آیا همه زنان خانه‌دار امکان بهره‌مندی از بیمه تأمین اجتماعی را دارند؟

بیمه زنان خانه‌دار در راستای اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی از سوی سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یکی از طرح‌های موفق برای بیمه این گروه از جامعه هدف به شمار می‌رود. اکنون با توجه به سیاست‌گذاری این نهاد بیمه‌ای همه زنان خانه‌دار امکان بهره‌مندی از بیمه را دارند.

به گزارش آتیه آنلاین، زنان خانه‌دار و دختران مانند بسیاری از گروه‌های هدف امکان دریافت خدمات بیمه تأمین اجتماعی را دارند زیرا اکنون فرصت مناسبی برای برخورداری از خدمات این نهاد فراهم شده تا با پرداخت حق بیمه بتوانند خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی را از این سازمان استفاده کنند.

طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی در ردیف بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد برای زنان خانه‌دار و دختران در نظر گرفته شده که در این مسیر این گروه از جامعه هدف خود نسبت به بیمه‌پردازی اقدام می‌کنند و از این طریق ضمن تأمین امنیت اقتصادی برای زنان در آینده به ویژه در دوران سالمندی با دریافت مستمری و استفاده از خدمات از کارافتادگی، از مزایای بالای بیمه در این سازمان برخوردار خواهند شد.

براساس این تصمیمات زنان در رده سنی ۱۸ تا ۵۰ سال می‌توانند بدون مراجعه به شعب بیمه‌ای از خدمات این طرح استفاده کنند و شرایط پرداخت بیمه در سه طرح ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد به حساب می‌آید و پس از انجام مراحل ثبت‌نام، امکان پرداخت حق بیمه خود را هر ماه حداکثر تا پایان دو ماه بعد را خواهند داشت.

برای پرداخت حق بیمه این جامعه افراد بدون پوشش بیمه‌ای می‌توانند از این خدمات بهره ببرند البته زنان بالای ۵۰ سال نیز در صورت داشتن سوابق بیمه‌پردازی از گذشته، معادل سال‌های بیمه‌پردازی به شرط سنی آنها افزوده خواهد شد. همچنین متقاضیانی که ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه در سازمان تأمین اجتماعی را دارند از اعمال شرط سنی مقرر معاف هستند.

داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی نشان می‌دهد که اکنون بیش از ۴۵۰ هزار نفر از زنان خانه‌دار از بیمه این سازمان بیمه‌ای برخوردارند.

مزایای بیمه زنان خانه‌دار

با توجه به اینکه در بیمه زنان خانه‌دار و دختران این افراد بدون داشتن کارفرما خود نسبت به بیمه‌پردازی اقدام می‌کنند با این برنامه، تضمینی برای آینده خود را خواهند داشت و می‌توانند از خدمات مستمری و ازکارافتادگی نیز به عنوان دیگر مزایای این بیمه برخوردار شوند.

استفاده از خدمات دوران بازنشستگی به عنوان یکی از مهمترین مزایایی است که در راستای اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی برای دانشجویان و زنان خانه‌دار فراهم شده است تا از این طریق برای آینده خود برنامه‌ریزی کنند.

دریافت خدمات درمانی به عنوان یکی از مزایای بیمه زنان خانه‌دار به حساب می‌آید که این گروه از جامعه تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی می‌توانند به صورت اختیاری از این خدمات بهره‌مند شوند.

بنابراین با توجه به اینکه برخی از زنان خانه‌دار تحت تکفل همسر یا پدر خود هستند و به تبع آن از خدمات درمانی بهره‌مند هستند دیگر نیازی به پرداخت سرانه درمانی و برخورداری از این خدمت در سازمان تأمین اجتماعی نیستند، اما متقاضیانی که تحت تکفل قرار ندارند امکان پرداخت حق سرانه درمان و حمایت‌های درمانی را دارند.

همچنین زنان خانه‌دار باید بدانند که دریافت مستمری همسر مرحوم آنها به عنوان مانع بیمه‌پردازی جداگانه از سوی زنان خانه‌دار نیست و این افراد پس از رسیدن به شرایط بازنشستگی، می‌توانند ضمن داشتن مستمری قبلی، تحت عنوان فرد بازمانده، مستمری بازنشستگی خود را نیز دریافت کند.

انواع نرخ حق بیمه زنان خانه‌دار و دختران

براساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی سه نوع نرخ حق بیمه برای زنان خانه‌دار و دختران در نظر گرفته شده که متقاضیان امکان انتخاب هرکدام از این حق بیمه‌ها را دارند. برای نرخ حق بیمه ۱۲ درصد خدماتی همچون بازنشستگی و فوت پس از بازنشستگی تعریف شده یعنی بیمه شده پس از رسیدن به شرایط سن و سابقه قانونی امکان دریافت خدمات بازنشستگی را دارد و در صورت فوت پس از رسیدن به سن بازنشستگی، بازماندگان وی بر مبنای مقررات تأمین اجتماعی و با احراز شرایط قانونی، تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.

نرخ حق بیمه ۱۴ درصد شامل خدمات بازنشستگی و فوت قبل و پس از بازنشستگی است. اما در کامل‌ترین نوع خدمات یعنی پرداخت حق بیمه ۱۸ درصدی، انواع خدمات بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت شامل حال افراد بیمه‌شده خواهد شد.

نرخ حق بیمه زنان خانه‌دار چقدر است

نرخ پرداخت حق بیمه زنان خانه‌دار و دختران برای برخورداری از حمایت‌های سازمان تأمین اجتماعی دارای سه سطح مختلف در نرخ‌های بیمه‌ای ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد است.

مبلغ حق بیمه برای زنان خانه‌دار در بیمه ۱۲ درصد در شش ماهه اول سال ۶ میلیون و ۵۸۲ هزار و ۲۷۲ ریال، شش ماهه دوم سال ۶ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۹۴۰ ریال، برای حق بیمه ۱۴ درصد در شش ماهه اول سال ۷ میلیون و ۶۷۹ هزار و ۳۱۷ ریال و در شش ماهه دوم سال این رقم به هفت میلیون و ۴۳۱ هزار و ۵۹۷ ریال می‌رسد.

همچنین در نرخ حق بیمه ۱۸ درصد نیز برای شش ماهه اول سال ۹ میلیون و ۸۷۳ هزار و ۴۰۸ ریال و برای شش ماهه دوم سال ۹ میلیون و ۵۵۴ هزار و ۹۱۱ ریال تعیین شده است.

روش‌های ثبت‌نام و بهرمندی از بیمه زنان خانه‌دار

زنان علاقه‌مند برای استفاده از خدمات بیمه زنان خانه‌دار نیازی به مراجعه به شعب بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی را ندارند و می‌توانند به صورت غیرحضوری برای ثبت‌نام و پرداخت حق بیمه انتخابی خود در راستای اجرای این طرح اقدام کنند.

به همین منظور افراد متقاضی می‌توانند به سامانه غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir مراجعه کنند و پس از داشتن شرایط از نظر سن و سابقه حق بیمه، امکان انعقاد قرارداد این بیمه را داشته و سپس از طریق همین سامانه امکان پرداخت حق بیمه ماهانه وجود دارد.

سازمان تأمین اجتماعی اکنون در مجموع حدود ۴۷ میلیون نفر در قالب ۵۳ درصد جامعه را تحت پوشش خدمات سه‌گانه بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی دارد که سال گذشته برای ایفای تعهدات خود ۴۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه کرد.

کد خبر: 64123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =