اشتغالزایی بیش از ۱۳۰۰ نفر کردستانی در تعاونی‌های روستایی

رئیس سازمان تعاون روستایی استان کردستان گفت: سازمان تعاون روستایی استان دارای ۲۴۲ اتحادیه تعاونی بوده که ۵۴۲ نفر در این تعاونی‌ها به صورت مستقیم و ۸۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا، بهرام کوشکی، با اشاره به نامگذاری هفته تعاون از ۱۳ تا ۱۹ شهریور گفت: سازمان تعاون روستایی به عنوان ناظر شبکه‌ها، مراکز و اتحادیه‌های روستایی در سطح استان فعالیت دارد که رسالت اصلی ایجاد تعامل بین تعاونی‌های روستایی، کشاورزان و مردم با مسئولان بوده است.

وی با اشاره به خرید محصولات استراتژیکی مانند گندم، کلزا و گلرنگ به صورت تضمینی ادامه داد: تاکنون با همکاری مسئولان استان یک میلیون و ۱۴۸ هزار تن گندم در استان خریداری شده که ۶۵۳ هزار تن آن توسط شبکه‌های تعاونی روستایی خریداری شده است و موفق به کسب مقام دوم کشوری در خرید تضمینی محصولات کشاورزی شده‌ایم.

کوشکی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۸ مرکز خرید و چهار باب سیلو ذخیره‌سازی گندم زیر نظر سازمان تعاون روستایی وجود دارد، افزود: در این راستا دو سیلو در شهرستان بیجار و یک سیلو در دهگلان در حال ساخت است.

رئیس سازمان تعاون روستایی استان کردستان بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۵۳ هزار تن گندم، چهار هزار و ۲۲ تن کلزا و ۱۴ تن گلرنگ در سطح استان به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد.

وی در ادامه گفت: سازمان تعاون روستایی در بخش خریدهای توافقی تاکنون ۱۴ هزار تن گوجه فرنگی، انگور سیاه، خیار، جو، ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای را از کشاورزان خریداری کرده است.

راه‌اندازی روستا بازارها در سطح استان کردستان

کوشکی به عرضه محصولات روستایی در سطح ۷۰ فروشگاه‌ تعاون روستایی اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۲۴ فروشگاه مجهز به فروشگاه اترک شده‌اند و در آینده نزدیک اکثر فروشگاه‌های به اترک مجهز خواهند شد.

وی از توزیع ۸۴ هزار لیتر انواع سوخت بنزین و نفت گاز در جایگاه‌های سوخت تحت نظارت تعاونی و ۲۳ هزار تن آرد روستایی، ۷ هزار تن انواع کود شیمیایی و ۱۹۰۰ تن بذر گواهی شده در سطح استان خبر داد و بیان کرد: در پنج ماهه نخست سال‌جاری ۲۲ هزار تن انواع نهاده‌های دامی و ۲۶ هزار تن سموم نباتی در کردستان توزیع شده است.

رئیس سازمان تعاون روستایی استان کردستان با بیان اینکه علی‌رغم این همه ظرفیت بخش کشاورزی، پایانه صادراتی در استان نداریم، گفت: اگر چه فرایند اولیه مجوزها و زمین مورد نیاز در مرز باشماق اخذ و در نظر گرفته شده، اما برای ایجاد زیرساخت‌ها نیازمند ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

وی با اشاره به فعالیت روستا بازارها در سطح استان یادآور شد: روستا بازار در سنندج با ۹۴ غرفه، در قروه با ۱۴ غرفه، در دیواندره با ۲۴ غرفه فعال بوده که در سقز با ۳۱ غرفه در حال راه‌اندازی و در کامیاران نیز مکان‌یابی آن صورت گرفته است. همچنین با همکاری شورای شهر سنندج دومین روستا بازار نیز راه‌اندازی خواهد شد.

کد خبر: 63766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =