۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 64182

لزوم آموزش مهم‌ترین مفاهیم اجتماعی

ارسلان سیدعلیخانی، معاون امور بیمه‌شدگان اداره کل فرهنگی، اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی
لزوم آموزش مهم‌ترین مفاهیم اجتماعی

جانمایی مفاهیم تأمین‌اجتماعی در کتب درسی موضوعی بسیار مهم و قابل اعتنا است. ما معتقدیم بسیاری از مسائل و مشکلاتی که امروز پیش‌روی در سازمان قرار گرفته، ناشی از عدم آموزش صحیح، ضعف ارتقای آگاهی و نهادینه‌سازی مفاهیم مهم در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی و... است.

تأمین‌اجتماعی حق هر فردی است که در جامعه زندگی می‌کند و قطعاً آشنایی دانش‌آموزان با این حق می‌تواند در آینده کاری آنان مؤثر باشد. آشنایی با تأمین‌اجتماعی در مواقع مختلف زندگی به کمک دانش‌آموزان می‌آید و در آنان آینده با درک بیشتری موضوعات مربوط به تأمین‌اجتماعی را بررسی خواهند کرد. با تصویب قانون تأمین‌اجتماعی در سال ۱۳۵۴، این سازمان عملاً فعالیت خود را آغاز کرد، اما با وجود اینکه سازمانی مشارکتی از سوی کارگران، کارفرمایان و دولت است، جای خالی آموزش مفاهیم آن در کتب درسی دانش‌آموزان و دانشجویان مشهود بود.

سازمان تأمین‌اجتماعی به ‌عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌ای کشور از قبل تولد تا بعد از فوت با بیمه‌شدگان همراه است و خدمات مختلفی از جمله مزایای بازنشستگی، مستمری، درمان، بیمه بیکاری، غرامت ایام بیماری، ازکارافتادگی و دیگر خدمات را ارائه می‌دهد، اما متأسفانه در کتب درسی مفاهیم آن درج نشده بود. بنابراین ضروری است دانش‌آموزان ابتدا با این سازمان بزرگ آشنا شوند؛ چراکه با ورود به عرصه کار قطعاً نیاز به آشنایی با این سازمان دارند. اگر افراد از دوران کودکی اهمیت بیمه‌پردازی و مزایای متعدد آن را به درستی درک کنند در آینده با به بارنشینی دستاوردهای طرح جانمایی مفاهیم، کمتر شاهد تبعات ناشی از خلاء آن از جمله فرار بیمه‌ای، استفاده‌های من غیرحق و... در کشور خواهیم بود.

معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان از سال ۱۳۹۵ پیگیری جانمایی مفاهیم تأمین‌اجتماعی در کتب درسی را با هدف نهادینه‌سازی فرهنگ بیمه‌ای در دانش‌آموزان در دستور کار قرار داد. این معاونت با همکاری دفتر تألیف کتب درسی در سال‌های تحصیلی ۱۳۹۶-۱۳۹۵ و ۱۳۹۷-۱۳۹۶ اقدام به جانمایی مفاهیم بیمه و تأمین‌اجتماعی در کتب درسی رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش کرد.

البته به‌رغم اجرای سیاست عدم تغییر مطالب و محتوای طی پنج‌سال، بر اساس هماهنگی‌های به عمل آمده با دفتر تألیف کتاب‌های درسی دوره ابتدایی و متوسطه نظری و برگزاری چندین جلسه کارشناسی مشترک با کارشناسان و مؤلفان کتاب‌های درسی و سازمان تأمین‌اجتماعی با همدلی و مشارکت صمیمانه مسئولان وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۶ متناسب با موضوعات درسی مرتبط، مفاهیم بیمه و تأمین‌اجتماعی در ۹ عنوان کتاب درسی در قالب محتوای درسی رسمی شامل کتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی دوره‌های ابتدائی، دوره اول متوسطه و دوره دوم متوسطه درج شده است.

بر این اساس، جانمایی مفاهیم مرتبط با تعریف بیمه، بیمه اجباری، بازنشستگی، بیکاری و ازکارافتادگی در چهار صفحه از کتاب الزامات محیط کار مربوط به پایه یازدهم دوره دوم متوسطه شاخه فنی و حرفه‌ای کلیه رشته‌ها و جانمایی مفاهیم مرتبط با تأمین‌اجتماعی به صورت حل مسأله در کتاب حسابداری حقوق و دستمزد پایه یازدهم رشته حسابداری از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه بود. مفاهیم درج شده حداقل به مدت پنج‌سال در کتاب‌های درسی مذکور ماندگارند و هر سال حدود چهار میلیون دانش‌آموز دوره ابتدایی و سه میلیون نفر دانش‌آموز متوسطه با این مفاهیم آشنا می‌شوند. امیدواریم با تداوم ایجاد تعامل با دفتر تألیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش بتوانیم با درج مفاهیم و مطالب مفید بیشتر در کتب درسی هرچه بیشتر دانش‌آموزان عزیز را با مفاهیم و کارکردهای تأمین‌اجتماعی آشنا کنیم.

کد خبر: 64182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =