غربالگری شنوایی ۲ هزار نوزاد بروجردی

رییس بهزیستی بروجرد گفت: ۲ هزار و ۱۰۵ نوزاد این شهرستان در ۶ماهه نخست سال جاری غربالگری شنوایی شدند که از این تعداد ۴۸ نوزاد مشکوک به مشکلات مرتبط با شنوایی شناسایی و به پزشک متخصص ارجاع شدند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، کرم رضا پیردایه بیان کرد: همزمان با هفته گرامیداشت ناشنوایان از دوم تا هشتم مهر ماه خدمات توانبخشی، کاردرمانی، فیزیوتراپی تراپی، گفتاردرمانی و مشاوره به مددجویان تحت حمایت به صورت رایگان ارائه می‌شود.

وی افزود: طرح غربالگری شنوایی در همه نوزادان تازه متولد شده در همان سه روز نخست تولد انجام می‌شود که در صورت تشخیص ناشنوایی، کاشت حلزون باید صورت گیرد و در صورت تشخیص کم‌شنوایی نیز باید اقدامات توانبخشی مرتبط به موقع انجام شود.

پیردایه با اشاره به بهره‌مندی ۹۴ نفر از معلولان ناشنوا و کم‌شنوا از وسایل توانبخشی نظیر سمعک و باطری سمعک اضافه کرد: مددجویان ناشنوای دانش‌آموز در حال تحصیل از نظر ارائه خدمات توانبخشی اولویت بیشتری دارند.

رییس بهزیستی بروجرد با اشاره به ارائه خدمات شنوایی شناسی بیان کرد: این خدمات توسط کارشناس شنوایی‌سنجی و انجام مشاوره به خانواده در زمینه درمان ناشنوایی، پرداخت کمک هزینه کاشت حلزون برای دانش آموزان، پرداخت کمک هزینه تحصیلی و دانشجویی به مددجویان خفیف تا خیلی شدید، استفاده از قوانین معافیت سربازی از محل ماده ۶ و ۴۴ برای ناشنوایان شدید و خیلی شدید و معرفی سربازان معلول ناشنوا از طبقه خفیف تا خیلی شدید جهت دریافت معافیت یا معاف از رزم یا انتقال به شهر نزدیک از جمله حمایت های بهزیستی برای ناشنوایان است.

وی ادامه داد: پیشنهاد و مشاوره آموزش مشاغل مورد نیاز برای معلولان ناشنوا با دوره‌های پودمان آموزشی از جمله قالی‌بافی، گلیم بافی، قلم‌زنی، گرافیگ بسته‌بندی، استفاده از تسهیلات بانکی کم‌بهره جهت اشتغال ناشنوایان خفیف تا خیلی شدید در مشاغل آزاد و دامداری مشاغل خانگی از دیگر خدمات بهزیستی به ناشنوایان است به‌طوری که در همین راستا در سال‌جاری ۲۴ مددجو از این طرح بهره‌مند شدند.

پیردایه گفت: توزیع ۶۰ دستگاه انواع سمعک پشت گوشی به مددجویان ناشنوا و کم‌شنوا تحت پوشش و دارای پرونده معلولیت شنوایی بهزیستی، انجام خدمات شنوایی سنجی به ۲۷۵ مددجو در سال جاری توسط کارشناس شنوایی‌شناسی بهزیستی شهرستان، صدور مجوز موافقت اصولی مرکز تربیت شنوایی برای اولین بار در بروجرد و خدمات کمک هزینه تعمیرات و سرویس پروتز حلزون شنوایی به ۱۵ مددجوی ناشنوای تحت حمایت سازمان از دیگر خدمات ارائه شده بهزیستی به مددجویان ناشنوا بوده است.

غرباگلری، تشخیص و مداخله به هنگام شنوایی، توانمندسازی و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها، مشارکت در تصمیم گیری‌ها با مردمی‌سازی، حق بهره‌مندی از زبان اشاره، نقش آفرینی ناشنوایان در برنامه‌های جامعه محور توانبخشی آموزشی، حرفه‌ای و شکوفایی فردی و اجتماعی و ناشنوایان و شامل پذیری در قوانین از محورهای مورد توجه در هفته گرامیداشت ناشنوایان است.

کد خبر: 64104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =