی قرار دارند.

حجم مطالبات این شعبه از کارفرمایان چه مبلغی است؟ آیا هدف‌گذاری وصول حق بیمه و مطالبات در شعبه در سال گذشته محقق شده است؟ در این زمینه برای سال‌جاری چه اهدافی دنبال می‌شود؟

تا پایان سال گذشته مبلغ ۲۱۱ میلیارد تومان وصولی باید توسط شعبه ۳۳ محقق می‌شد که با سیاست‌های اعمالی، رشد یک میلیارد تومانی، افزایش ۵ درصدی و مبلغ ۲۱۲ میلیارد تومان وصولی تحقق یافت.

در ارتباط با وصولی سال‌جاری نیز با رشد ۶۳ درصدی میزان وصولی در سه ماهه ابتدای سال مبلغ ۸۹۴ میلیارد تومان از طرف اداره کل غرب تهران برای این شعبه مصوب شد، که از این مقدار مبلغ ۷۹۴ میلیارد تومان آن محقق شده است.

در ارتباط با کارگاه‌های کشفی چه اقداماتی صورت گرفته و چه برنامه‌ای تا پایان سال‌جاری در این زمینه دنبال می‌شود؟

سیاست اصلی سازمان تأمین اجتماعی برای افزایش میزان وصولی مصوب بر مبنای رشد کارگاه‌های کشفی برنامه‌ریزی شده است. با توجه به هدفگذاری صورت گرفته در این شعبه با میانگین مثبت کارگاه‌های کشفی ظرف چهارماهه ابتدای سال‌جاری محقق شده است.

چه تعداد از بازنشستگان تحت پوشش شعبه را بازنشستگان سخت‌وزیان‌آور تشکیل می‌دهند؟ آیا میزان بازنشستگان پیش از موعد در این شعبه در مدت یک‌سال گذشته روند افزایشی داشته است؟

با توجه به موقعیت خاص شعبه ۳۳ در پوشش شعبه‌های مختلف، کارگاه‌های کوچک و بزرگ به صورت همزمان از قانون سخت و زیان آور استفاده می‌کنند. در واقع بیش از ۵۰ درصد برقراری بازنشستگی در شعبه مشمول سخت و زیان‌آور و قانون استفساریه است.

چه تعداد از مقرری بیمه بیکاری در این شعبه بهره‌مند هستند و به صورت ماهانه و سالانه چه میزان پرداختی به آنان انجام می‌شود؟

در تیرماه سال گذشته تعداد ۱۲۶۰ نفر مقرری‌بگیر بیمه بیکاری از خدمات پرداختی سازمان در این شعبه استفاده داشتند که این تعداد در تیر ۱۴۰۲ به ۱۱۹۱ مورد کاهش یافت. در مجموع تعداد ۱۲۲ مورد قطع مقرری بیمه بیکاری در چهارماهه ابتدای سال جاری صورت گرفته است. غالباً قطعی مقرری‌های حوزه بیمه بیکاری به دلایل اشتغال مجدد و رسیدن افراد به سن بازنشستگی است.

این شعبه در حوزه جذب بیمه‌شدگان به‌ویژه در یک‌سال گذشته چه اقداماتی انجام داده و چه تعداد به جمع افراد تحت پوشش اضافه شده است؟ روند رشد بیمه‌شدگان در مدت حدود ۲ سال گذشته (در قالب دولت سیزدهم) چگونه بوده است؟ چه برنامه‌ای در راستای جذب بیشتر تعداد بیمه‌شدگان دنبال می‌کنید؟

به طور معمول جذب بیمه‌شدگان جدید در ۲ بخش بیمه شده اجباری و بیمه‌های خاص مورد بررسی و برآورد قرار می‌گیرد. در حوزه بیمه‌شدگان اجباری، افزایش بازرسی کارگاهای کشفی در قالب ورود به غرفه‌های شهرداری، میادین میوه و تره‌بار و سرای محله و دیگر کارگاه‌ها زمینه رشد بیمه‌شدگان را فراهم می‌کند.

در حوزه بیمه‌شدگان خاص ظرف ۲ سال اخیر برنامه‌ریزی و اقدامات متنوعی صورت گرفته است که برگزاری جشنواره یلدایی در شعبه ۳۳ یکی از بارزترین این فعالیت‌ها در راستای توسعه چتر بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شود که در این قالب، افزایش آگاهی مراجعان به شعبه در حوزه دانش بیمه‌ای، مناسبات تأمین اجتماعی و طرح‌های مختلف بیمه‌ای در دستور کار قرار داشت.

همچنین از طریق استقرار در دانشگاه به مناسبت روز دانشجو، جشنواره دانشجویی برای جذب بیمه‌شدگان توسط شعبه برگزار شد.

توسعه تعامل با کارفرمایان کارگاه‌های بزرگ تحت پوشش شعبه ۳۳ با استفاده از سازوکارهای گوناگون از دیگر موارد انجام شده در راستای افزایش جمعیت افراد تحت پوشش و جذب بیمه‌شدگان جدید این شعبه به شمار می‌رود که در این ارتباط برقراری میز خدمت شعبه در شرکت‌های بزرگ با کافرمایان توافق شد. توسعه تعامل از طریق نمازگزاران حاضر در مساجد بزرگ منطقه تحت پوشش شعبه و برقراری میز خدمت در جهت ارائه خدمات و آگاهی بخشی به گروه‌های مختلف افراد نیز به عنوان سازوکارهای توسعه بیمه‌شدگان در ۲ سال اخیر دنبال شده است.

همچنین برگزاری نشست با نمایندگان شرکت‌های مختلف تحت پوشش برای جذب بیمه‌شدگان جدید و آموزش طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی از اقدامات صورت گرفته در این مدت است. همینطور استفاده از ظرفیت کارگزاری فعال تحت پوشش شعبه، استقرار همکاران در ایستگاه‌های مترو و نیز حضور در نماز جمعه به همراه گروه همکاران اداره‌کل غرب تهران در قالب برنامه‌ریزی رشد تعداد بیمه‌شدگان شعبه هدفگذاری و انجام شد.

گسترش ارتباط و تعامل شعبه با شرکای اجتماعی از جمله کارفرمایان و بیمه‌شدگان، یکی از الزامات توسعه سازمانی است. تعامل با شرکای اجتماعی در شعبه چه جایگاهی دارد و بر چه اساسی و با استفاده از چه ابزارهایی این مهم دنبال می‌شود؟

برقراری و توسعه تعامل با جامعه کارفرمایی به عنوان شرکاء مهم تأمین اجتماعی از جنبه‌های مختلف بر روند راهبری این سازمان تاثیرگذار است. تلاش ما در شعبه، استفاده از فرصت‌های مختلف برای تقدیر از همراهی کارفرمایان با سازمان در راستای عمل به تعهدات جاری بیمه‌ای و پرداخت سهم حق بیمه است. در این حوزه در سال‌های گذشته برخی کارفرمایان را به واسطه عملکرد آنها در تعامل با شعبه ۳۳ به عنوان کارفرمای نمونه انتخاب کردیم. همچنین علاوه بر کارفرمایان خوش‌حساب، توسعه تعامل با سازمان‌های مهم و اثرگذار منطقه تحت پوشش را در دستور کار قرار دادیم.

در شعبه چه میزان استقبال جامعه کارفرمایی از اجرای طرح بخشودگی جرایم بیمه‌ای صورت گرفته است؟

مشمول بودن کارگاه‌های زیر ۱۰۰ نفر و فعالیت حال حاضر از شروط اجرای طرح بخشودگی جرایم بیمه‌ای در این دوره محسوب می شود. به واسطه همه‌گیری بیماری کرونا در حدود سه سال گذشته، بخشی از کارگاه‌های بیمه‌پرداز با ریزش نیروی کار یا تعطیلی موقت مواجه شدند که به این دلیل، کارگاه‌های مذکور امکان استفاده از طرح بخشودگی را ندارند.

با طراحی بنر تبلیغاتی شعبه در ارتباط با اجرای طرح بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان و امکان استفاده از QR کد موجود در آن برای دسترسی راحت‌تر و تسهیلگری در طرح اشاره شده صورت گرفته است. با این وجود با توجه به درخواست‌های بسیار برای بهره‌مندی از طرح مذکور، تا به امروز تعداد ۸۷ کارگاه تحت پوشش شعبه امکان استفاده از این مزیت بیمه‌ای را داشته‌اند که از این بین فعلاً ۴۳ مورد تقسیط بدهی صورت گرفته است.

با توجه به ضرورت توسعه چتر بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی، اجرای طرح‌هایی نظیر بیمه فراگیر خانواده ایرانی چه تاثیری در افزایش بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی داشته است؟

هر طرحی که موجب افزایش تعداد بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی گردد، در شرایط کنونی مورد نیاز این سازمان است. اجرای طرح‌های مختلف در راستای گسترش تعداد بیمه‌شدگان جدید سازمان تأمین اجتماعی در رشد منابع جهت اجرای تعهدات، موثر خواهد بود. اکنون با توجه به افزایش دستمزد سالانه و چالش‌های اقتصادی، در کنار موضوع جذب بیمه‌شده، پایداری و نگهداشت بیمه‌شدگان و عمل به تعهدات در قبال این افراد نیز از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

رشد تعداد بیمه‌شدگان با وجود اینکه اقدامی بسیار موثر در تأمین منابع محسوب می‌شود، اما با توجه به درصدهای پرداخت پایین حق بیمه و میزان خدمات قابل ارائه، تناسب لازم در این حوزه برقرار نیست. در این شرایط توجه به رشد تعداد بیمه‌شدگان سازمان در قالب بیمه‌های گروهی و رفع موانع مربوط به این اقدامات باید به صورت تسهیل‌شده در سازمان دنبال شود.

گاهی حتی تسریع در اجرای مفاصاحساب کارفرمایان را می‌توان حمایت از جامعه کارفرمایی محسوب کرد که زمینه تعامل گسترده‌تر و رشد تعداد بیمه‌شدگان را به دنبال خواهد داشت.

امکان رشد جذب هرچه بیشتر افراد فاقد پوشش بیمه‌ای در بستر تبلیغات رسانه‌ای باید مد نظر قرار گیرد و از این ظرفیت به شکل گسترده استفاده شود.

با توجه به سهم بیش از ۵۰ درصدی بازنشستگان پیش‌از موعد تأمین اجتماعی، دلایل رشد این سهم در مجموع تعداد بازنشستگان سازمان را چه می‌دانید؟ از نظر شما آسیب‌ها و سازوکار کنترل این نوع بازنشستگی چیست؟

در حوزه بازنشستگی پیش از موعد و سخت‌وزیان‌آور برخی افراد از جمع منابع درآمدی سازمان تأمین اجتماعی خارج می‌شوند و این در واقع یکی از چالش‌های این حوزه به شمار می‌رود. این در حالی است که حق بیمه ۳۰ درصدی این افراد برای استفاده از امکان سخت‌وزیان‌آور به سهم حق بیمه چهار درصدی تبدیل می‌شود.

چالش دیگر اینکه با اجرای قانون مذکور منابع سازمان کاهش و مصارف افزایش داشته است. در حوزه قوانین سخت‌وزیان‌آوری کارگاه موضوع آلاینده‌سنجی درنظر گرفته شده که البته انجام اقدامات این حوزه برآورد پرداختی بیشتری را در مقایسه با پرداخت سهم حق بیمه چهار درصدی شامل می‌شود. حتی در راستای اجرای قوانین حوزه سخت‌وزیان‌آور فرصت ۲ ساله قانون به کارفرمایان جهت رفع شرایط مذکور مغفول مانده است.

اجرای وحدت رویه در اجرای قوانین مربوط به بازنشستگی پیش از موعد، بستر را برای کاهش آثار این نوع بازنشستگی‌ها و کنترل وضع موجود فراهم می‌آورد.

با توجه به تاثیر بالای فناوری در توسعه خدمات و اهتمام تأمین اجتماعی به گسترش ارائه کمی و کیفی خدمات در قالب هوشمندسازی، ضرورت توسعه بهره‌مندی از بسترهای فناوری را در ارتقاء جایگاه سازمان تأمین اجتماعی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رشد قابل توجه ارائه خدمات غیرحضوری بر بستر الکترونیک به‌صورت ویژه در دوره شیوع بیماری کرونا و به واسطه محدودیت‌های رفت‌وآمدی و حضور در مراکز اداری، تجربه بسیاری از سازمان‌ها از جمله تأمین اجتماعی محسوب می‌شود. ما در شعبه ۳۳ از ابتدای اجرا و توسعه خدمات الکترونیک به ویژه در دوره همه‌گیری کرونا، در ورودی شعبه تیم عملیاتی و اجرایی برای ارائه و معرفی خدمات الکترونیک به مراجعان تشکیل دادیم. همچنین در این شعبه با نمایش «ویدیو کلیپ‌های» تسهیل اجرای فرایندهای دریافت خدمات غیرحضوری، ترغیب ذینفعان به رشد استفاده از این نوع خدمات دنبال می‌شود. در راستای توسعه خدمات الکترونیک و هوشمندسازی خدمات تأمین اجتماعی ارتباط مستقیمی بین رشد خدمات غیرحضوری و کاهش تعداد مراجعان به شعبه برقرار شد.

بهبود دسترسی و انعطاف‌پذیری، افزایش کارایی و کاهش هزینه‌ها برای سازمان و بیمه‌شده، امنیت اطلاعات و حفاظت از حریم خصوصی افراد، سهولت دریافت خدمات، ارتقاء شفافیت و پاسخگویی، ارتقاء خدمات به مشتریان، پیشرفت در تحقیقات و تحلیل داده‌ها و ارتقاء آموزش و آگاهی را می‌توان از مزایای هوشمندسازی خدمات تأمین اجتماعی دانست.

در شرایط فعلی سازمان‌های فعال در کشورهای مختلف، ما نیز در سازمان تأمین اجتماعی ناگزیر به رشد و توسعه خدمات غیرحضوری در قالب هوشمندسازی خدمات هستیم.

کد خبر: 63081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =