بازار سیاه تاج گل‌های عزا

رئیس اتحادیه گلفروشان از اتفاقی جدید خبر داده و گفت: به‌تازگی عده‌ای در مراسم ترحیم حاضر شده و به صاحبان مجلس پیشنهاد خرید تاج گل‌های ارسالی را می‌دهند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، تورم و گرانی این روزها در اکثر بازارها دیده می‌شود و قدرت خرید مشتریان را مدام کمتر و کمتر می‌کند. بازار گل نیز از این آفت در امان نبوده تا جایی که اولین حرفی که رئیس اتحادیه فعالان این صنف درباره وضعیت این روزها می‌گوید این است که "وضع گل خراب است." طبیعی است که هرگاه در بازاری شرایط نامناسب حاکم شود هم عده‌ای دست به سواستفاده بزنند.

اکبر شاهرخی، رئیس اتحادیه گلفروشان در گفتگو با آتیه‌آنلاین، روایتی عجیب از دسته گل‌های مخصوص عزا مطرح کرد و گفت: پس از خرید دسته گل‌هایی که برای صاحبان عزا آورده‌اند، عده‌ای بار دیگر این تاج گل‌ها را با قیمتی کمتر از قیمت واقعی برای فروش می‌گذارند و بدین ترتیب شاید یک دسته‌گل چهار بار به فروش برسد.

وی ادامه داد: این افراد تاج گل‌ها را در محل مراسم با قیمتی حتی در حد یک بیستم قیمت واقعی از صاحب عزا خریداری می‌کنند و بعد با کمی رسیدگی به آن و ترمیم دسته گل بار دیگر آن را برای فروش می‌گذارند. بر همین اساس وقتی ما در واحدهای صنفی بطور مثال قیمت یک تاج گل را مثلا چهار میلیون تومان اعلام می‌کنیم در بسیاری موارد مشتریان ما اعتراض می‌کنند که قیمت این دسته گل‌ها روی سایت‌های اینترنتی مثلا دو میلیون تومان است. این معضلی است که ما این روزها با آن مواجهیم و همکاران ما به این واسطه چالش‌های متعدد دارند.

رئیس اتحادیه گلفروشان در ادامه در پاسخ به این سئوال که آیا فکر نمی‌کنید قیمت بالای گلفروشی‌ها مردم را به استفاده از این شیوه‌ها ترغیب کرده، توضیح داد: وضع گل خراب است و گرانی در این بازار شروع شده است. مدتی است تولید گل بسیار کم شده و مشکلاتی مانند تورم و بی ثباتی نرخ ارز موجب شده واردات گل بسیار کمتر شود. البته ما در حوزه گل‌های شاخه‌ای واردات گل نداریم اما در موارد متعدد پیاز گل‌های ریشه‌ای وارداتی است.

وی ادامه داد: در این سال‌ها هزینه‌های مختلفی مانند کود، سم، کارگر، انرژی و غیره برای باغدار چند برابر شده و همین امر باعث شده بسیاری تولید خود را متوقف کنند. متاسفانه این وضعیت بطور دائم هم بدتر می‌شود و پیش‌بینی ما این است که قیمت گل از آنچه هست هم بالاتر برود.

شاهرخی افزود: از سوی دیگر شهرداری در شهری مثل تهران اقدام به ایجاد بازارهای گل مختلف کرده و در مناطق مختلف شهر بازارهایی راه‌اندازی کرده که مردم برای خرید گل در بسیاری موارد به این بازارها مراجعه می‌کنند. این در حالیست که قرار بوده این بازارها به‌عنوان عمده فروش گل فعالیت کنند و از ساعت ۱۱ هر روز تعطیل شوند اما اکنون برخی بازارهای گل اصلی حتی تا ساعت ۶ بعداز ظهر هم باز هستند و در موارد متعدد فروش جزئی آنها از گلفروشی‌ها هم بیشتر است. این در حالیست که در قیاس با فعالان صنف ما مالیات کمتری هم می‌دهند و با چالش‌هایی مانند نظارت تعزیرات هم مواجه نیستند.برهمین اساس اکنون در موارد مختلف همکاران ما گلفروشی‌های خود را تعطیل کرده و به دنبال فعالیت در بازار گل می‌روند.

رئیس اتحادیه گلفروشان همچنین به فعالیت افرادی که در پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام به گل‌آرایی یا فروش گل می‌پردازند اشاره کرد و گفت: گاه به محض دیدن پیج این افراد متوجه می‌شویم که ابتدایی‌ترین اصول کار را هم نمی‌دانند اما با ارائه چندین عکس که با نرم‌افزارهای مختلف اصلاح و نورپردازی شده نمونه کارهایی را در معرض دید مشتریان قرار می‌دهند و پس از اینکه فرد سفارشی ثبت می‌کند کاری با کیفیت به مراتب پائین‌تر به او تحویل می‌دهند که بر این اساس ما در طول ماه اعتراض‌های متعددی نسبت به فعالیت این افراد داریم.

شاهرخی افزود: عده‌ای نیز در این فضا برای دوره‌های آموزش گل‌آرایی اقدام می‌کنند که این مسئله نیز مورد اعتراض ماست چراکه اگر قرار است دوره‌ای برگزار شده و از مردم مبالغ چندین میلیون تومانی دریافت شود لازم است ناظران و کارشناسان اتحادیه بر این روند نظارت داشته باشند.

رئیس اتحادیه گلفروشان در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز گفت: بعد از کرونا بسیاری به پرورش گل‌های آپارتمانی روی آوردند و اکنون بسیاری بجای تولید گل‌های شاخه‌ای به سراغ تولید گل‌های آپارتمانی رفته‌اند. در این زمینه صادراتی هم به کشورهای عراق یا برخی کشورهای حاشیه دریای خزر مانند ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان و روسیه داریم اما میزان آن کم است و این صادرات به دلیل این انجام می‌شود که از نظر ارزی واردات این گل‌ها برای کشورهای مقصد توجیه دارد وگرنه قدرت رقابت با کشورهای اصلی صادرکننده گل را نداریم.

شاهرخی در پایان توضیحی هم درباره دسته گل‌های عروس داد و گفت: اکنون کمترین قیمتی که می‌شود برای دسته گل عروس داد رقم یک میلیون تومان است هرچند که در برخی مناطق جنوبی شهر ممکن است دسته گل عروس با قیمت‌هایی در حد ۵۰۰ یا ۶۰۰ هزار تومان هم عرضه شود اما در اکثر مناطق شهر پائین‌ترین قیمت یک میلیون تومان است و بر اساس نوع گل انتخاب شده و قیمت آن بهای دسته گل نیز افزایش می‌یابد.

کد خبر: 63944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =