افزایش سرانه تغذیه سالم با طرح کالابرگ الکترونیک

دولت سیزدهم برای کاهش اثرگذاری نرخ تورم بر سفره‏های مردم، به‏صورت تدریجی در حال گسترش طرح کالابرگ الکترونیکی با افزایش اعتبار یارانه نقدی در دهک‏های درآمدی کشور و گسترش سبد‏های کالایی است.

به گزارش آتیه آنلاین، دولت سیزدهم برای اثرگذاری بیشتر یارانه‏ها در معیشت و سلامت تغذیه مردم و همچنین ثابت ماندن ارزش یارانه‏ها در طول زمان، در اقدامی طرح کالابرگ الکترونیک را در انتهای سال اجرایی کرد و حالا این طرح وارد مرحله تازه‏ای شده است. به‌گونه‏ای که بیشتر کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که این طرح می‏تواند فقر غذایی را در بین دهک‏های کم درآمد جامعه ریشه کن کند. نشانی این گزاره افزایش اعتبار یارانه نقدی سه دهک درآمدی از 400 هزار تومان به 520 هزار تومان در تازه‏ترین مرحله این طرح است.

در حالی که نرخ تورم از ابتدای امسال روند نزولی خود را آغاز کرده، از آن طرف دولت سیزدهم برای رفاه و افزایش قدرت خرید و تاب‏آوری جامعه به‏دنبال جداسازی سفره‏های آنها از تورم است. نشان به آن نشان از همین ماه یعنی مرداد، سه دهک اول درآمدی می‌توانند با خرید 200 هزار تومان از محل یارانه نقدی در قالب طرح کالابرگ الکترونیک هم از افزایش 120 هزار تومانی یارانه نقدی خود برخوردار و هم از مابه‌التفاوت هزینه‌های خرید 11 قلم کالای مصو.ب شده براساس نرخ تورم بهره‌مند شدند.

براساس این طرح هیچ یک از اقلامی که در سبد کالایی یارانه در نظر گرفته شده با تغییر قیمت برای مصرف کننده مواجه نخواهد شد، به این معنی که خریدار کالای مورد نظر را با اعتبار یارانه خود با همان قیمت مصوب اردیبهشت سال 1401 خریداری کرده و مابه التفاوت آن را دولت با پرداخت یارانه به فروشنده تامین خواهد کرد.

به طور مثال اگر خانوار یک نفره در طول یک ماه یک کیلو تخم مرغ خریداری کند، تا پایان سال بابت این یک کیلو 42 هزار تومان پرداخت خواهد کرد و قیمت این کالا تا پایان سال ثابت خواهد ماند.

شیر کم چرب، پنیر، ماست کم چرب، تخم مرغ، گوشت مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج، قندو شکر، حبوبات و گوشت منجمد گوساله 11 قلم کالایی است که دولت در طرح کالابرگ الکترونیک در نظر گرفته است.

بنا به گفته علیرضا عسگریان، معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قرار است در دو ماه آینده دو دهک دیگر نیز به این طرحی که دولت بنا نهاده، اضافه شوند که در صورت اجرایی شدن آن، 5 دهک اول هزینه‏ای که شامل خانوارهای مزدبگیر و کارگری هستند، مشمول افزایش اعتبار در طرح کالابرگ الکترونیک خواهند شد.

این طرح که در حال حاضر تنها سه دهک اول درآمدی را تحت پوشش خود قرار می‏دهد، دو هدف عمده را دنبال می‏کند؛ اول افزایش قدرت خرید مردم و تهیه اقلام اساسی تغذیه‏ای و دوم اینکه قیمت‏ها برای یک سال ثابت خواهند ماند و ارزش یارانه‏ها حفظ می‏شود.

مزایای گسترش طرح کالابرگ الکترونیک

در یک دهه گذشته سرانه مصرف غذایی در دهک‏های درآمدی به‏دلیل توضیحات گفته شده با افت قابل توجهی مواجه شده است؛ موضوعی که فائو(سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد) نیز در گزارش خود به آن اشاره کرده و اوج سوءتغذیه در بین خانوارهای ایران را بین سال‏های 1397 تا 1399 اعلام کرده است.

حالا دولت سیزدهم با رویکرد افزایش سلامت تغذیه‏ای و ریشه‏کن کردن سوءتغذیه در خانوارهای ایرانی، طرح کالابرگ را به‏صورت سراسری اجرایی کرده است.

دولت درصدد حفظ این سبد با نرخ سال گذشته و جبران افزایش قیمت‏هاست. با اجرای این طرح مواد مغذی مورد نیاز سلامتی مردم تأمین می‏شود که شامل پروتئین‏ها، ویتامین‏ها و ریزمغذی‏ها می‏شود و استاندارد شده توسط انستیتو تغذیه‏ای ایران است و هدف این است تا مردم تحت هر شرایطی برای استفاده از این سبد گرایش پیدا کنند.

دولت در این راستا مصمم است که در هر شرایط خاص تحریمی و تورمی نیازهای غذایی مردم را تأمین کند. به عبارتی گسترش طرح کالابرگ الکترونیک باعث افزایش قدرت خرید خانوارهای کم درآمد و کاهش خط فقر می‏شود؛ موضوعی که دولت سیزدهم به‏دنبال محو آن است.

بنابراین دولت سیزدهم، با این اقدام هم ارزش ریالی سبد غذایی را حفظ و ثابت نگه می‏دارد و هم باعث رشد سرانه تغذیه خانوارها خواهد شد. در سویی دیگر ارزش یارانه‏ها نیز حفظ خواهد شد. در نهایت آنچه مشخص است دولت سیزدهم برخلاف دولت‏های گذشته ارزش یارانه نقدی را به روز کرد و با این اقدام هم عدالت را افزایش داد و هم اینکه موجب افزایش قدرت خرید مردم شده است؛ موضوعی که در دولت‏های گذشته با وجود جهش‏های تورمی نادیده گرفته شد.

اختیار، افزایش تاب‌آوری مردم، امکان دسترسی به همه برندهای غذایی داخلی و خارجی با یارانه موجود، پرداخت مابه التفاوت خرید انجام شده از سوی دولت و داشتن یک اعتبار به معنای دارایی در طرح ملی کالابرگ الکترونیک وجود دارد.

کد خبر: 63114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =