بورس همچنان در سراشیبی نزول

بازار سهام در هفته‌ گذشته روند نزولی را سپری کرد، به طوریکه شاخص کل بورس این هفته در مجموع با بیش از ۱.۰۹ درصد کاهش نسبت به هفته پیشین مواجه شد و از سطح دو میلیون و ۱۲۱ هزارو ۱۸۸ واحدی در ابتدای هفته به سطح دو میلیون و ۹۷ هزارو ۹۷۷ واحدی در انتهای هفته کاهش یافت.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در هفته گذشته شاهد کاهش روند حجم و ارزش معاملات روزانه بازار سهام نسبت به هفته پیشین بودیم، بر این اساس مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم بالغ بر ۱۶۴.۹۸۵میلیارد ریال در پایان هفته گذشته شد. این درحالیست که در مجموع ۴ روز معاملاتی هفته گذشته ۹۳۱ میلیارد تومان نقدینگی از بورس خارج شد.

بازدهی شستا و هلدینگ‌های زیر مجموعه‌اش در هفته گذشته

نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که با نماد «شستا» در بورس تهران شناخته می‌شود، در هفته گذشته عملکرد نزولی داشت و کاهش یک درصدی را به ثبت رساند. از سویی با توجه به کاهش شاخص بیش از ۱.۶یک درصد بوده، می توان گفت، کاهش قیمت سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در هفته گذشته همپای افت شاخص کل بورس بوده است.

به غیر از خود نماد شستا، از ۹ هلدینگ این شرکت سرمایه‌گذاری، ۵ هلدینگ در بازار سرمایه حضور دارند که شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو)، سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا)، سرمایه‌گذاری صدرتامین (تاصیکو) و سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) می‌شوند. در جدول زیر بازدهی آن‌ها در بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت را مشاهده می‌کنید.

نماد بازدهی
شستا ۱- درصد
حکشتی ۳ درصد
صبا ۲ درصد
تاپیکو ۲ درصد
تاصیکو ۰.۵ درصد
سیتا ۱- درصد
تیپیکو ۰.۳- درصد

بهترین عملکرد شرکت‌های بورسی شستا متعلق به کدام نمادها است؟

باتوجه به گستردگی فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در اقتصاد کشور، بنگاه‌های زیادی در زمینه‌های ختلف زیر مجموعه شستا هستند و بسیاری از آن‌ها نیز در بازار سرمایه حضور دارند. حال در هفته‌ای که گذشت ۱۰ نماد برتری که بیشترین بازدهی را در بین نمادهای زیر مجموعه شستا داشتند، عبارت‌اند از: پتروشیمی فارابی (شفارا)، شرکت دارویی ره آورد تامین (درهاور)، لعابیران (شلعاب)، پتروشیمی آبادان (شپترو)، سیمان بجنورد (سبجنو)، گاز لوله (پلوله)، سرمایه‌گذاری صدرتامین (تاصیکو)، سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی‌ (وپترو)، شیرین دارو (دشیری)، شرکت فارسیت اهواز (سفاسی) .همچنین در جدول زیر میزان بازدهی این نمادها را در هفته‌ای که گذشت مشاهده می‌کنید.

نماد بازدهی
شفارا ۱۲ درصد
درهآور ۸ درصد
شلعاب ۷ درصد
شپترو ۷ درصد
سبجنو ۷ درصد
پلوله ۵ درصد
تاصیکو ۵ درصد
وپترو ۵ درصد
دشیری ۵ درصد
سفاسی ۴ درصد

پیش‌بینی بورس در هفته پیش‌رو

در حال حاضر با توجه به روندی که شاخص کل بورس طی کرده، به نظر نمی‌رسد رشد آنچنانی در انتظار سهام‌داران باشد و همچنان همین روند سینوسی و نوسانی ادامه پیدا خواهد کرد، از طرف دیگر با توجه به ریسک‌های سیستماتیکی که گاه و بی‌گاه بر روی بورس به وجود می‌آید، این مسئله وضعیت سرمایه‌گذاری در این بازار را با چالش روبرو می‌کند.

اما به هر حال باید به این نکته توجه کرد که در یک بازه بلند مدت بازدهی سهام از سایر بازارهای موازی نیز بیشتر خواهد بود. این درحالیست که وضعیت دلار به عنوان یک عامل تاثیرگذار در روند حرکتی بورس نیز با توجه به اینکه مدت‌ها در ثبات قرار دارد، نمی‌توان انتظار داشت بازار سرمایه مسیر رشد قابل توجه‌ای را در پیش بگیرد.

از سوی دیگر نکته مهمی که در معاملات بازار سهام باید به آن توجه کرد، وضعیت ارزش معاملات و حجم داد و ستدهاست که در حال حاضر در سطح پایینی قرار دارد و ادامه این وضعیت به هیچ عنوان نمی‌تواند مطلوب باشد، زیرا آنچه بازار سهام را با رشد روبرو می‌کند، جذب نقدینگی به بورس است.

کد خبر: 64157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =