دانشجویان فرصت بیمه‌ای تأمین اجتماعی را دریابند

تقریباً در هیچ دوره‌ای در طول فعالیت ۷۰ ساله سازمان تأمین اجتماعی  به عنوان بزرگترین و گسترده‌ترین نهاد بیمه اجتماعی کشور، بستر قانونی لازم جهت پوشش بیمه‌ای دانشجویان فراهم نشده است. اما سال‌های اخیر به‌واسطه انجام محاسبات بیمه‌ای و اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی، زمینه بهره‌مندی جامعه بیش از ۳ میلیون نفری دانشجویان از مزایای این نوع بیمه مهیا شد.

به گزارش آتیه آنلاین، بیمه دانشجویی ضمن پوشش بیمه‌ای افراد مشغول به تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و ارائه خدمات مختلف برای آنان، مزایایی در حوزه رشد تعداد بیمه‌شدگان، افزایش منابع حاصل از توسعه بیمه‌های اجتماعی و ایفای تعهدات در حوزه اجرای اصل ۲۹ قانون اساسی در ارتباط با توسعه پوشش بیمه‌ای برای سازمان تأمین اجتماعی به همراه داشته است.

سازمان تأمین اجتماعی از اواخر سال ۹۷ با فراهم کردن شرایط مناسب شرایط مناسب برای دانشجویان سراسر کشور، امکان پوشش بیمه‌ای همزمان با تحصیلات دانشگاهی را به وجود آورد تا این افراد در سال‌های تحصیل به دوران سوابق بیمه‌ای خود اضافه کنند.

بر اساس مقررات تأمین اجتماعی، حداقل و حداکثر سن پذیرش درخواست برقراری بیمه دانشجویی ۱۸ و ۵۰ سال است و برای افراد بالای ۵۰ سال، دارا بودن سابقه پرداخت حق بیمه قبلی معادل مازاد سنی نزد این سازمان ضروری است. دانشجویان متقاضی باید از طریق مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان به نشانی es.tamin.ir و ورود به بخش بیمه‌شدگان/ بیمه‌شدگان خاص/ انعقاد قرارداد بیمه مشاغل آزاد، نسبت به انعقاد قرارداد بیمه دانشجویان اقدام کنند. با توجه به شرایط متقاضی این پوشش بیمه‌ای و نرخ‌های پرداخت حق بیمه انتخابی، مزایای بازنشستگی، فوت، از کارافتادگی و خدمات درمانی به دانشجویان تعلق می‌گیرد.

در این مدل بیمه‌ای تأمین اجتماعی، پرداخت حق بیمه به سه شکل با نرخ‌های ۱۲ درصد شامل خدمات بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی، ۱۴ درصد شامل خدمات بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی و ۱۸ درصد شامل خدمات بازنشستگی، فوت قبل و بعد از بازنشستگی و از کارافتادگی امکانپذیر است.

در صورتی تمایل دانشجویان متقاضی به دریافت خدمات درمانی و در شرایط عدم استفاده از این خدمات در بیمه درمانی تبعی والدین، سرانه درمان به مبلغ حق بیمه اضافه می‌شود. این میزان بر مبنای حداقل حقوق ماهیانه ۷۱ هزار و ۶۰۰ تومان است.

در این حوزه حق بیمه ماهانه دانشجویان حداکثر تا ۲ ماه بعد قابل پرداخت است. دانشجویان در صورت تمایل و عدم انقطاع در پرداخت حق بیمه دانشجویی، می‌توانند پس از فراغت از تحصیل نسبت به ادامه بیمه خویش بر اساس قرارداد منعقد شده قبلی اقدام کنند.

شاغلان به تحصیل در مراکز آموزش عالی کشور با دارا بودن شرایط مذکور، با ورود به سامانه خدمات الکترونیکی سازمان تأمین‌اجتماعی امکان ‌عقد قرارداد بیمه دانشجویی و پرداخت حق بیمه در مهلت مقرر دارند.

ثبت‌نام بیمه دانشجویی به صورت غیرحضوری

«مهدی شکوری» مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی پیش از این در ارتباط با ثبت‌نام بیمه دانشجویی گفت: خدمات مربوط به ثبت‌نام بیمه دانشجویی به صورت غیرحضوری انجام می‌شود و نیازی به مراجعه حضوری دانشجویان به شعب و یا کارگزاری‌های تأمین اجتماعی نیست. این افراد صرفاً متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه es.tamin.ir درخواست خود را ارائه کنند.

او بیان کرد: دانشجویان در حین تحصیل، باید درخواست بیمه دانشجویی را ارائه کنند و بلافاصله بعد از ثبت نام و آغاز بیمه‌پردازی دانشجویان، سوابق بیمه ای برای آنان ایجاد و از خدمات تأمین اجتماعی برخوردار می‌شوند.

اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی از ابتدای آذرماه سال ۱۴۰۰ با پوشش بیمه‌ای زنان خانه‌دار، دختران و دانشجویان، تاثیر بسیاری در رشد حدود ۲ میلیون نفری بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی داشته است. در راستای اجرای این طرح در کنار ایجاد شرایط بیمه ای برای اعضاء خانواده، دانشجویان نیز از این مهم بهره‌مند شدند. براساس آخرین آمارها در بخش بیمه دانشجویی تأمین اجتماعی۶۲ هزار و ۳۲ نفر به جمع بیمه‌شدگان این سازمان افزوده شده‌اند.

بیمه دانشجویی فرصتی برای غیرشاغلان دانشجو

«عالیه شکربیگی» استاد دانشگاه پیشتر در گفت‌وگو با آتیه آنلاین با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی فرصتی را فراهم کرده تا دانشجویان بتوانند از بیمه برای تضمین آینده خود استفاده کنند، گفت: دانشجویان به عنوان قشر فعال جامعه به این بیمه برای خدمات درمانی و بازنشستگی نیاز دارند.

او افزود: در صورت بهره‌مندی دانشجویان از بیمه تأمین اجتماعی، به طور یقین از نظر خدمات بیمه‌ای و درمانی برای فرد دانشجو در آینده تاثیرگذار خواهد بود. با توجه به اینکه اغلب دانشجویان زمان تحصیل فرصت اشتغال را ندارند، استفاده از بیمه تأمین اجتماعی برای داشتن سابقه بیمه‌ای در آینده به عنوان یک فرصت ارزشمند است.

این استاد دانشگاه و جامعه‌شناس اضافه کرد: این بیمه هم از نظر درمانی و هم بازنشستگی در آینده مددیار و یار دانشجویان در وضعیت زندگی افراد دانشجو از نظر اقتصادی و بهداشتی خواهد بود.

با توجه به اهمیت آغاز سال‌های بیمه‌پردازی و افزایش سوابق بیمه‌ای در سال‌های جوانی، بیمه دانشجویان را باید فرصت مهمی در راستای بهره‌مندی از این وضعیت محسوب کرد. با نگاه به جمعیت بیش از ۳ میلیون نفری دانشجویان سطح کشور و ظرفیت ایجاد شده برای گسترش پوشش بیمه‌ای تأمین اجتماعی، استمرار این شرایط و حتی تدارک شرایط انعقاد بیمه‌ دانشجویی در قالب قراردادهای دانشگاهی گسترده با سازمان تأمین اجتماعی، زمینه رشد بیمه‌شدگان و تسریع در افزایش منابع و پوشش کامل دانشجویان را موجب می‌شود.

کد خبر: 63895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =